خبرهای داغ:
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ارتش گفت: امسال برای نخستین بار در کنار «پادگان حمید» نمایشگاهی از دستاوردهای نیروی زمینی‌، نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی‌، برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۴۴۰۷۷
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ،امیر سرتیپ ابراهیم گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در نشست خبری قرارگاه مرکزی راهیان نور ارتش در ستاد فرماندهی قرارگاه راهیان نور ارتش مستقر در جنوب کشور که با حضور جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دوران دفاع مقدس ارتش‌، برگزار شد، اظهار کرد: در انتخاباتی که برگزار شد تمام مردم و اقوام و ادیان پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و این حضور نشان دهنده تثبیت دموکراسی در کشور و تحکیم‌گر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که در اسفند ماه سال 93 برگزار شد‌، مقام معظم رهبری بر دو موضوع جلوگیری از فراموشی و تحریف دوران دفاع مقدس تاکید داشتند.

برای همین یکی از دلایلی که راهیان نور برنامه‌ریزی شده است جلوگیری از روی دادن این دو آسیب در زمینه تاریخ دفاع مقدس است چرا که جوانان و نسل‌های سوم و چهارم انقلاب اسلامی باید با مفاهیم و ارزش‌های زیبای آن دوران آشنا شوند.

سرتیپ گلفام خاطرنشان کرد: نسل‌های بعد از جنگ‌، دفاع مقدس را یک حادثه تاریخی می‌دانند و یکی از اهداف دیگر برگزاری‌ راهیان نور نیز همین انتقال درست مفاهیم دفاع مقدس است. نباید این انتقال به نسل‌های آینده قطع شود چرا که در 200 سال گذشته هرگاه جنگی در کشور شکل گرفت بخشی از خاک کشورمان جدا شد اما در دوران دفاع مقدس حتی یک وجب از خاکمان نیز در دست دشمن باقی نماند که این نشان از استقامت و مقاومت ملت ایران دارد.

سرتیپ گلفام با اشاره به اینکه سال راهیان نور 12 ماه است گفت: مکان‌ها و نقاط یادمانی دفاع مقدس از شمال غرب‌، غرب و جنوب کشور قرار دارند که همواره میزبان زائران راهیان نور هستند. بخشی از این یادمان‌ها نیز به ارتش اختصاص دارد. ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های دریایی و هوایی در زمان جنگ تحویلی نقش بی‌بدیلی را ایفا کرد و مشترکا در حوزه زمینی فعال بود به گونه‌ای که در این راستا 48 هزار شهید را تقدیم کرد. همچنین ارتش در دوران دفاع مقدس بیش از دو میلیون سرباز را آموزش داد و 213 هزار نیروی کادری نیز در آن حضور داشتند.

وی گفت: کسب مهارت‌های اجتماعی برای جوانان‌، تحول‌آفرینی و بیمه کردن مردم و جوانان در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن‌ از جمله تاثیر‌ات اردوهای راهیان نور محسوب می‌شود. این اردوها در نهایت ایمنی برگزار می‌شود. علاوه بر این مناطقی که در دوران دفاع مقدس مین‌گذاری شده بودند کاملا پاکسازی شده‌اند و قطعا هیچ خطری برای زائران نخواهد داشت.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به یادمان‌های این یگان در بخش راهیان نور توضیح داد: هنگامی که به مناطق عملیاتی در جنوب کشور می‌آییم در ورودی استان لرستان در شهر خرم‌آباد ارتش جمهوری اسلامی ایستگاه فرهنگی دایر کرده‌ است. همچنین در شهر اندیمشک و پایگاه هوایی وحدتی دزفول نمایشگاه‌هایی از نیروی زمینی و نیروی هوایی برپا شده و میزبان راهیان نور هستند. در مرکز و غرب شهر اهواز نیز یادمان دهلاویه که محل شهادت شهید چمران است میزبان زائران خواهد بود. در جنوب شهر اهواز هم «ایستگاه آب تیمور»، در غرب سوسنگرد یادمان شهدای چزابه و در غرب شهر اهواز یادمان میشداغ قرار دارد. همچنین در منطقه پاسگاه زید هم یادمان شهدای رمضان قرار دارد. در قسمت جنوبی شهر اهواز پایگاه دژ خرمشهر نیز میزبان زائران خواهد بود.

وی با اشاره به مقاومت تفنگداران نیروی دریایی ارتش در شهر خرمشهر یادآور شد: ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقاومت 34 روزه‌ خرمشهر نیز نقش بی‌بدیلی را ایفا کرد که بخشی از آنها توسط کلاه‌ سبز‌های نیروی دریایی ارتش و دانشجویان دانشگاه افسری انجام شد.همچنین نیروی دریایی و هوایی در حفظ شریان‌های اقتصادی نقش خاصی را برعهده داشتند.

سرتیپ گلفام افزود: امسال برای نخستین بار در کنار پادگان حمید نمایشگاهی از دستاوردهای نیروی زمینی‌، هوانیروز‌ و پدافند هوایی برپا خواهیم کرد. علاوه بر این سال دیگر برای نخستین بار یک نمایشگاه دریایی نیز در خارک برگزار می‌کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود‌، خاطر نشان کرد: شهدای وظیفه ارتش نیز در دوران دفاع مقدس بسیار اثرگذار بوده‌اند که از جمله آنها می‌توان به شهید انشایی و شهید یوسف حیدری اشاره کنیم که هر یک از آنها روایت زندگی‌شان برای جوانان اثرگذار خواهد بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها