روزنامه استرالیایی فارم ویکلی طی گزارشی نوشت علی‌رغم کاهش چشمگیر در تعداد گله‌های گوسفند استرالیا، صادرکنندگان گوشت و شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی این کشور امیدوارند به دنبال لغو تحریم‌های ایران بتوانند بازار قدیمی این کشور را احیا کنند.
کد خبر: ۸۶۴۳۹۹۵
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، بنا به این به نقل از روزنامه استرالیایی فارم ویکلی، صادرکنندگان گوشت و شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی استرالیا اوایل ماه جاری در تهران حضور پیدا کردند و امیدوارند که به دنبال لغو تحریم‌های ایران بتوانند بازار قدیمی این کشور را احیا کنند.

هرچند کاهش چشمگیر در تعداد گله‌های گوسفند استرالیا به حدود 70 میلیون راس، امکان صادرات گوشت گوسفند به بازارهای سنتی به ویژه خاورمیانه را محدود کرده است، اما مقامات صنعتی استرالیا می‌گویند فروش گوشت بره و گوسفند به این مناطق، چشم‌انداز خوبی دارد.

صادرات گوشت گاو به خاورمیانه نیز به علت کمبود عرضه و وجود رقابت در قیمت میان استرالیا و برزیل به طور کلی ثابت است یا کاهش یافته است.

شرکت‌های صادراتی استرالیا نظیر فلچر اینترنشنال، شرکت‌های ویکتورین اسکورپیو فودز و اینتراگری و شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی نظیر مانیلدرا، تیز و جی‌بی‌اس در ماه فوریه برای یک نشست دوجانبه با تاجران گوشت در تهران حضور داشتند.

اگرچه فروش مواد غذایی در تحریم‌های سازمان ملل وجود نداشت و ایران حدود 137 هزار تن گوشت قرمز از کشورهای مختلف در سال گذشته وارد کرده است اما پایان چندین دهه تحریم‌های و محدودیت‌های تجاری آمریکا علیه ایران، فعالیت‌های سرمایه‌ای و اقتصادی را آزاد خواهد کرد و فرصت‌های فروش مواد غذایی ایجاد خواهد کرد.

ارزش روابط تجاری ایران و استرالیا در زمینه صادرات محصولات کشاورزی، در20 سال پیش، به حدود یک میلیارد دلار می‌رسید اما سال گذشته این رقم به 360 میلیون دلار کاهش یافت. در دوره تحریم‌ها در برخی از دوره‌های زمانی تقریبا هیچ صادرات گوشت قرمزی از استرالیا به ایران صورت نگرفته است اما در سال 2014 این رقم به حدود 3.4 میلیون دلار رسید.

خاورمیانه 31 درصد صادرات گوشت گوسفند و 29 درصد صادرات گوشت بره استرالیا را به خود اختصاص داده است و تقریبا تمامی صادرات 2.1 میلیون گوسفند زنده را در سال 2015-2014 از آن خود کرده است.

ارسال نظرات