رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به سه رقم پیشنهادی درباره سبدمعیشت کارگران در کمیته تخصصی مزد گفت:سه رقم پیشنهاد شده اما هنوز شرکای اجتماعی به توافق نرسیده اند. دستمزد در نیمه دوم اسفند اعلام می شود.
کد خبر: ۸۶۴۳۷۶۱
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،علیرضا محجوب درباره جلسات فراکسیون کارگری مجلس د رباره تعیین دستمزد 95 کارگران گفت: تعیین دستمزد 95 بسیار سخت است و باید بر اساس قانون کار تعیین شود.

 وی با بیان اینکه دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم و سبدمعیشت خانوار کارگری تعیین می‌شود افزود:در جلسه شورای عالی کار سه عدد برای سبدمعیشت خانوار کارگری محاسبه شده است. سه ماه هست که جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد به صورت مستمر جلسه برگزار کرده است.

 محجوب ادامه داد: هنوز توافقی بین نمایندگان شورای عالی بر سر میزان سبدمعیشت خانوار کارگری صورت نگرفته است.در آذر ماه امسال نمایندگان مجلس مذاکرات برای افزایش حقوق کارگران را آغاز کردند. اما حداقل حقوق کارگران در سال آینده تا نیمه دوم اسفند اعلام نمی شود زیرا کارگران  همیشه اعتراض می‌کردند که اعلام شدن حداقل و حداکثر دستمزدها در آذر و دی باعث ایجاد تورم تبلیغاتی می شود. بر همین اساس شورای عالی کار در 10 سال اخیر حداقل و حداکثر حقوق کارگران را در نیمه  دوم اسفند اعلام می کند.

وی با بیان این که دستمزد کارگران کمتر از تورم نخواهد بود گفت: در بعضی از دوره ها ما به التفاوت تورم و حداقل حقوق را به کارگران پرداخت نشده است. فراکسیون کارگری بر اساس این فرمول رقمی را محاسبه و به کمیته تخصصی دستمزد که اعضای شورای عالی کار عضو آن هستند اعلام کرده است.   برای حداقل دستمزد یک میلیون و هشتصد هزار تومان و برای گروه متوسط دومیلیون و دویست هزار تومان و برای حداکثر دستمزد 95 حدود دومیلیون پانصد هزارتومان محاسبه شده است . اما این عدد و رقم نهایی نیست و در حد یک یک پیشنهاد در حال بررسی است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به نامه رسمی وزارت کار به مجلس برای تحولات مزدی سال 95 گفت: وزارت کار خواستار بررسی تحولات مزد 95 با حضور نماینده کارگران شده بود. شکاف بین دستمزد و معیشت کارگران باید رفع شود. معیشت کارگران نیازمند تقویت است.رسیدگی به موضوع تعیین دستمزد و حقوق کارگران براساس قانون کار سه جانبه و برعهده نمایندگان کارگری، کارفرمایان و دولت است.اما ملاک کارگران در تعیین مزد بند دوم ماده 41 قانون کار است.
ارسال نظرات