چرا آموزش و پرورش به رغم آنکه می‌دانست فرهنگیان امکان حضور در کلاس‌های درس را در بسیاری از مناطق در روز بعد از انتخابات ندارند، باز هم بر دایر بودن مدارس اصرار داشت؟ آیا این پنهان‌کاری، بازی با اعتماد مردم به این وزارتخانه نیست؟
کد خبر: ۸۶۴۳۷۵۳
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، دستگاه تعلیم و تربیت همانطور که از نامش پیداست، مسئولیت «آموزش» و «پرورش» نسل آینده کشور را بر عهده دارد و بخش عظیمی از ساعات مهمترین دوران شکل‌گیری هر انسان در مدرسه و در کلاس‌های درس سپری می‌شود.

اعتماد میان خانواده‌ها و مدرسه آنچنان مستحکم است که والدین بدون هیچ دغدغه‌ای، فرزندانشان را به مدارس می‌سپارند تا آموزش ببینید و استعدادهایشان کشف شده و شکل گیرد.

اما این روزها اعتماد میان مردم و دستگاه تعلیم و تربیت، خدشه‌دار شده است؛ وزارتخانه‌ای که باید صداقت و راستی را سرلوحه رفتار دانش‌آموزان نماید، این روزها، در موضوع تعطیلی مدارس، رویه دیگری را پیشه کرده است.

با توجه به برپایی دو انتخابات بزرگ خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در 7 اسفند و پیش‌بینی حضور گسترده مردم در انتخابات و با توجه به حضور تعداد زیادی از پرسنل آموزش و پرورش به عنوان ستاد اجرایی انتخابات، احتمال تعطیلی مدارس در روز شنبه 8 اسفند بود.

بر این اساس حدود یک هفته قبل از انتخابات 7 اسفند، خبرنگاران به سراغ وزارت کشور به عنوان متولی فعالیت اجرایی انتخابات رفتند تا در صورت تعطیلی مدارس، اطلاع‌رسانی کنند.

حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در آن زمان به خبرنگاران گفت: «از آنجا که جابجایی صندوق‌های اخذ رأی براساس قانون از مدارس به مناطق دیگر ممنوع است و باید اعضای شعبه در همان محل کار شمارش آرا را انجام دهند، لذا طبیعتاً مدارس محل اخذ رأی در روز بعد از انتخابات تعطیل خواهند بود اما در شهرستان‌ها مدارس تعطیل نمی‌شوند».

اما سی‌ام بهمن علیرضا جدایی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آ‌موزش و پرورش در واکنش به موضوع احتمال تعطیلی مدارس اظهار داشت: «در روز 8 اسفند هیچ مدرسه‌ای در تهران و سایر نقاط کشور در هیچ مقطعی به دلیل شمارش آرا تعطیل نیست و در این روز تمام مدارس کشور دایر است و به فعالیت‌های آموزشی و تربیتی به روال عادی می‌پردازد».

وی درباره مدارس مجری انتخابات به ویژه در شهر تهران که ممکن است به دلیل کثرت رأی‌دهندگان و تعدد داوطلبان ورود به مجلس شورای اسلامی کار شمارش آرا در آنها به طول انجامد، افزود: «تدابیری اندیشیده شده است که کار شمارش آرا و بستن صندوق‌های رأی در مدارس مجری انتخابات شهر تهران به گونه‌ای باشد که هیچ وقفه‌ای در فعالیت‌های آموزشی مدارس ایجاد نکند بنابراین در روز 8 اسفند هیچ مدرسه‌ای در هیچ مقطع شهر تهران هم تعطیل نخواهد بود».

اصرار آموزش و پرورش مبنی بر دایر بودن مدارس، از سوی وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل دفتر وزارتی این وزارتخانه حتی تا عصر روز جمعه 7 اسفند ادامه داشت و این در حالی بود که بر اساس اعلام خود وزارت آموزش و پرورش بیش از 70 درصد پرسنل آموزش و پرورش درگیر مراحل اجرایی انتخابات بودند.

از سوی دیگر برگزاری دو انتخابات همزمان و تعداد زیاد کاندیداها، خبر از طولانی شدن روند شمارش آرا می‌داد و اینکه دایر بودن مدارس با منطق سازگاری نداشت چرا که حتی اگر دو کلاس از یک مدرسه هم برای شمارش آرا در نظرگرفته شود باز هم نکته مهم مبنی بر اینکه فرهنگیان یعنی کادر و معلمان مدرسه درگیر انتخابات هستند را نمی‌توان نادیده گرفت.

روند اصرار مسئولان وزارت آموزش و پرورش تا زمانی که اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران خبر تعطیلی مدارس را  اعلام کرد یعنی تا ساعت حدود 20 شب، ادامه داشت و پس از آن نیز تا حدود ساعت 12 شب، 13 استان به تعطیلی مدارس یا به طور سراسری در سطح استان یا برخی مناطق اقدام کردند.

اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که چرا وزارت آموزش و پرورش به رغم آنکه می‌دانست فرهنگیان امکان حضور در کلاس‌های درس را در بسیاری از مناطق نخواهند داشت باز هم بر دایر بودن مدارس اصرار داشت؟

پنهان‌کاری وزارت آموزش و پرورش را می‌توان با دو نگرش بررسی کرد؛ اول اینکه لزوم حضور دانش‌آموزان در مدارس و استمرار آموزش و سوال مطرح می‌شود که آیا در شرایط شمارش آرا و درگیری فرهنگیان در این موضوع، چنین تفکری منطقی است؟ و نگرش دوم اینکه وزارتخانه نمی‌خواسته است با اعلام زودهنگام تعطیلی، اسباب مسافرت مردم را فراهم کند و شاید امکان کاهش آرا وجود داشت و آیا این پنهان‌کاری، بازی با اعتماد مردم نیست؟

آیا آموزش و پرورش به عنوان دستگاه انسان‌ساز کشور، باید اعتماد مردم را به بازی بگیرد و تعطیلی را کتمان کند؟ آیا مردم کشور به سرنوشت خود اهمیت نمی‌دهند که آموزش و پرورش می‌خواهد آنها را اجبار کند؟ آیا برای پرشور کردن حضور مردم در صحنه انتخابات به جای آموزش و ترغیب مردم، انتخاب پنهان‌کاری، اقدام درستی است؟

و سوال دیگر این است که آیا دایر بودن مدارس به هر قیمتی به صلاح دانش‌آموزان است؟ در شرایطی که حدود 75 درصد پرسنل آموزش و پرورش از صبح روز جمعه درگیر انتخابات هستند و در تهران این رأی‌گیری همچنان ادامه دارد، آیا نیروی سرحال برای حضور در کلاس‌های درس برای روز یکشنبه وجود دارد؟

فرهنگیانی که بدون استراحت کافی ذهن، فکر و توانشان درگیر انتخابات بوده است، چگونه بدون هیچ استراحتی سر کلاس‌های درس حضور یابند و البته این گروه به جز کسانی است که همچنان در روز یکشنبه مشغول شمارش آرا هستند و مسلماً کلاس درسشان بی معلم خواهد بود.

به نظر می‌آید صداقت و جلب اعتماد، سرمایه بزرگی برای وزارت آموزش و پرورش است که این روزها در مواردی چون ماجرای آلودگی هوا و انتخابات، دچار تزلزل شده است و این وزارتخانه نباید چنین راهی را در پیش گیرد.

ارسال نظرات