معاف گفت: در موضوع برجام، تاکتیک ائتلاف لاریجانی با دولت جواب داد و مجلس برجام را تصویب کرد؛ اما با اتخاذ تاکتیک اشتباه تمایل به سمت دولت و بدنه رای اصلاح طلب، بدنه رأی اصولگرای او تا حد قابل توجهی کاهش یافت و 110هزار رأی او افت کرد.
کد خبر: ۸۶۴۳۵۷۳
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
علیرضا معاف سردبیر هفته نامه 9دی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، درباره چرایی افت آرای لاریجانی در شهر قم اظهار داشت: یکی از عوامل این موضوع به بصیرت استثانی و هوشیاری ویژه مردم قم برمی‎گردد که شاید در پنجاه سال اخیر در سپهر سیاست ایران یکی از شهرهای درخشان و با بصیرت که در بزنگاه‎های تاریخی و بزنگاه‎های اجتماعی نقش خود را به خوبی ایفا کردند مردم این شهر بودند.

معاف در ادامه این مطلب افزود: رأی معنادار، جهت‎دار، هوشمند و با برنامه‎ای که مردم قم دادند نشان داد که مردم قم  تراز سیاسی بالاتری از سایر شهرها دارند و استانداردهای سیاسی مردم این شهر استانداردهای بالاتری است و شهر قم یک شهر ویژه از حیث بصیرت و بینش سیاسی است.

لزوم تامل بیشتر لاریجانی در خصوص شهر قم

وی به جامعه ‎شناسی و مردم شناسی شهر قم به عنوان یکی از علل افت رای لاریجانی اشاره کرد و گفت: مشاورین و تیم آقای لاریجانی باید از این فرصتی که مردم قم در اختیار آنها قرار داده اند به درستی استفاده کرده و تامل  و تدبر کنند تا قم را بهتر بشناسند؛ قم یک شهر پیچیده و خاصی است که جامعه شناسی و مردم شناسی خاص خود را دارد.

سردبیر 9 دی با اشاره به جلسات متعدد لاریجانی با اصناف گوناگون قم در چند ماه اخیر، عنوان کرد: در 6 ماه اخیر اخبار مفصلی از لاریجانی در سایت خانه ملت درج می‎شد؛ البته باید اشاره کنم که سایت خانه ملت فقط اخبار لاریجانی و ابوترابی را به جای 290 نفر نماینده مجلس پوشش می‎داد، گویی سایت شخصی این دو نفر است. در اخبار این سایت مرتب اشاره می شد که لاریجانی در این چندماه اخیر با اصناف مختلف جلسات متعددی برگزار می کرد؛ شاید دوستان آقای لاریجانی اینگونه تصور می کردند که این جلسات منجر به تاثیر در آراء خواهد شد؛ البته او به عنوان نماینده مردم قم وظیفه دارد که با اصناف جلسه داشته باشد، اما به نظر می‎آمد که این جلسات مستمر در ایام منتهی به انتخابات در نتیجه انتخابات هم تاثیر خودش را نشان دهد اما دیدیم که اینگونه نشد.

انصراف به موقع یامین پور به نفع جریان اصولگرایی

معاف در ادامه یادآور شد: شاخصه اصلی امیرآبادی این است که وی فردی است که با لایه‎ها و توده‎های مردم ارتباط دارد هرچند نسبت  به لاریجانی فرد شناخته شده‎ای در سطح ملی  نیست؛ اما می بینیم که 70هزار رأی بیشتر از لاریجانی می‎آورد و فاصله لاریجانی با نفر سوم یعنی حجت الاسلام ذوالنور فقط 20 هزار نفر است.

این کارشناس مسائل سیاسی به انصراف یامین پور از کاندیداتوری نیز اشاره کرد و گفت: یامین‎پور هم که از قم کاندیدا شد به موقع به نفع شورای سه نفره اصولگرایان که شامل امیرآبادی، ذوالنور و آشتیانی بود انصراف داد و در پیروزی آقای ذوالنور و امیرآبادی شریک شد. همه این نکات نشان می دهد جامعه شناسی و مردم شناسی شهر قم برای آقای لاریجانی و دوستانش یک ضرورت است.

اشتباه تاکتیکی لاریجانی

سردبیر 9 دی در ادامه افزود: لاریجانی تصور می‎کرد رأی اصولگراها به شکل سنتی در سبد او قرار خواهد گرفت و بیشتر تلاشش را برای جذب رأی اصلاح طلبان باید معطوف کند؛ یعنی تصور می کرد همان الگوی رأی‎دهی سیاسی مردم تهران در شهر قم هم حاکم است.

معاف در خصوص این تصور غلط لاریجانی گفت: این اشتباه تاکتیکی او بود؛ لاریجانی الگوی رأی دهی قم را الگوی اصلاح طلب - اصولگرا تلقی می کرد تا گمان کند می‎تواند آرای دوطرف را داشته باشد تا در این دوره یک رکورد در رأی به دست بیاورد.

وی گفت: برخی خبرها حاکی است در ستادهای انتخاباتی لاریجانی در قم گفته می‎شد او این دوره رکورد رأی را می‎زند، چون رأی‎ دوطرف را دارد که البته همانطور که اشاره کردم اینگونه نیست؛ اگر فردی پایگاه سنتی خود را خراب کند، آنها دیگر به او رأی نخواهند داد.

لاریجانی برنده تاکتیک‎ها و مغلوب استراتژی‎هاست

معاف به تحلیل‎ یکی از جامعه شناسان جوان کشور اشاره کرد و گفت: طبق این تحلیل، لاریجانی برنده تاکتیک‎ها و مغلوب استراتژی‎هاست؛. یعنی او در عرصه استراتژیک جذب بدنه رأی نیروهای اصولگرا، ارزشی و انقلابی شکست خورده و تنها در یک مقطع انتخابات که یک مقطع تاکتیکی است، برنده شده است.

وی در تشریح این تحلیل بیان کرد: در موضوع برجام، تاکتیک ائتلاف لاریجانی با دولت جواب داد و مجلس برجام را تصویب کرد؛ اما با اتخاذ تاکتیک اشتباه تمایل به سمت دولت و بدنه رای اصلاح طلب، بدنه رأی اصولگرای او تا حد قابل توجهی کاهش یافت و 110هزار رأی او افت کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: بر این اساس می توان گفت لاریجانی باید تاکتیک‎های خود را براساس راهبردهای انقلابی تنظیم می کرد نه اینکه راهبردهای انقلابی خود را براساس تاکتیک‎های سیاسی تغییر می‎داد.

دفاع تمام قد لاریجانی و فراکسیون  او از برجام از دید مردم قم پنهان نماند

سردبیر 9 دی تاکید کرد: دفاع یکپارچه و تمام قد فراکسیون لاریجانی و شخص او از برجام، از دید مردم قم پنهان نماند. برجامی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب خسارت‎های زیادی برای کشور به همراه داشت. طبیعتاً شاخص مردم قم، نظرات رهبری معظم انقلاب است نه نظرات دیگران؛ اما در مقابل، لاریجانی حرفی از این خسارت‎ها نزد و برجامرا مانند ادبیات دولتی ها یک فتح الفتوح و یک پیروزی بدون خسارت معرفی کرد.

معاف در ادامه این مطلب یادآورشد: مردم در سفره خود و اقتصاد خود اثری از برجام نمی‎بینند و از طرفی در فرمایشات رهبری هم خلاف نظر دولت و آقای لاریجانی را مشاهده می کنند. قاعدتاً این موارد در رأی مردم تاثیر گذار بوده است؛ البته همین اتفاق فرصت خوبی است که  آقای لاریجانی در روش‎های سیاسی خود بازنگری کند.
ارسال نظرات