عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان تا آخرین لحظه نظارت و اعمال ‌نظر می‌کند،‌ گفت: آزمون علمی خبرگان به همه ابلاغ شده بود و اصل دعوت از طریق صدا و سیما انجام ‌شد.
کد خبر: ۸۶۴۲۷۲۰
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸



خبرگزاری بلسیج مازندران، آیت‌الله مدرسی یزدی در گفت و گویی  اظهار داشت: وقتی یک مرکز علمی معتبر می‌گوید شخصی دارای مدرک کارشناسی ارشد است یا مثلاً سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌گوید فلان شغل هم‌طراز فلان سمت است، شورای نگهبان قبول می‌کند، در انتخابات خبرگان هم‌ چنین چیزی است. مرجع تشخیص صلاحیت‌ها اعم از صلاحیت علمی، اخلاقی و سیاسی فقط فقهای شورای نگهبان هستند.

وی ادامه داد: وقتی فقهای شورا تصدیق کردند که فردی دارای این خصوصیات است بر طبق قانون شورای نگهبان می‌پذیرد؛ چون مرجعی که قانون تعیین کرده اعلام می‌کند آن‌ها دارای صلاحیت هستند یا اگر فقهای شورای نگهبان اعلام کردند که شخصی دارای صلاحیت نیست، شورای نگهبان آن را می‌پذیرد و نظارت عام و استصوابی مجموعه شورای نگهبان آن است که ملاحظه کنند این تأیید یا رد صلاحیت‌ها توسط فقها انجام شده است نه مرکزی دیگر.

وی در این باره که برخی می‌گویند شورای نگهبان تعدادی از نامزدها را به دلیل عدم التزام به اسلام رد کرده است گفت: واضح است اگر کسی بند یک ماده 28 را ببیند متوجه می‌شود که آنجا شرط کرده است شخص باید اعتقاد به اسلام و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی داشته باشد؛ هرکس ابراز کند من مسلمانم، مسلمان است. بنده یاد ندارم شورای نگهبان کسی را فقط به خاطر عدم اعتقاد به اسلام رد کرده باشد؛ حدود 12 سال است در شورای نگهبان برای انتخابات متعدد حضور داشته‌ام اما چنین مسئله‌ای را به خاطر ندارم.

وی همچنین گفت: اگر کسی خلاف قانون عمل کند یعنی به قانون التزام ندارد، اگر کاری کند که خلاف شرع است، یعنی التزام به احکام اسلامی ندارد، چون نظارت در تمام روند انتخابات وجود دارد و تا آخرین لحظه، شورای نگهبان نظارت و اعمال ‌نظر می‌کند و چه بسا از این اعمال کشف می‌کند که از اول فرد خاطی صلاحیت نداشته است.

آیت‌الله مدرسی یزدی در ادامه گفت: منتهی چون این دو شرط ـ یعنی اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ـ کنار هم آمده گاهی در نامه‌هایی که نوشته‌شده می‌گویند به خاطر صدر یک ماده 28، معلوم است مقصود عدم التزام عملی است؛ این هم به این معناست که فرد در جاهایی با احکام اسلام عملاً مخالفت کرده است و اگر عدم احراز باشد یعنی هرچه تلاش کردیم با همه نیروهایی که داشتیم نتوانستیم بفهمیم این فرد این شرط را دارد، وقتی شورای نگهبان کسی را نمی‌شناسد چگونه اذعان کند او عملاً ملتزم به اسلام است.

وی درباره امتحان علمی خبرگان نیز گفت: آن مقدار که از لحاظ اداری و سازمانی مطلع هستم این موضوع به همه ابلاغ شد، یعنی یا از طریق صدا و سیما یا پیامک و یا هر دو، یا حتی از راه‌های دیگر نیز از افراد برای آزمون دعوت شد و بنابراین طبق قاعده نباید اتفاق غیرمعمولی افتاده باشد. احیاناً اگر جایی هم مشکل اتفاق افتاده باشد ـ که نمی‌توان این را هم گفت ـ باید درباره‌ آن بررسی صورت بگیرد.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: به‌هرحال از طریق صدا و سیما اصل دعوت انجام ‌شده است، مگر بحث نام‌نویسی نامزدها غیر از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی و اعلام شد؟ آیا برای نام‌نویسی در انتخابات به داوطلبان پیامک ارسال شد یا آن‌ها از طریق صدا و سیما یا سایر رسانه‌ها مطلع شده‌اند؟!
ارسال نظرات
پر بیننده ها