پژوهشگر تاریخ اسلام در دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دشمن با روحیه انقلابی مشکل دارد و انقلابیونی مثل زبیر که بر روی علی شمشیر کشیدند، مشکل نفسانی و تابع هوای نفس بودند.
کد خبر: ۸۶۴۲۵۰۴
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی ؛ همایش انقلاب اسلامی، از عصر نبوی تاعصر خمینی با حضور رجبی دوانی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در دانشکده الهیات برگزار شد.

در این همایش محمد حسین رجبی دوانی انقلاب در ادبیات به معنای تحول عمیق است و انقلاب ها اگر فقط در بخش سیاسی رخ دهد انقلاب کاملی نیست، انقلابهای کامل انقلاب های هستند که موجب تحول هم در بخش سیاسی و هم فرهنگی و هم اجتماهی و اقتصادی می شود و انقلابی که پیامبر اکرم (ص) در عصر خود به پا کرد یک انقلاب همه جانبه بود.

وی افزود: در زمان پیامبر (ص) مسایل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آشفتگی های عجیبی پیدا کرده بود و هم ادیان الهی و هم ادیان باطب به بن بست رسیده بودند و تمدن های شکوفایی مثل ایران ساسانی و تمدن ورم دچار انسداد شده بودند.

این تحلیل گر مسایل دینی اظهار داشت: دین یهود به دلیل اختلاف های شدیدی که داشتند و درگیری های که با مسیحیان داشتند موقعیت نامناسبی داشتند چرا که مسیحیان معتقد بودند این یهودی های بودند که مسیح را کشتند.

وی ادامه داد: همین وضعیت نامناسب قوم یهود سبب شده بود بخشی از یهودی ها برای کسب امنیت و همچنین برای اینکه بتوانند آخرین منجی را از نزدیک ببینند به جزیره العرب آمده و در انجا ساکن شده بودند

رجبی دوانی گفت: دین مسیحیت هم اوضاع نابسمانی داشت و دچار فرقه گری ها و انشعابات شدیدی شده بود و در روم غربی که دولت روم مضمحل شده بود، فرقه‌گرایی شدید شده بود و کاتولیت آنجا حکم رانی می کرد و در روم شرقی نیز ارتدوکس حاکم بود.

وی افزود: ارتدوکس به لحاظ دینی تعصب های شدیدی داشتند و پیروان فرقه های دیگر را به شدت اذیت می کردند و نوعی خفقان شدید در روم شرقی برپا کرده بودند.

این پژوهشگر دینی با اشاره به وضعیت تمدن ایران باستان عنوان کرد: در ایران مذهب رسمی زردتشت بود که زردتشت به مرور از آموزه های خود فاصله گرفته بود و وارد دربار شده بود و به یک دین توجیه گر حکومت تنزل پیدا کرده بود و اقدامات ظالمانه شاهان را توجیه می کرد.

وی افزود: به این سبب زردتشت بین مردم جایگاه خاصی نداشت و این بی دینی سبب شده بود که فرقه های بین مردم ایجاد شود و مردم به مانی ها و مزدکی ها روی بیاورند.

رجبی دوانی در تشریح وضعیت فرهنگی و اعتقادی مردم دوران پیامبر به بت پرستی اشاره کرد و گفت: بت پرستی بین مردم جزیره العرب گسترش شدیدی یافته بود و این بت پرستی باعث شده بود بسیاری از ارزش های دینی از بین برود و یا تغییر شدید پیدا کند.

وی افزود: این وضعیت متاسفانه سبب شده بود فقر، فساد و فحسا بیش از بیش در جزیره العرب زیاد شود و جامعه سراسر جهالت و فساد مطلق بود.

این پژوهشگر گفت: البته در تمدن روم و ایران هم این فقر و فساد حاکم بود و در ایران که ساسانی های که به دادگری معروف هستند به شدت دنبال جامعه طبقاتی بودند و مردم پایین نوکر و برده طبقات بالا بودند و مردم طبقات بالا حق تحصیل و اشتغال نداشتند.

وی تصریح کرد: در این جامعه به بن بست رسیده و رو به انحطاط، انقلاب جهانی  پیامبر خاتم  آغاز شد و در همه عرصه های تاریخی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی حرفی نو برای مردم آورد و حکومت ولایی و نظام ولایی را پایه گزاری کرد.

رجبی دوانی درباره نظام ولایی پیامبر گفت: در آن دوران در حجاز حکومت طایفه ای و شیخی حاکم بود و در یونان هم کنسول ها حکومت می کردند و نظام ولایی شیوه جدید و محکمی بود.

وی اضافه کرد: البته باید در نظر داشته باشیم ولایت در حکومت ختم نمی شود و بلکه تنها یکی از شئون ولایت حکومت داری است و ولایت هم مرجع دین مردم و هم محور وحدت و هم ولایت بحث عدالت و قضاوت را هم شامل می شود.

این پژوهشگر عرصه تاریخ اسلام گفت: اسلام در همه عرصه ها شروع به تغییر و تحول کرد و مقیاس های انسانی و اخلاقی را جایگزین شیوه های ظالمانه کرد و در باب اقتصاد دو فرع اصلی دین یعنی خمس و زکات اقتصادی است و یا باب معاملات یک بخش مهم در احکام است.

وی افزود: دین مبین اسلام در عرصه اجتماعی هم ارزش های جدیدی مثل ایثار، ایمان، اخلاق و اخوت را تعریف کرد و فرهنگی انسانی را برای همه جهان به ارمغان آورد و به همین سبب بود در هر کجا شمیم اسلام می رسید سریع مردم با جان و دل مورد پذیرش قرار می دادند.

رجبی دوانی گفت: دین و ماموریت دین اسلام جهانی و ابدی است و مختص یک عصر و یک دوره خاص نیست و باید ادامه پیدا کند چرا که دنبال رشد جامعه بشری است.

وی با اشاره به آیه سوره 55 مائده بیان داشت: در این آیه قران کریم به زیبایی به تداوم و نقشه راه تداوم اسلام اشاره می کند و تاکید می کند در وهله اول ولایت مختص خداوند یکتا است و اینکه انقلاب نبوی با ولایت پذیری تداوم پیدا می کند.

این تحلیل گر مسائل دینی ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر ارزش های دینی مورد تاراج و تغییر قرار پیدا کرد؛ چرا که عده ای معتقد بودند انقلاب بعد پیامبر دیگر تمام شده است و دین پیامبر از حالت انقلابی خارج شد و این زمینه نفوذ ضد انقلاب ها و انحطاط دین را فراهم کرد.

وی با اشاره به انقلاب اسلامی ایران گفت: بعد از انقلاب اسلامی هم عده ای حتی در همان دروان امام خمینی (ره) و بویژه در دوره بازرگان مدام به مردم گفتند دیگر بس است انقلاب دیگر تمام شده است در حالی که امام مدام تاکید داشت انقلاب تازه شروع شده است.

رجبی دوانی با اشاره به تغییر ارزشهای دینی در جامعه نبوی اظهار داشت: بعد از پیامبر ارزش های چون شهادت، جهاد و اخوت معنی دیگری پیدا کرد و خلیفه دوم برای اینکه مردم را به جهاد تشویق کند به آنها وعده سرزمین خوش آب و هوای ایران و کنج ایران را وعده می داد و حتی برای اینکه مردم به سمت نماز نروند و در جهاد شرکت کنند کلمه حی علی خیر العمل را از اذان حذف کرد.

وی گفت: این قلب ارزش ها در زمان خلیفه سوم به اوج رسید و جامعه نبوی که ضد اشرافی گری بود دچار اشرافی گری و جامعه طبقاتی شد.

این پژوهشگر گفت: امام علی (ع) در دوره ای به خلافت رسید که انقلاب پیامبر تمام و همه ارزشها عوض شده بود و نفوذی ها و ضد انقلابی های چون معاویه وارد اسلام شده بودند و معاویه فاسد ادعای جامعه را از خلافت به سمت سلطنت سوق می داد.

وی افزود: در این جامعه رو به انحطاط اگر خون امام حسین (ع) ریخته نمی شد  و آن عاشورا ایجاد نمی شد الان دیگر نامی از اسلام باقی نمانده بود و در عاشورا در حقیقت اسلام پیروز شد و اگر مردم بصیر بودند و انقلابی شاید هیچ گاه عاشورا ایجاد نمی شد ولی انقلاب به حدی منحرف شده بود که تنها را حفظ اسلام شهادت امام حسین بود

رجبی دوانی تصریح کرد: برای اینکه ولایت تحقق پیدا کند دو شرط لازم است: 1- رهبر الهی که یا معصوم و یا نایب آن باشد و 2- قابلیت مردم: مردمی که جایگاه و اهمیت رهبری و ولایت را بدانند از رهبری حمایت و تبعیت می کنند.

وی افزود: لازمه پذیرش ولایت اطاعت مردم است و اگر اطاعت نشود ولایت امکان پذیر نیست و بعد پیامبر دیدیم این قابلیت مردمی ایجاد نشد.

این پژوهشگر با اشاره به حکومت آل بویه و صفویه اظهار کرد: این دو حکومت نقش مهمی در احیای شیعه داشتند و در دوران آل بویه عزاداری امام حسین (ع) و راهپیمایی اربعین احیا شد و در زمان صفوی هم که برای اولین بار مذهب شیعه، مذهب رسمی کشور شد.

وی با اشاره به دوران قبل از انقلاب در ایران گفت: ایران هم روبه تباهی بود و تعداد مشروب فروشی ها از مساجد بیشتر بود و در شرق که کمونیست ها حاکم بودند و کاملا ملحد و بی دین بودند و در غرب نیز که ادعای مسیحی بودن می کردند سرمایه حکومت می کرد و خدا وجود نداشت.

رجبی دوانی بیان کرد: امام خمینی (ره) انقلابی در همه بخش ها انجام داد و هم سیاسی و هم فرهنگی و هم اجتماعی بود و یک حرکت گسترده جهانی بود که معادلات شرق و غرب را بهم ریخت.

وی با اشاره به خباثت های دشمن علیه انقلاب گفت: دشمن از روحیه انقلابی مردم ایران می ترسند و برای همین بود که در اول انقلاب جنگ تحمیلی را به کشور تحمیل کرد و کشور را عقب انداخت.

این پژوهشگر اظهار داشت: وظیفه همگانی ما حفظ انقلاب و روحیه انقلابی است و انتخابات یکی از عرصه های است که به انقلاب اعتبار می بخشد و همه باید حضور داشته باشیم و هر چیزی که این انقلاب را محکم کند انجامش تکلیف شرعی است.

رجبی دوانی در پاسخ به سوال دانشجویان درباره اینکه چرا عده ای که منصوب رهبری هستند اختلاس می کنند عنوان کرد: این مسئله در زمان پیامبر هم بود و یا در دوره خلافت امام علی خاوری ها داشتیم که اختلاس کردند و به کانادا آن موقع فرار کرد و حاکم ری اختلاس کرده و به پیش معاویه رفته بود.

وی با انتقاد از عملکرد قوه قضاییه در برخورد با مفاسد گفت: قوه قضاییه باید با مفسدین برخورد جدی کند و مقام معظم رهبری 10 سال پیش نسبت به این مسئله دستورالعمل صادر کردند.

این پژوهشگر همچنین درپاسخ به اینکه چرا برخی انقلابی ها عوض می شوند گفت: طلحه و زبیر از اصحاب پیامبر بودند و زبیر کسی بود که همیشه خانه امام علی بود و وقتی به خانه حضرت زهرا حمله شد دفاع کرد و از جمله کسانی بود که پیکر دختر پیامبر را تشیع کرد ولی چون یک ضعف شخصی داشتند مقابل علی ایستاد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات