حسین عبده تبریزی مشاور اقتصادی دولت گفت: محاسبات نشان می داد که حدود ۱۸ هزار تومان برای هر نفر در هر ماه یارانه قابل پرداخت است اما آن ها (دولت گذشته) برای چشمگیرتر کردن رقم یارانه آن را به حدود ۴۵ هزار تومان افزایش دادند.
کد خبر: ۸۶۴۲۲۰۰
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین عبده تبریزی استاد دانشگاه و اقتصاددان هم با اشاره به اینکه قانون هدفمندی یارانه ها به درستی اجرا نشد گفت:‌ در همان اولین سال اجرای این قانون، 28 هزار میلیارد تومان از منابع اجرای آن از طریق افزایش قیمت حامل های انرژی و بقیه یعنی حدود 11 هزارمیلیارد تومان از محل بودجه پرداخت شد.

وی افزود:‌ محاسبات نشان می داد که حدود 18 هزار تومان برای هر نفر در هر ماه قابل پرداخت است اما آن ها برای چشمگیرتر کردن رقم یارانه آن را به حدود 45 هزار تومان افزایش دادند.

در ادامه پژویان گفت: هدفمندی یارانه ها در ابتدا در سبد مصرفی خانوار نتایج مثبتی داشت‌ اما آن ها در محاسبه درآمد ها اشتباه کردند.

در ادامه عبده تبریزی گفت:‌ پرداخت یارانه ها ادامه خواهد یافت زیرا دولت نمی تواند این حق شناخته شده را نادیده بگیرد.

وی افزود: تورم در سال 89، دوازده و 40 صدم درصد، سال 90 ؛ بیست و یک و نیم ، 91؛ 30 و نیم و سال 92 ؛ سی و چهار و 70 صدم درصد بود و تورم سال 93 به حدود 15 درصد رسید.

عبده تبریزی اضافه کرد: محاسبات نشان داده که با توجه به افزایش تورم، پرداخت یارانه ها تاثیری چندانی در معیشت مردم نداشته است.

وی افزود: مبانی طراحی هدفمندی یارانه ها و نحوه اجرای آن غلط بود و قانون هم در این زمینه رعایت نشده و این میراث دولت قبل است ضمن اینکه حقی برای مردم ایجاد شده است.

در ادامه پژویان گفت:‌ راه حل این است که قیمت حامل های انرژی باید اصلاح شود و تولید کنندگان هم فناوری و تجهیزات خود را به روز رسانی کنند تا مصرف انرژی کاهش یابد.

عبده تبریزی در ادامه گفت:‌ دولت تلاش کرد طریق دیتابیسی را ایجاد کند و بر اساس آن در سال 94 ، سه میلیون و 200 هزار نفر از دریافت یارانه حذف شدند و در این مسیر پیش می رود.

عبده تبریزی افزود: جمع بندی دولت این است که هزینه های حذف نامناسب نیازمندان از فواید این کار بیشتر است بنابراین دولت، احتیاط می کند.

در ادامه پژویان گفت:‌ اطلاعات دولت در این باره ناقص و روش کار او نیز غلط است.

عبده تبریزی هم با اشاره به اینکه مقاومت هایی علیه شفاف سازی درآمدها وجود دارد گفت: ‌شفاف سازی درآمدها و اقتصاد بسیاری از مشکلات را حل می کند.

وی با بیان اینکه طراحی قانون هدفمندی یارانه ها از همان آغاز، اشکالات اساسی داشت گفت:‌ یارانه بگیران غیر نیازمند باید شناسایی شوند اما تا زمانی که مطمئن نشویم کسی غیر نیازمند است نباید یارانه او را قطع کرد.

پژویان هم در ادامه گفت: در هیچ جای دنیا پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا نکرده است بلکه به جای آن باید نظام های حمایتی اجتماعی تقویت شود.

این استاد دانشگاه: با توجه به اطلاعات بودجه خانوار، اکنون 50 درصد یارانه بگیران، نیازمند این یارانه نیستند و دولت می تواند آنها را از دریافت یارانه ها حذف کند.

عبده تبریزی گفت:‌ باید یارانه نقدی به یارانه های کارآمدتر غیرنقدی تبدیل شود.

وی افزود: در وضعیتی که از سال 86 تا کنون به طور مداوم درآمد سرانه کاهش یافته است مجبوریم نظام تامین اجتماعی را بسازیم که حداقل ها را تامین کند و در برنامه ششم توسعه باید این موضوع دیده شود.

در ادامه پژویان گفت:‌ اگر دولت مالیات مجموع درآمد را اجرا کند دیتابیس در مدت 2 سال آماده می شود و در این زمینه می توان از تجربیات جهانی هم استفاده کرد.

عبده تبریزی هم ابراز امیدواری کرد: مسئله یارانه ها در برنامه ششم توسعه حل و به جای آن نظام تامین اجتماعی مستقر شود.

ارسال نظرات