در استان کهگیلویه و بویر احمد که شاکله قومی و قبیله ­ای خود را در گذر تاریخ حفظ نموده است، در بزنگاه­ های مختلف و متعدّد، ابعاد مختلف فقر در جنبه­ های مادّی و معنوی، تاثیر خود را نشان داده است
کد خبر: ۸۶۴۱۹۳۶
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲
فقر، واژه پر دامنه ای است که اغلب در مورد خاص و آن کمبود امکانات و لوازم رفاهی و مادّی به کار می رود؛ امّا واقعیّت آن است که فقر نه محدود به مسائل مادّی بلکه مسائل مادّی بخش کوچک و کم خطرتری از معضل فقر است؛ اگر چه در ابعاد مختلف فقر، کمبودهای مادّی می تواند زمینه یا عاملی از عوامل ظهور و بروز به شمار آیند.

گونه دیگری از فقر که مورد غفلت واقع شده است و از اهمیّت بالاتری برخوردار است فقر معنوی است که از این گونه می توان به فقر فرهنگی و دینی یاد کرد.

در استان کهگیلویه و بویر احمد که شاکله قومی و قبیله ­ای خود را در گذر تاریخ حفظ نموده است، در بزنگاه­ های مختلف و متعدّد، ابعاد مختلف فقر در جنبه­ های مادّی و معنوی، تاثیر خود را نشان داده است و اینک با قرار گرفتن در فضای انتخابات و بحث تعیین وکیل و نماینده مجالس خبرگان و شورای اسلامی، که سرنوشت منطقه و استان بلکه سرنوشت جامعه و کشور در گرو این انتخاب هاست، باز هیولای فقر هجوم خود را آغاز کرده است تا  سرنوشت ها را آن گونه که می خواهد رقم بزند.

مطرح شدن بحث های قومیّتی و تعصبی جز در جایی که فقر فرهنگی حاکم است نمی تواند ظهور کند. به راه افتادن منابع ثروت برای خرید آراء جز در جایی که فقر مادّی، فرهنگی و دینی چنگال های خود را پهن کرده است بروز نخواهد داشت.

استفاده از دختران و زنان بزک کرده جهت تبلیغات و دوره گردانی آنها در کارناوال های انتخاباتی، فقط در شرایط فقر دینی و فرهنگی اجازه خودنمایی می­ یابد. مانور تبلیغاتی با خودروهای لوکس، جز مبهوت و مرعوب کردن چشمان مردمانی که در سایه فقر مادّی زندگی خود را به سر می برند، هدف دیگر را دنبال نمی­ کند.

در این میان فقیرها، در بین طبقه خاصّی تمرکز نیافته­ اند در همه طبقات از تحصیل کردگان تا ثروتمندان! می­توان فقیرها را دید؛ محدود فرهنگیان و دانشگاهیانی که بر طبل تعصبات قومی و قبیله ای می کوبند؛ محدود دانشجویانی! که اندیشه خود را به ثمن بخس به عشوه بزک کرده های تبلیغاتی و مقدار ناچیز و بی مقداری از مادّیات معاوضه کرده اند؛ برخی منتسبان به حوزه دینی که در یک زمان با کاندیداهای مختلف انتخاباتی عکس تزویر قاب کرده اند. و مردمانی که در آخرین گوشه از شهرها و روستاهای این دیار روزگار می گذرانند.

و این چنین هیولای فقر در تلاش است تا وکیل و نماینده انتخاب و خود را فربه تر کند. فقر بر فقر بیفزاید و جاه طلبانی که سوار بر این غول بی شاخ و دم می تازند و مردمان دیارم که در زیر پایش خرد و خرد و خردتر می شوند.   

نگارنده: دانشجوی مقطع دکتری الهیات و معارف اسلامی، دبیر آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه

ارسال نظرات