خبرهای داغ:
معاون فرهنگی شهرداری اهواز می‌گوید: در یک سال گذشته بین 600 تا 700 میلیون تومان برای فضاسازی شهری مناطق مختلف اهواز با استفاده از تصاویر شهدا و اقدامات فرهنگی در این زمینه هزینه شده است.
کد خبر: ۸۶۴۱۴۲۸
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ،یکی از مشخصه‌های شهر اهواز، شهید پروری آن است و روحیه شهادت در این شهر دوباره در دفاع از حرم تجلی یافته و اهواز میزبان شهدای بسیاری بوده است؛ در سال‌های گذشته توجهی به موضوع شهدا برای اِلِمان سازی در شهر نمی‌شد و به همین دلیل مسافران به این شهر نمی‌توانستند شهدای شاخص و روحیه شهادت طلبی مردم را مشاهده کننددر طراحی مبلمان شهری، باید ارسال پیام برای شهروندان با توجه به زبان، ویژگی‌های فرهنگی و هویت هر جامعه باشد، تا برای شهروندان قابل لمس‌تر بوده و بتواند با مردم ارتباط بصری ایجاد کند. هدف مدیریت شهری باید ایجاد محیطی آرام و سالم باشد که آسایش و غنای زندگی در آن ممکن شود

محمد محسنی کارشناس فرهنگی، معتقد است فضاسازی شهری عاملی مهم در معرفی هویت شهر به مسافران است، استفاده از این المان‌ها به گونه‌ای که پس از خودنمایی در سطح شهر افراد را به گونه‌ای جذب خود می‌نماید و ذهنشان را درگیر خود می‌کند که تا مدت‌ها در آن منطقه از شهر به صورت سمبلیک مشخصه‌ای برای شناخت شهر در منطقهٔ مورد نظر می‌شود.

این کارشناس فرهنگی اضافه می‌کند: این ویژگی برای توریست‌ها و کسانی‌که کمتر به منطقه مورد نظر رفت و آمد می‌کنند اهمیت دارد چرا که در مسیر یابی و آدرس دهی صحیح برای پیدا کردن یک منطقه خاص شهری مشخصه و نماد خاص آن منطقه اهمیت دارد؛ این نماد در شناخت منطقه اهمیت دارد و چه بسا برگرفته از اتفاق یا تاریخچه‌ای خاص در محل مورد نظر باشد و به نکته‌ای خاص در آن محل اشاره کند و با تاریخچه‌ای عجین باشد، به گونه‌ای یکی از اهداف المان‌ها می‌تواند اطلاع رسانی و معرفی منطقه‌ای خاص به لحاظ تاریخی – جغرافیایی – فرهنگی و ویژگی‌های خاص مردم آن منطقه بوده و یا به اتفاق یا رویداد خاصی در منطقه مزبور اشاره کند که همه این‌ها در برقراری ارتباط بهتر مخاطبین و کسانی‌که به محل رفت و آمد دارند با منطقهٔ مورد نظر مؤثر است

جانعلی خورشیدی، عضور شورای شهر اهواز نیز می‌گوید: با همت معاونت فرهنگی شهرداری اهواز به دیدار همه خانواده شهدای مدافع حرم و چند شهید دوران دفاع مقدس رفتیم و شهرداران مناطق را با خود همراه کردیم.

وی می‌افزاید: برای فضاسازی شهری هم اقدامات خوبی انجام شده و در هر منطقه تصاویر مربوط به شهدای مدافع حرم آن محله در قالب پوستر و بنر نصب شده که می‌تواند گام مهمی برای معرفی شهدا و راه آنها باشد.

امیر آهنجان، معاون فرهنگی شهردار اهواز می‌گوید: در یک سال گذشته بین 600 تا 700 میلیون تومان برای فضاسازی شهری مناطق مختلف اهواز با استفاده از تصاویر شهدا و اقدامات فرهنگی مختلف هزینه شده است.

وی با بیان اینکه حمایت‌های معاونت فرهنگی مختص به برنامه‌های ویژه این معاونت نیست، گفت: در سال 94 حدود 12 میلیارد ریال به مساجد و مراکز فرهنگی مختلف برای برگزاری یادواره شهدا و برنامه‌های فرهنگی مختلف کمک شده است.

معاون فرهنگی شهردار اهواز با اشاره به اهمیت کار برای شهدا عنوان کرد: هزینه در این گونه مراسم به عنوان سرمایه گذاری تلقی می‌شود چرا که نهادینه شدن فرهنگ شهدا سبب هویت بخشی به افراد جامعه می‌شود و آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

وی افزود: با توجه به حجم شهدای مدافع حرم خوزستان و البته اهواز، اقدامات معاونت فرهنگی شهرداری به برگزاری یادواره شهدا ختم نشده و تاکنون 5 کتاب درباره شهدای مدافع حرم به چاپ رسیده است.

آهنجان درباره تیراژ این کتاب‌ها بیان کرد: تیراژ این کتاب‌ها متفاوت بود اما در کل بیش از 40 هزار نسخه از این کتاب‌ها به چاپ رسید و در بین شهروندان در مراسمات مختلف توزیع شد.

وی اظهار داشت: برای معرفی شهدای مدافع حرم به چاپ کتاب بسنده نکردیم و در مراسم تشییع و یا سالروز شهادت آنها بروشورهایی چاپ شد که در هر برنامه 2 تا 3 هزار برشور چاپ و به صورت رایگان بین مردم توزیع شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها