کاندیدای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک میلیون واحد شهری مسکن مهر با 70 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دولت یازدهم شد، گفت: 200 هزار واحد مسکن مهر روستایی بلاتکلیف است.
کد خبر: ۸۶۴۱۳۹۰
|
۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان ، پرویز داودی کاندیدای ائتلاف بزرگ اصولگرایان از حوزه انتخابیه تهران عصر امروز (دوشنبه) طی سخنانی اظهار داشت: بخش مسکن همواره یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی هر کشوری است، وقتی به بخش مسکن در ایران نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که نزدیک به 200 صنعت وابسته به بخش مسکن کشور هستند، از این رو، رونق بخش مسکن تلاش بیشتری را می‌طلبد.

وی افزود: تا سال 86 مشکلی که در بخش مسکن کشور داشتیم این بود که قیمت‌های بخش مسکن به صورت پله‌ای بالا می‌رفت، تا آن زمان در 10 سال منتهی به سال 84 به طور متوسط 500 هزار واحد مسکونی ساخته شده بود، درحالی که با کمبود جدی مسکن روبه‌رو بودیم وارد سال 84 شدیم و باید بدانیم بالاترین رشد جمعیت و تراکم جمعیتی تا سال 76 بود و نوزادان سال‌های 66، 67 و 68 در سال‌های 86، 87 و 88 سنی بین 20 سال داشتند که در این سن متقاضی مسکن و اشتغال بودند.

پرویز داودی در ادامه تأکید کرد: در این شرایط، ما به دنبال اجرای سیاست های مسکن و کار باید می‌بودیم، از این جهت کلان‌طرح مسکن مهر با این اهداف اجرایی شد که البته با مشکلات زیادی در مسیر اجرا مواجه شد و تلاش‌های زیادی انجام گرفت تا این حرکت سامان یابد. آثار اجرای مسکن مهر، از سال 88 به بعد ظاهر شد، همانطور که می‌دانیم، 30 درصد هزینه خانوارها در شهرها صرف مسکن می‌شود و در کلان‌شهرها این رقم 70 درصد است.

وی افزود: سهم تورم ناشی از بخش مسکن در سال 86 به 28.5 درصد رسید و در سال 88 به بعد به طور متوسط 12.8 درصد شد؛ یعنی یک دفعه میزان تورمی که بخش مسکن هر چند سال یکبار روی تورم کشور تأثیر می‌گذاشت، به نصف کاهش یافت و این نشان‌دهنده آن است که مسکن مهر توانسته بود تورم بخش مسکن را تا حد زیادی کاهش دهد، با این توصیف، نقش مسکن مهر را می‌توان روی تورم کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

کاندیدای ائتلاف بزرگ اصولگرایان از حوزه انتخابیه تهران در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مسکن سهم بزرگی در فعال کردن صنایع جانبی و صنایع اقتصادی کشور دارد و ما هر ساله حدود یک تا 1.5 میلیون واحد مسکن نیاز داریم. هر ساله حدود 800 تا 900 هزار ازدواج در کشور رخ می‌دهد که همه آنان نیازمند مسکن هستند.

وی با بیان اینکه مسکن مهر کلان‌طرحی برای اقتصاد بود و فکر می‌کنم اگر اجرای آن ادامه می‌یافت بسیاری از نیازهای کشور را پاسخگو بود، یک میلیون واحد مسکن مهر شهری با 70 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دولت یازدهم شد، اگر هر ماه یک درصد ساخت و ساز مسکن مهر شهری در دولت یازدهم پیشرفت فیزیکی می‌داشت، تاکنون ساخت و ساز طرح مسکن مهر در کشور به اتمام رسیده بود.

پرویز داودی همچنین با بیان اینکه هم‌اکنون 200 هزار واحد مسکن مهر روستایی بلاتکلیف مانده و هیچگونه تحرکی در آن مشاهده نکردیم، گفت: در دولت یازدهم 10 هزار میلیارد تومان به مسکن مهر داده شده اما هنوز مشکلات زیادی در مسکن مهر داریم، اقساط وام‌های بانکی خریداران مسکن مهر آغاز شده، اما افراد نمی‌توانند بروند و در آن واحدها ساکن شوند، چون هنوز مشکلات زیرساختی دارند.

وی با بیان اینکه لازم است شورای عالی مسکن هر چه سریع‌تر تشکیل جلسه دهد، تا مشکلات زیربنایی مسکن مهر در برخی شهرک‌های جدید رفع شود، گفت: البته دولت طرح مسکن اجتماعی را مطرح کرده ولی هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده است، همچنین طرح احیای 300 هزار واحد فرسوده نیز مطرح شده که فقط 10 هزار واحد فرسوده تسهیلات نوسازی دریافت کردند.

کاندیدای ائتلاف بزرگ اصولگرایان از حوزه انتخابیه تهران همچنین گفت: طرح وام خرید مسکن نیز در دولت یازدهم از 25 میلیون تومان به 80 میلیون تومان افزایش یافته، اما به دلیل سود بالایی که این طرح دارد، نتوانسته تحرکی از خودش در بخش مسکن نشان دهد و این بخش را رونق بخشد.

وی با بیان اینکه متأسافنه کار اجرایی مسکن مهر در دولت یازدهم به کندی پیش می‌رود و به تدریج انجام می‌شود، تأکید کرد: شاهدیم این طرح که نزدیک به یک میلیون واحد شهری با پیشرفت فیزیکی 70 درصد تحویل داده شده و همچنین 200 هزار واحد مسکن روستایی هنوز به نتیجه نرسیده و باقی مانده است، مهمترین مسئله در بحث مسکن، قیمت زمین است که ما در کلان‌طرح مسکن مهر قیمت زمین را از موضوع مسکن خارج کردیم و از زمین‌هایی استفاده شد که دولت به نوعی هزینه آنها را تقبل کرد.

معاون اول دولت نهم ادامه داد: دولت نهم و دهم تلاش کرد مسکن ارزان با اجرای طرح مسکن مهر دراختیار مردم قرار دهد، نرخ سود بانکی برای مسکن مهر روستایی 4 درصد و مسکن مهر شهری به ترتیب شهرهای کوچک 4 درصد، شهرهای بزرگ 7 درصد و کلان‌شهرها 9 درصد بود، این سود نسبت به سود بانکی رایج در آن زمان که 12 تا 14 درصد بود، مابه‌التفاوتی داشت که دولت وقت این مابه‌التفاوت را در بودجه سالانه می‌آورد تا به بانکها پرداخت شود.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت مسکن مهر 25 میلیون تومان تا 30 میلیون تومان بود، گفت: آورده خریداران مسکن حدود 5 میلیون تومان می‌شد و مابقی این رقم در قالب وام با نرخ سود پایین به مردم پرداخت می‌شد، انبوه‌سازان با وامی که بانکها پرداخت می‌کردند، مسکن‌ مهر را می‌ساختند و نرخ 4 الی 9 درصد سود برای وام‌ها هم بسیار مناسب بود.

داودی اضافه کرد: ما در آن زمان قادر شدیم این واحدها را دراختیار طبقات پایین و قشر ضعیف جامعه قرار دهیم. طرح مسکن مهر واقعاً اگر منصفانه بررسی شود، صرف‌نظر از اینکه چه کسی این طرح را اجرایی کرده و کدام دولت آن را پیشنهاد داده است، واقعاً طرح جامعی به نفع محرومین و اقشار ضعیف جامعه بود.

وی ادامه داد: بسیاری از ازدواج‌ها در گرو تأمین مسکن بود و به همین دلیل انجام نمی‌شد. ما انتظار داشتیم دولت جدید طرح مسکن مهر را با قدرت ادامه دهد، چون واقعاً طرحی بود که منافع اقشار ضعیف جامعه را درنظر گرفته بود و می‌توانست دولت با اجرای طرح مسکن مهر، مردم و طبقات اجتماعی جامعه را راضی نگه دارد و این سرمایه اجتماعی را تقویت کند، اگر تمهیداتی برای حفظ سرمایه اجتماعی جامعه اندیشیده نشود، دولت جایگاه اجتماعی خودش را از دست می‌دهد.

داودی در پایان خاطرنشان کرد: چه چیزی بهتر از اینکه با اجرای طرح مسکن مهر، نقدینگی جامعه در بخش مسکن جمع شود؟! تعجب می‌کنم که طرح به این خوبی به نام طرح مسکن مهر مورد بی‌مهری دولت قرار گرفت، البته هنوز هم برای ادامه اجرای آن دیر نشده است.

انتهای پیام/

منبع فارس

ارسال نظرات