جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در حالی به کار خود پایان داد که نگاهی به فیلم‌های برگزیده و همچنین فیلم‌های شرکت‌کننده آن نشانه نگاه ویژه این جشنواره به آوارگان سوری و جامعه عربی و مسأله فلسطین دارد.
کد خبر: ۸۶۴۰۶۰۸
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در حالی شب گذشته به کار خود پایان داد که نگاهی به فیلم‌های موفق شده در این جشنواره و همچنین فیلم‌های شرکت‌کننده در آن نگاه ویژه برگزارکنندگان جشنواره برلین به مسئله اعراب و فلسطین و کشورهای عربی را نشان می‌دهد.

بنابر این گزارش، این جشنواره در حالی با فیلم «هادی دوستت داریم» از تونس کار خود را آغاز کرد که شب گذشته دو جایزه خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم اول را از آن خود کرد؛ جوایزی که به مجد مستوره بازیگر این فیلم و محمد بن عطیه کارگردان فیلم رسید.

این فیلم یکی 18 فیلم بخش مسابقه جشنواره بود که به داستان جوانی به نام «هادی» پس از انقلاب تونس در سال 2011 می‌پرداخت.

در داستان کوتاه این فیلم آمده است که «هادی که زندگی‌اش توسط افراد دیگری اداره می‌شود ناگهان در ماموریت کاری خود با دختری آشنا می‌شود ...» اما رسانه‌های عربی به شدت علیه آن موضع گرفته‌اند که از جمله آنها پایگاه مشهور میدل‌ایست آنلاین است که نوشته: فیلم به شدت با جامعه عربی و تونسی در تضاد است و مملو از صحنه‌های مبتذل و حتی مستهجن است.

این پایگاه افزوده: مردم تونس معتقدند سینمای تونس به دنبال ورود به بازارهای تجاری است اما این سینما به دور از واقعیت جامعه تونس و دغدغه‌های مردمی است.

در کنار آن هنرمندان و اهالی فرهنگ در تونس از اینکه وزارت فرهنگ تونس به این گونه فیلم‌ها کمک مالی می‌کنند انتقاد کرده‌اند.

بنابر این گزارش، در کنار این فیلم، جشنواره فیلم برلین شاهد حضور فیلم‌هایی از عربستان سعودی و لبنان نیز بود.

در کنار این فیلم‌ها البته مسئله آوارگان عرب و سوری از سوژه‌های مهمی بود که جشنواره برلین به آنها پرداخت چه اینکه آلمان به عنوان میزبان جشنواره بیشترین آوارگان سوری را در میان کشورهای اروپایی پذیرفته است.

یکی از این فیلم‌ها، فیلم داستانی «راهی به سوی استانبول» ساخته رشید بوشارب کارگردان برجسته الجزایری بود که داستان تلاش یک مادر بلژیکی برای نجات فرزندش از دست داعش را نشان می‌دهد

همچنین فیلم مستند «آتش کنار دریا» ساخته جیان‌فرانکو روسی از ایتالیا که موفق به کسب خرس طلایی بهترین فیلم شد، فیلمی درباره آوارگان و پناهجویان عرب و شمال آفریقا بود که به جزایر جنوبی ایتالیا در دریای مدیترانه از جمله مهمترین آنها یعنی جزیره «لامپدوزا» که در یکسال اخیر مورد توجه جدی رسانه‌های غربی بوده، پرداخته است.

مسئله فلسطین نیز در این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است؛ فیلمی که یک اسرائیلی برای درد فلسطینی‌ها ساخته است!

فیلم «تقاطع 48» که محصول مشترک اسرائیل و آلمان و ساخته «اودی آلونی» اسرائیلی است بهترین جایزه بخش پارونامای جشنواره برلین را گرفته است.

فیلمی که به ماجرای نخستین گروه موسیقی رپ و هیپ هاپ فلسطینی می‌پردازد و داستان خود را از داستان واقعی آنها الهام گرفته است و آرمان فلسطینی را به موسیقی و رقص محدود کرده است.

فیلم داستان یک فلسطینی به نام کریم است که در کافه‌های اسرائیلی به خوانندگی می‌پردازد اما با تبعیض صهیونیست‌ها مواجه می‌شود و در کنار آن داستان عشق بین کریم و یک دختر فلسطینی است که علیرغم مخالفت خانواده‌اش می‌خواهد وارد عرصه موسیقی شود.

ارسال نظرات