دبیر انجمن برنج :

واردات ۶۰۰ هزار تن برنج در ۲۷۰ روز به کشور/ میزان نیاز واقعی کشور به برنج را اشتباه اعلام می‌کنند

علیزاده شایق گفت: مسئولان پاسخ دهند چه بر سر یک میلیون برنجی که در سال ۹۲ وارد کشور شده آمده است، اگر آن را ذخیره کرده‌اند امسال نیازی به واردات حتی یک کیلو برنج نداشتیم
کد خبر: ۸۶۴۰۵۶۷
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج  در رابطه با میزان واردات برنج در سال 94 بیان داشت: در هفت ماهه اول سال 434 هزار تن برنج وارد شده بود و تا آخر دی نیز این مقدار به 600 هزار تن رسید، طبق این آمار ما هنوز مقداری دیگر کسری برنج هم داریم البته این موضوع زمانی مورد تأیید است که دیگر از آن یک میلیون تن اضافه‌ای که در سال 92 وارد کشور شده است چشم پوشی کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: هنوز پس از گذشت دو سال تکلیف یک میلیون تن برنج اضافه‌ای که در سال 92 وارد کشور شده مشخص نشده است، بنابراین اگر آن یک میلیون تن ذخیره و به سال 94 منتقل شده بود الان نه تنها کسری نداشتیم بلکه واردات این 600 هزار تن هم بی معنا بود.

وی تأکید کرد: در رابطه با پیش بینی برنج مورد نیاز برای واردات دو راه وجود دارد، یا این که مسئولین پاسخگو باشند که چه بر سر یک میلیون برنج وارداتی در سال 92 آمده و یا این که در کل از آن یک میلیون تن که از سرنوشت خبری نیست چشم پوشی کنیم. زیرا در صورت ذخیره شدن آن یک میلیون تن در حال حاضر ما حتی به واردات یک کیلو برنج نیز نیاز نداشتیم.

علیزاده شایق با بیان این مطلب که مصرف سرانه برنجی که وزارت جهاد اعلام می‌کند درست نیست، به نسیم آنلاین اظهار داشت: انجمن برنج برخلاف وزارت کشاورزی هیچ اعتقادی ندارد که نیاز ما بین یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تن است، یقینا نیاز ما از یک میلیون تن کمتر و سالی 800 هزار تن است.

وی اضافه کرد: آیا مصرف سرانه برنج ما اضافه شده است که وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند که بین یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تن برنج نیاز است؟ این آمار درست نیست. لذا اگر ما به این واقعیت برسیم در این صورت سال 92، یک میلیون و 200 هزار تن برنج اضافی وارد کشور شده است.

وی گفت: سال 93 هم 200 هزار تن برنج اضافه وارد کشور شده است، لذا می‌توان گفت که در حقیقت ما یک میلیون و 400 هزار تن برنج اضافی داریم. بنابراین با احتساب این مقدار و 600 هزار تن واردات امسال تا بهمن 94 دو میلیون تن برنج به ما رسیده است که این مقدار زیادی است. صحبت‌های بنکداران نیز نشان می‌دهد که یک میلیون تن واردات در سال زیاد است اگر زیاد نبود، انبارها این گونه از برنج پر نمی‌شد.

دبیر انجمن برنج خاطرنشان کرد: وزارت کشاورزی بیان می کند که ما اعلام کردیم کسری ما در سال 94 چقدر است اما این را نمی گوید که چه میزانی را اعلام کرده بنابراین مشخص نیست که وزارت کشاورزی چه میزانی را به عنوان کسری در نظر گرفته است، مدت زمان ثبت سفارشات را بیان کرده اما کسری در سال 94 را در هیچ جا مطرح نکرده است، بهتر بود که این میزان را شفاف تر اعلام می کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار