در نشست هم اندیشی با هیئت‌های مذهبی استان مطرح شد

ضرورت سامان دهی محله‌های قدیمی یزد/ با این وضع حجاب به کجا می‌رویم؟!

نشست هم اندیشی استاندار یزد با مسئولان و برنامه ریزان هیئت‌های مذهبی استان تشکیل شد که جمعی از این مسئولان دیدگاه های خود را در این نشست مطرح کردند.
کد خبر: ۸۶۴۰۰۴۷
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: نشست هم‌اندیشی استاندار يزد با هیئت‌های مذهبی و عزاداری استان با حضور جمعی از مسئولان استانداری برگزار شد که تعدادی از مسئولان و برنامه ریزان هیئت‌های مذهبی استان در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

فارغ یکی از پیرغلامان اباعبدالله الحسین(علیه السلام) در این نشست با بیان اینکه به یزد حسینیه ایران می‌گویند گفت: بهتر بود با توجه به اینکه یزد به عنوان دارالعباده و دارالعلم شناخته می‌شود دارالحسین نامگذاری شده بود.

وی با اشاره به برخی بافت‌های قدیمی شهر و چهره نازیبایی که دارد، ادامه داد: برخی محلات قدیمی بهترین هیئت‌ها و روضه خوانی‌ها را دارند اما از امکانات خوبی برخوردار نیستند.

وی افزود: مسئولان استان باید به این مناطق توجه کنند و مناطقی را که چهره زشتی به محله داده است سر و سامان دهند چرا که برخی محلات جولانگاه معتادان و محل تجمع زباله شده است.

فارغ با اشاره به تشکیل موسسه گسترش فرهنگ حسینی گفت: با تشکیل این موسسه تعاون و همکای بین هیئت‌های مذهبی بیشتر شد و برخی اختلافات جای خود را به تعارفات داده است و موجب همدلی بین هیئت‌های مذهبی شده است.

سید علی فقیه زاده رئیس شورای هیئات مذهبی استان یزد نیز در این نشست ضمن ارائه آماری از هیئت های مذهبی استان از مسئولان خواست تا در گلزار خلدبرین همانگونه که قسمتی برای خاکسپاری خانواده شهدا، هنرمنداان، روحانیون و غیره وجود دارد، قسمتی را نیز برای خاکسپاری خادمان و غلامان امام حسین(ع) در نظر بگیرند.

فقیه زاده ضمن تشکر از هئیت‌هایی که سبک سنتی خود را حفظ کردند گفت: برخی هیئت‌ها سبک‌های جدیدی را شروع کردند که بهتر است روحانیون در این زمینه تذکری به آنها بدهند.

مزیدی مسئول شورای هیئت‌های مذهبی اشکذر و رحمت زاده از اعضای شورای هیئت های مذهبی استان نیز از مسئولان خواست تا برای اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط هیئت‌های مذهبی اعتبارات و بودجه فرهنگی اختصاص داده شود.

نماینده هیئت عزاداری بعثت نیز در این نشست ضمن تأکید بر ضرورت استفاده از پتانسیل محلات به محوریت مساجد، حسینیه ها و غیره گفت: با توجه به اینکه مراسم عزاداری در محلات برگزار می‌شود پارکینگ درون محلی برای محلات در نظر گرفته شود تا مشکلات ترافیکی وجود نداشته باشد.

زارع مسئول هیئت نینوا با انتقاد شدید از وضعیت حجاب بانوان در شهر یزد بخصوص منطقه صفائیه گفت: با این وضعیت حجاب به کجا داریم می رویم ،این وضع حجاب زیبنده یزد نیست و از مسئولان استان، مسئولان هیئت های مذهبی، بزرگان شهر خواهش می کنم که به این وضع رسیدگی کنند.

استاندار یزد در این نشست هیئت های مذهبی را از ظرفیت‌های بزرگ استان نام برد که به دلیل ارتباط با جوانان تاثیرگذاری بیشتری دارند.

سید محمد میرمحمدی گفت: هیئت های مذهبی نه تنها در عزاداری ها بلکه در همه مراسم‌های مذهبی از جمله اعیاد، ولادت‌ها و مناسبت های دیگر می توانند نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به وضعیت حجاب دختران گفت: فرهنگ ما در حل تغییر است و واقعیتی است که نمی توان آن را منکر شد و باید عوامل تاثیرگذار بر این تغییر فرهنگ را بررسی کنیم.

میرمحمدی با اشاره به تهیه نقشه توسعه فرهنگی استان ادامه داد: این نقشه راه دارای اتاق فكر و شورای توسعه فرهنگی متشكل از دستگاه‌های ذی‌ربط در استان، شهرستان و بخش‌ها است و درصدد هستيم کمیته‌های محلی این شبکه را با كمك هیئت‌های مذهبی راه‌اندازی كنيم.

وی افزود: اتاق فكر اين شبکه با حضور افراد شاخص علمی، فرهنگی و روحانيون استان تشکیل‌شده و وظيفه توليد محتوا را بر عهده دارد.

طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این نشست هیئت‌های مذهبی را ستون و خیمه اعتماد مردم در جامعه دانست و اظهار داشت: وجود هیئت‌های مذهبی در محلات و روستاها کارکردهای جدیدی پیدا کرده و بسیاری از نهادهای فرهنگی و اجتماعی به واسطه وجود آنها شکل گرفته است.

یزد آوا/

ارسال نظرات
آخرین اخبار