نباید انتظار داشت پاکستان و ایران در مدت زمانی اندک، حجم تجارت خود را افزایش دهند زیرا موانعی از جمله فشارهای آمریکا و نبود ساز و کار مناسب در این مسیر وجود دارد.
کد خبر: ۸۶۳۹۸۷۰
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، با توجه به لغو تحریم‌های ایران، مسیر تکمیل خط لوله صلح هموارتر شده اما با در نظر گرفتن فشارهای آمریکا،‌ پاکستان باید یک عزم سیاسی جدی برای تکمیل این پروژه از خود نشان دهد.

روزنامه نوای وقت در این خصوص نوشت: شکی نیست که ایران یک بازار بسیار خوب برای محصولات پاکستانی است اما با توجه به موانع تجاری بین دو کشور نباید انتظار داشت دو کشور بتوانند در یک مدت کوتاه حجم مبادلات تجاری خود را افزایش دهند.

بر اساس این گزارش، نباید این موضوع را فراموش کنیم که چندی پیش معاون وزیر امور خارجه آمریکا و نماینده ویژه این کشور در سفر خود به پاکستان اعلام کردند برخی تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد و هنوز زود است که اسلام‌آباد اقدام به واردات گاز از این کشور کند.

طبق این گزارش بالا بودن هزینه‌های گمرک برای صادرات محصول به ایران یکی دیگر از مسائلی است که تجارت با این کشور را مشکل می‌سازد.

این گزارش می‌افزاید: فقدان برنامه‌ریزی برای مبادلات ارزی و نبود بانک مشترک از دیگر مشکلات افزایش حجم تجارت بین دو کشور است.

تاکنون تجار دو کشور نبود سازوکار پرداختی کالا را عامل اصلی افت تجارت بین دو کشور عنوان می‌کنند.

مقامات دو کشور باید برای برطرف کردن موانع تجارت بین پاکستان و ایران با یکدیگر به توافق برسند.

به زودی «سکندر حیات بوسن» وزیر صنایع غذایی و محصولات کشاورزی پاکستان در رأس هیئتی بلند پایه برای رایزنی در خصوص مکانیزم تجارت بین دو کشور راهی تهران می‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد از بین محصولات پاکستانی برنج سهمی حدود 63 درصد در بازار ایران دارد این در حالی است که نارنگی و انبه دومین رتبه را در صادرات به ایران دارند.

روز گذشته دولت پاکستان با صدور بیانیه‌ای از لغو تحریم‌ها علیه ایران متعاقب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.

در این بیانیه آمده است: برنامه لغو تحریم‌ها در یک جلسه بین وزیران دولت اسلام آباد به ریاست محمد اسحاق دار وزیر اقتصاد پاکستان نهایی شده است.

به دنبال این جلسه وزارت خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای از احیای روابط اقتصادی و تجاری میان اسلام آباد و تهران از جمله در حوزه های تجاری، بانکداری، انرژی، سرمایه گذاری و مالی خبر داد.

ارسال نظرات