حمیدرضا
رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی در کشورهای عربی/
تسخیری گفت: این نظریه ایجاد داعش هیچ جهان اسلامی قبول نداشت چون یک نظریه کاملا خشن بوده است.
کد خبر: ۸۶۳۸۹۲۵
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ محمد هادی تسخیری رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در لیبی و سودان با بیش از 30 سال سابقه فعالیت خارج از کشور در جمع کارکنان سپاه استان ایلام؛ بیان داشت : داعش یک نظریه خشن بود که جهان اسلام قبولش نکرد.

محمد هادی تسخیری بیان کرد جهان عرب از نظر نظامی، فرهنگی و هنری به دو دسته کشورهای نفتی و آبی تقسیم میشود.گروه های سلفی تکفیری ریشه تاریخی دارند یک زمانی این گروه ها فقط به شکل تئوری و نظریه بود و حتی نظریه پردازان جهان اسلام آن را رد کردند و به حالت نظریه باقی ماند. اما بعدها تفکرات ابن تیمیه را محمد بن عبدالوهاب با کمک حاکمان خبیث سعودی عملی کرد . در آن زمان این نظریه به همان منطقه محدود میشد اما امروزه این نظریه با حمایت غرب و دلارهای نفتی گسترش پیدا کرده است.

رایزن فرهنگی ایران در کشورهای عربی اظهار کرد: متاسفانه کشف نفت در عربستان باعث سرازیر شدن میلیاردها دلار پول در صد سال اخیر به این کشور شد و باعث بسط و گسترش تفکرات وهابی و سلفی گری به سایر کشورها شد..

وی افزود: در سال 2003 و 2004 این حرکت به جریان تبدیل شد و در سایر مرز های جهان اسلام فرا گیر شد و در عراق، سوریه، لبنان، لیبی و... این نظریه به جریان تبدیل شد.

تسخیری ، تصریح کرد: اکنون این گروه های تکفیری از مرحله جریان خارج شده و بعنوان یک نظام فرامرزی درآمده و این مرحله بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه اگر داعش فقط در سوریه بودند می شد فتنه آنها را خاموش کرد ولی در حالت نظام فرامرزی نمی شود آن را کنترل کرد؛ ادامه داد: اگر در عراق این جریان خاموش شود به جنوب یمن و لیبی و .... منتقل می شود و حتی احتمال اینکه به سودان و سومالی برسند زیاد است.و طبق برخی اخبار در حال حاضر ابوبکر البغدادی سرکره داعش در عراق به لیبی منتقل شده است.

تسخیری اذعان کرد: داعش تا وقتی در سوریه تاخت و تاز می کرد و شهرک های این کشور را به تصرف در می آورد هیچ کشوری حرفی نمی زد اما با هدیه کردن تاکتیک نظامی توسط جمهوری اسلامی به نیرو های مردمی برای کنار هم قرار گرفتن مردم و ارتش موضعگیریها برخی کشورها تغییر کرد.

کارشناش ارشد مسائل سیاسی بیان داشت: شهید سردار حسین همدانی با تشکیل نیرو های مدافع حرم و نیرو های مردمی پیروزی های بزرگی را به وجود آورد و در حال حاضر سخنان جنون آمیز و مضحکه آمیز ترکیه و آمریکا ناشی از همین پیروزیها است.

وی ادامه داد: اگر آمریکا به فکر آزاد سازی سوریه بود این چهار سال چرا کاری برای این کشور انجام نداده است و چرا آمریکا ادعای جنگ در خاک سوریه را دارد وقتی که آزاد سازی کشور اشغالی حق هر کشوری است.

این رایزن فرهنگی در آخر اظهار کرد: کشور سوریه یکی از زیباترین کشورهای عربی است که خرابی های به جا مانده از داعش باعث شده که اگر تا سی سال آینده آن کشور را بسازیم باز هم به شکل قبل باز نخواهد گشت.


ارسال نظرات