خبرهای داغ:
آیت‌الله عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم با بیان این‌که یاد مرگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: صحبت از مرگ در حقیقت صحبت از زندگی جاودانه و حقیقی است.
کد خبر: ۸۶۳۸۴۸۱
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر هفتگی که در امامزاده اسماعیل )ع) برگزار می‌شود، به ادامه تفسیر آیه 2 سوره ملک پرداخت و اظهار کرد: ضروری است با زبان و لسان روایات بررسی کنیم که آیا روایات هم مرگ و حیات را مخلوق معرفی کرده‌اند یا خیر.

وی با اشاره به بخشی از آیه 2 سوره ملک یعنی «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ» اشاره و بیان کرد: خدای متعال مرگ را آفریده و حیات را خلق کرده و این دو، مخلوق الهی هستند و برای این که این مسئله را بیشتر درک کنیم باید بدانیم عده‌ای کل عالم را مخلوق خدا نمی‌دانند و معتقدند این عالم بی خالق به وجود آمده است.

ترویج اندیشه «جهان بدون خالق» در دانشگاه‌ها

 امام‌جمعه قزوین در این خصوص ادامه داد: اندیشه و فکری که امروز در دانشگاه‌های جهان از طریق کسانی که عالم را بی خالق می‌پندارند و این فضا را برای عالم مهندسی می‌کنند، این است که یک دانشجو توجیح شود که این عالم خودگردان است و بدون آفریننده به وجود آمده و آن تفکر که همه عالم را منهای خدا می‌بیند، وقتی به مرگ هم می‌رسد می‌گوید ما می‌میریم و زنده می‌شویم و جز روزگار عوامل دیگری در مرگ و حیات ما دخالت ندارد.

مصادره نظریه داروین

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: هرچند در نظریه داروین اصلاً در باب وجود خدا و این‌که آیا خدا انسان را آفریده یا خیر، حرفی ندارد و مخالفت با خدا به صراحت در کلام داروین هم وجود ندارد؛ اما آن‌هایی که با فکر «عالم منهای خدا» زندگی می‌کنند، تلاش کردند تا نظریه داروین را هم به نفع خودشان صادر کنند.

وی یادآور شد: خدای متعال در اولین معرفی عالم می‌فرماید: «اقْرَأْ به اسم رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» «خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ»، یعنی بدان که خدا خالق و انسان، مرگ، حیات و همه موجودات عالم مخلوق هستند و این ادبیات خدای متعال در اولین پیام معرفی عالم است.

مرگ و حیات هر دو مخلوق خداوند هستند

 آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: برخلاف اندیشه خدایی، در اندیشه غیر خدایی این‌گونه است که نه حیات و نه مرگ، هیچ یک مخلوق نیستند و در اندیشه ما مسلمانان شاید خیلی‌ها بر این باور هستند که حیات وجودی است، اما مرگ عدم الحیات است و همین که حیات نبود، به مرگ می‌رسیم که این تفکر اشتباه است چرا که قرآن می‌فرماید هم موت و هم حیات هر دو آفریده خدای متعال هستند.

صحبت از مرگ در حقیقت صحبت از زندگی حقیقی است

 امام‌جمعه قزوین بیان کرد: توجه و یاد مرگ خیلی برای ما نیاز است و باید تلاش کنیم تا در این زمینه مطالعات بیشتری داشته باشیم و در خلوت به مسئله مرگ فکر کنیم و آن را به‌عنوان یک مسئله جدی در زندگی در نظر بگیریم و بی‌اعتنا از آن عبور نکنیم.

وی اضافه کرد: صحبت از مرگ در حقیقت صحبت از زندگی حقیقی است و غفلت از مرگ منجر می‌شود، انسان بدون آمادگی به پیشواز مرگ برود و در زندگی حقیقی و جاودانه با مشکل مواجه شود.

 اهمیت یاد مرگ از نگاه روایات/ بهترین ذکر و برترین عبادت، یاد مرگ است

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به روایاتی در خصوص اهمیت یاد مرگ و مخلوق بودن مرگ اشاره و افزود: رسول اکرم (ص) فرمودند: بهترین ذکر در دنیا، یاد مرگ است و در جایی دیگر فرمودند: برترین عبادت یاد مرگ است.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام (ص) باز هم در اهمیت یاد مرگ فرموده‌اند: اگر کسی جانش را با یاد مرگ پر کند، (یعنی سنگینی مرگ را در وجودش ببیند) این انسان وقتی به قبرش می‌رسد، قبرش را باغی از باغ‌های بهشت می‌بیند و این اثر یاد مرگ است.

وی به روایاتی از امام علی (ع) در خصوص مرگ هم اشاره و اظهار کرد: امام علی (ع) فرمود: اگر کسی واقعاً مرگ را فراموش نکند و همواره آن را به یاد داشته باشد، در این دنیا به اندک رضایت می‌دهد و سیری‌ناپذیری، مقام، حرص و ولع در دنیا و این‌که همه‌چیز را برای خودمان می‌خواهیم، پایان می‌یابد.

امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: نباید خیال کنیم همین‌که گفتیم ایمان آورده‌ایم، ما را به حال خودمان رها می‌کنند و در این خصوص خدای متعال می‌فرماید ما انسان‌هایی که می‌گویند ایمان آورده‌ایم را امتحان می‌کنیم تا صادق و کاذب شناخته شوند.

 استدلالی در موجود بودن مرگ

 آیت‌الله عابدینی به بخشی از نهج‌البلاغه در خصوص موجود بودن موت و حیات اشاره و خاطرنشان کرد: در نهج‌البلاغه آمده «آن موقع که مرگ بر انسان وارد می‌شود»، و اگر مرگ مخلوق نباشد عبارت وارد می‌شود برای آن به‌کار نمی‌رفت.

 وی تصریح کرد: امام علی (ع) فرموده‌اند: وقتی مرگ نازل می‌شود، دو حالت برای انسان پیش می‌آید، یکی سَکرت موت (سکرت از سُکر یعنی مستی) است؛ یعنی مرگ آن چنان آدمی را تحت فشار قرار می‌دهد که حالت مستی برای آدمی ایجاد می‌کند و این به خاطر عذاب خدای متعال است.

 آثاری که در انسان در زمان غلبه مرگ به وجود می‌آید

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که وقتی مرگ به سراغ انسان می‌آید، آثاری را به همراه دارد، یادآور شد: امام علی (ع) می‌فرماید همین‌که مرگ آمد دست، اعضاء و جوارح، بی‌رمق می‌شوند و توان انجام ساده‌ترین کارها را هم ندارند و اگر مرگ موجود نباشد نمی‌تواند چنین اثری بر انسان داشته باشد.

 این مفسر قرآن کریم ادامه داد: زمانی که مرگ به سراغ انسان می‌آید، رنگ انسان دچار تغییر و مانند گچ سفید می‌شود و بعد از این آثار مرگ بیشتر به وجود انسان رخنه می‌کند و این به معنای موجود بودن مرگ است.

وی اضافه کرد: در لحظه مرگ انسان به یاد کارها و اعمالش در طول زندگی می‌افتد، در حالی که آن زمان بسیار دیر است و باید تا وقتی‌که جوان هستیم و می‌توانیم خسارت‌ها را جبران کنیم، به یاد مرگ و در نتیجه درست زندگی کردن باشیم.

امام‌جمعه قزوین در پایان به برخی از مسائلی که موجب می‌شود که انسان در زمان مرگ پشیمان شود، اشاره کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها