مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه قرارداد صادرات ۱۰۰مگاوات برق به بندر گوادر پاکستان منعقد شده است، گفت: موافقت‌نامه اولیه احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه بادی در سیستان و بلوچستان توسط سانا صادر شده است.
کد خبر: ۸۶۳۸۳۲۷
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶


به گزارش  «خبرگزاری بسیج»  محبعلی قزاق‌شاهد با اشاره به اینکه سیستان با چند شهر و استان ارتباط دارد، به طوری که با بیرجند، کهنوج و جاسک خدمات برق‌رسانی از طریق خطوط انجام می‌دهد و در حال حاضر خدمات برق به 700 هزار مشترک با 7 هزار کیلومتر خط انتقال و فوق‌ توزیع ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه این خطوط به ازای هر مشترک نشان می‌دهد که این عدد 4 برابر مشترکان کشوری است، ادامه داد: 3.5 مشترک در هر کیلومتر مربع کار ما را بسیار سخت کرده است، چرا که انتقال انرژی و ارائه خدمات در سیستان با 54 شبکه فوق توزیع و 18 پست انتقال خدمت‌رسانی می‌شود. بنابراین فاصله 160 کیلومتر میان پست‌های برق کار را بسیار دشوار و سخت می‌کند.

قزاق‌شاهد با بیان اینکه در برنامه 5 ساله توسعه با هزار میلیارد تومان اعتبار برای احداث 5600 کیلومتر شبکه به این شرکت ابلاغ شد، گفت: مشکلات نقدینگی که از سال 90 به اوج خود رسید، کار احداث این میزان شبکه برق را با کندی مواجه کرد، اما خوشبختانه با روش‌های مناسب توانستیم 50 درصد اهداف برنامه را محقق کنیم. در حالی که 25 درصد نقدینگی و اعتبار برنامه پنجم محقق شد.

وی با بیان اینکه از 160 پروژه تنها 20 درصد پروژه‌ها در دست انجام است، گفت: در کل استان 1450 مگاوات نیروگاه نصب شده وجود دارد که 440 مگاوات مربوط به نیروگاه بخش خصوصی است.

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان، مجوز احداث 1800 مگاوات نیروگاه بخش خصوصی صادر شده است، اما باید اذعان کرد سیستان مجموعه‌ای از نیروگاه‌های تجدیدپذیر است، چرا که سوخت فسیلی برای نیروگاه‌ها مشکلاتی از لحاظ اقتصادی در پی دارد.

قزاق‌شاهد با بیان اینکه سیستان به باد و آفتاب معروف است، افزود: سیستان قابلیت احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیردارد، به طوری که در حال حاضر سانا موافقت‌نامه اولیه برای احداث 4 هزار مگاوات نیروگاه بادی را صادر کرده است و در حال حاضر برای 320 مگاوات نیروگاه بادی موافقت‌نامه احداث صادر شده است.

وی گفت: در صورت داشتن سبد انرژی برای صادرات امکان صادرات انرژی به کشورهای همسایه مثل افغانستان و پاکستان از این منطقه وجود دارد و می‌توانیم این دو کشور را به طور 100 درصد پوشش الکتریکی بدهیم که هم بحث اقتصاد و درآمدزایی و هم امنیت پایدار برای استان و کشور را در پی دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان، سال گذشته به کشور پاکستان 440 هزار مگاوات صادرات انرژی صورت گرفت و به تازگی نیز قراردادی برای صادرات برق به میزان 100 مگاوات به بندر گوادر پاکستان نیز منعقد شده است.

منبع: خبرگزاری فارس
ارسال نظرات