دولت یازدهم در حالی شعار حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی را می‌دهد که در دو دیدار مهم دیپلماتیک رئیس‌جمهور در دوران پسابرجام اثری از محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی دیده نمی‌شود!
کد خبر: ۸۶۳۷۵۷۴
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، در دو سال و نیم گذشته رئیس جمهور و اعضای تیم اقتصادی دولت یازدهم بارها گفته اند که هدف دولت جذب سرمایه خارجی، برای بهبود وضع اقتصادی کشور است.

بعد از اجرای برجام هم دولت با توجه به هشدارهای فراوانی که کارشناسان و فعالان اقتصادی در دو سال و نیم گذشته داده بودند، تاکید داشت به دنبال جذب سرمایه خارجی در دوران پسابرجام است و اجازه نمی دهد که کشور به بازار کالاهای مصرفی خارجی تبدیل شود.  

اما بررسی نوع تعاملات دیپلماتیک دولت در دوران پسابرجام خلاف این گفته ها را اثبات می کند. در یک ماه گذشته دولت یازدهم سه دیدار دیپلماتیک مهم را تجربه کرده است که در آن ردپایی از سرمایه گذاری خارجی و حضور افرادی از سازمان سرمایه گذاری به عنوان اصلی ترین نهاد در جذب سرمایه خارجی نمی توان پیدا کرد.

"خزاعی" غایب بزرگ دیدارهای دیپلماتیک دولت روحانی در دوران پسابرجام

چند روز بعد از اجرای برجام رئیس جمهور چین به تهران آمد، که در دیدارهای دیپلماتیک و تجاری که به همراه هیات تجاری خود با دولتمردان کشورمان داشت محمد خزاعی و مدیرانش در سازمان سرمایه گذاری نقش چندانی را ایفا نکردند.

سپس رئیس دولت یازدهم به همراه هیات تجاری 300 نفره به دو کشور ایتالیا و فرانسه رفت اما جالب اینجاست که علی رغم تاکید دولتمردان بر جذب سرمایه خارجی در این سفرها هم خبری از رئیس سازمان سرمایه گذاری و مدیرانش نبود.

این نکته ظریف عمق نگاه یاران روحانی را نسبت به تعاملات اقتصادی در دوران پسابرجام نشان می دهد و به نظر می رسد که خرید کالاهای مصرفی اولویت بالاتری نسبت به سرمایه گذاری خارجی در برنامه های اقتصادی دولت دارد.

ینا به این گزارش ، اما این همه ماجرا نیست و به نظر می رسد باید نقش منفعل سازمان سرمایه گذاری خارجی را در دوران پسابرجام در جای دیگری جستجو کرد.  بررسی عملکرد این سازمان در دولت تدبیر و امید نشان می دهد که در حال حاضر ظرفیت سازمان سرمایه گذاری خارجی نسبت به سالهای گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است.

مدیران سازمان سرمایه گذاری خارجی انگلیسی بلد نیستند!

سازمان تحت امر محمد خزاعی در حدود یک سال گذشته، 10 تن از متخصص ترین مدیران خود را کنار گذاشته و در حال حاضر این سازمان در پایین ترین حد تخصص خود طی سالهای اخیر قرار دارد.

اطلاعاتی که از درون سازمان سرمایه گذاری و از طریق کارشناسان این سازمان رسیده است نشان می دهد که در حال حاضر در تخصصی ترین دفتر سازمان سرمایه گذاری خارجی، مدیرکل و معاون مربوطه این سازمان حتی قادر به سخن گفتن به زبان انگلیسی نیستند.

خزاعی یک فرصت سرمایه گذاری خارجی هم کشف نکرد!

با وجود این مشکلات دو هفته قبل محمد خزاعی وعده داد که سازمان متبوعش به زودی فرصتهای سرمایه گذاری را به طرفهای خارجی در دوران پسابرجام معرفی کند، اما وقتی به سایت سازمان سرمایه گذاری مراجعه می کنیم خلاف گفته های آقای رئیس را می‌بینیم. در این سایت پروژه ها و فرصتهایی برای سرمایه گذاری قرار دارند که اکثر آنها مربوط به سالهای 2011 و 2012 است و در بهترین حالت می توانیم یک پروژه سرمایه گذاری خارجی برای سال 2013 پیدا کنیم.

این یعنی آقای خزاعی و مدیرانش که صحبت از ارائه فرصتهای سرمایه گذاری خارجی در دوران پسابرجام را به میان می آورند در طول سالهای فعالیت خود در این سازمان حتی یک فرصت سرمایه گذاری جدید از استانهای مختلف برای معرفی به کشورهای خارجی پیدا نکرده اند. به عنوان مثال هنوز بر روی سایت سازمان سرمایه گذاری شاهد یک پروژه سرمایه گذاری مربوط به استان البرز هستیم که مربوط به جولای 2011 است و یا پروژه هایی در استانهای آذربایجان شرقی و چهار محال بختیاری که در سالهای 2010 و 2012 معرفی شده اند، دیده می شود. این در حالی است در مسائل اقتصادی با توجه به تغییر در قیمت ارز و تورم هر پروژه با گذشت هر سال نیاز به بروز رسانی دارد.

همچنین رئیس سازمان سازمان سرمایه گذاری خارجی 9 ماه پیش صحبت از تهیه نقشه راه سرمایه گذاری خارجی به میان آورد، اما با وجود گذشت یک ماه از اجرای برجام هنوز خبری از این نقشه راه نیست و کشورهایی که قصد سرمایه گذاری در ایران را دارند همچنان معطلند.

از طرف دیگر علی رغم تاکید ماده 111 قانون برنامه پنجم توسعه بر تقویت ساختار این سازمان و حمایت از مشوقهای سرمایه گذاری، سازمان تحت امر خزاعی کاملا منفعلانه می کند.

سرمایه گذاری خارجی اولویت دولت روحانی نیست

با توجه به این که ترکیب تیم همراهان رئیس جمهور در سفرهای بین المللی همواره از سوی نهاد ریاست جمهوری تنظیم می شود، قرار ندادن رئیس سازمان سرمایه گذاری در لیست سفرهای خارجی رئیس جمهور در دولت یازدهم و همچنین عملکرد پر از انتقاد محمد خزاعی در این سازمان نشان دهنده این است که دولت علی رغم تاکید بر لزوم جذب سرمایه خارجی در دوران پسابرجام برنامه ای در این خصوص ندارد. در واقع دوران پسابرجام تنها شرایط را برای افزایش واردات کالاهای مصرفی فراهم خواهد کرد و دولتمردان به جای تلاش برای جذب سرمایه خارجی بیشتر به اجرای یک شو و نمایش برای جذب سرمایه خارجی بسنده خواهند کرد. با این وجود نباید نسبت به وجود یک مدیر منفعل و ضعیف در راس مهم ترین سازمان اقتصادی کشور در دوران پسابرجام از دولت خرده گرفت.

ارسال نظرات