حمیدرضا
معاون اقتصادی استاندار میسان عراق عنوان کرد؛
معاون اقتصادی استاندار میسان عراق گفت: مرز چیلات به دلیل برخورداری از ظرفیت های بسیار بالا و مناسب در زمینه راه دسترسی و جاده، آب و برق، مناسب ترین نقطه برای ایجاد مرز رسمی در شهرستان دهلران است.
کد خبر: ۸۶۳۶۹۵۳
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج; کامل چلوب حاتم در جریان دیدار با معاون برنامه ریزی استاندار ایلام و فرماندار شهرستان دهلران و اعضای شورای تأمین شهرستان در گفت و گویی اظهار داشت: مسئولان استان میسان عراق و شهر علی غربی عراق خواهان ایجاد مرز رسمی چیلات و چم سری در شهرستان دهلران هستند.

وی افزود: تفاهم نامه ایجاد مرز رسمی چیلات در سال 2014 بین استانداری ایلام و استان میسان عراق به امضا رسید اما به دلیل محدود بودن اختیارات طرفین و عدم دریافت اطلاعات موردنیاز از طرف مسئولان استان ایلام، ایجاد این مرز رسمی تاکنون به تأخیر افتاده است.

معاون اقتصادی استاندار میسان عراق تصریح کرد: از سوی استان ایلام 3 نقطه پیشنهادی برای ایجاد مرز رسمی دریافت نمودیم که پس از بررسی هیئت کارشناسی و بازدید این نقاط، مرز چیلات به دلیل برخورداری از زیرساخت های راه و جاده، آب و برق مورد توافق قرار گرفت.

وی گفت: هدف از این دیدار مرزی بررسی وضعیت و برآیندهای مربوطه درخصوص ایجاد مرز رسمی چیلات است و ما نتیجه بررسی و برآیند هزینه ای خود را به دولت مرکزی عراق ارسال خواهیم کرد و در نهایت نظر نهایی با دولت مرکزی می باشد ولی استان میسان خواهان ایجاد مرز رسمی چیلات است.

کامل چلوب حاتم با اشاره به اینکه مرز رسمی چیلات استفاده های زیادی از جمله اقتصادی برای دو طرف خواهد داشت، عنوان کرد: کشور عراق به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از بحران سیاسی در این کشور و قیمت پایین نفت در سطح جهان، این کشور خواستار کمک کشور ایران در راستای راه اندازی این مرز می باشد.

امید علی سبزی فرماندار شهرستان دهلران نیز در این دیدار با اشاره به اینکه مردم استان ایلام و کشور عراق همواره یک رابطه قلبی و مذهبی با یکدیگر داشته اند، اظهار داشت: گرچه مرز چیلات یک مرز رسمی است ولی علاقه و روابط مردم این کشور به مرزهای جغرافیایی محدود نیست و پیشینه بسیار بالایی دارد.

وی اضافه کرد: شهرستان دهلران و شهر علی غربی عراق علی رغم برخورداری از پتانسیل هایی چون سبقه مذهبی و فرهنگی تاکنون از ظرفیت های مناسب در حوزه مرز طرفین استفاده نکرده اند.

سبزی تصریح کرد: طبق شواهد و مدارک موجود پیشینه مراودات تجاری بین دو شهر دهلران و علی غربی به سال ها پیش برمیگردد به طوری که در سال 1328 از شهرستان دهلران بادام کوهی به علی غربی صادر شده است.

وی ادامه داد: یکی از پاسگاه های مرزی شهرستان دهلران به نام قافله جا برگرفته از مکانی است که در آن چای و سایر اقلام خوراکی مبادله می شده است که به معنی جای کاروان و قافله می باشد که این مکان در عراق می باشد.

فرماندار شهرستان دهلران خاطر نشان کرد: تعداد 5 هزار اصله نهال کنی کارپوس که درختی همیشه سبز است و معمولاً در مناطق گرمسیر و خاک شور کاشته می شود که مناطق کاشت آن نیاز به زهکشی و مواد معدنی آلی ندارد و مقاومت خوبی در برابر محیط سخت دارد به طرف عراقی اهدا شد.


ارسال نظرات