خبرهای داغ:
کارآفرین بهاری گفت: نتیجه مشورت با یک فرد کار بلد و با تجربه کهاطلاعات خوبی درباره کارآفرینی از طریق مشاوره‌های بسیج سازندگی داشت عامل موفقیت من در پرورش بوقلمون بود.
کد خبر: ۸۶۳۶۹۱۰
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، بسیج سازندگی همواره حامی تولیدکنندگان و کارآفرینان در عرصه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی است و در این زمینه علاوه بر ارائه تسهیلات، مشاوره و کمک‌هایی را نیز به کارآفرینان دارد.

در ادامه گفت‌وگوی بسیج را با یکی از کارآفرینان موفق در شهرستان بهار می‌خوانید.

بسیج: لطفا خود را معرفی کنید؟

بنده بلال دریایی هستم 35 سال سن دارم و در روستای آب‌باریک بهار زندگی می کنم، پدرم یک کشاورز بود و یک زندگی ساده ای داشتیم و من در کنار درس خواندن به پدرم کمک می کردم. مقطع متوسطه را در هنرستان کشاورزی گذراندم.

سال 80 در کنکور شرکت کردم و درمقطع کاردانی آموزشگاه کشاورزی پاکدشت تهران قبول شدم. بعد از فارغ‌التحصیلی از این مقطع، در آزمون کاردانی به کارشناسی شرکت کردم و در دانشگاه شهید باهنر کرمان قبول شدم. یک ترم بیشتر در این مقطع درس نخواندم و درسم را رها کردم و به روستا برگشتم.

بسیج: دلیل اینکه ترک تحصیل کردید چه بود؟

دریایی: هزینه تحصیل از یک سو و مریضی پدرم از طرف دیگر باعث شد با توجه به شرایط پیش آمده تحصیل را رها کنم.

بسیج: بعد از بازگشت به روستا چه کردید؟

دریایی: مدت کوتاهی در روستا کنار خانواده بودم و بعد از سربازی تا سال 90 به کار بنایی مشغول بودم تا اینکه به عنوان دهیار روستا انتخاب شدم و برای اینکه به وظایفم برسم قید بنایی را زدم.

بسیج: منبع درآمد دیگری هم داشتید؟

دریایی: بله، کشاورزی و دامداری از منابع درآمد روستاییان است. من هم به این کار مشغول بوده و هستم.

بسیج: از کاری که داشتید راضی بودید؟

دریایی: بله؛ اما دوست داشتم کار دیگری نیز انجام بدهم و برای این کار نیز با دوستان مشورت کردم و با یکی از دوستان تصمیم گرفتیم بلدرچین پرورش دهیم، اما خیلی‌ها به ما توصیه کردند که پرورش بلدرچین کار خوبی نیست، در این بین یکی از دوستان با توجه به مقاله‌ای که در مورد پرورش بوقلمون مطالعه کرده بود پیشنهاد کرد بوقلمون پرورش دهیم. با اینکه هیچ چیزی در مورد نگهداری بوقلمون نمی‌دانستیم این کار را شروع کردیم.

بسیج: با چقدرسرمایه شروع کردید؟

دریایی: برای شروع کار در روستای سنگ‌سفید یک مرغداری اجاره کردیم و 80 قطعه جوجه بوقلمون آوردیم؛ با جیره‌ای که تهیه کردیم و اجاره مردغداری و خرید جوجه‌ها حدود 5 میلیون تومان هزینه کردیم.

بسیج: از نتیجه کار راضی بودید؟

دریایی: با اینکه اصلاً تجربه نداشتیم، ولی نتیجه کار خوب شد و دوره دوم را در یک مرغداری بزرگ‌تر در روستای روعان شروع کردیم که آنجا نیز سود خوبی داشتیم.

اواخر سال 92 نیز در روستای آبرومند یک مرغداری بزرگ اجاره کردیم و 2 هزار جوجه ریختیم سود خوبی به دست آوردیم.

ضمن اینکه که پله پله جلو می‌رفتیم تجربه کافی را هم به دست می‌آوردیم که این موضوع خیلی به ما کمک کرد که به موفقیت برسیم.

بسیج: در این کار ضرر هم کرده‌اید؟

دریایی: بله چند دوره هم من ضرر داده‌ام، به عنوان مثال دو دوره 3 هزار تایی داشتیم که ضرر شد که علت آن عدم ثبات قیمت بود، اگر قیمت‌ها ثبات داشته باشد تولیدکننده همیشه سود می‌کند و ضرری نمی‌بیند.

بسیج: بازار فروش چطور است؟

دریایی: الحمدلله فروش ما در هر دوره خوب بوده و در بازار بعد از چهار سال از اعتبار خوبی برخوردار هستیم.

بسیج: بیشترین درآمدی که از یک دوره داشته‌اید، چه زمانی و به چه دلیلی بوده است؟

دریایی: در همین دوره ما 3 هزار قطعه جوجه‌ریزی کردیم، ولی چیزی که باعث شد سود بیشتری به دست بیاوریم، ترکیب غذایی بود که به بوقلمون‌ها دادیم که این موضوع باعث در زمان فروش بوقلمون‌هایی با وزن بالا داشته باشیم.

بسیج: این فرمول جیره را از کجا آورده بودید؟

دریایی: دو شرکت معتبر هستند که فرمول جیره را تهیه می‌کنند و اکثر مرغداران از آنان جیره تهیه می‌کنند. بعد از مدتی که ما تجربه به دست آوردیم، خودمان یک فرمول غذایی تهیه کردیم که نتیجه‌اش این شد که در یک دوره سه ماهه همکاران ما بوقلمون‌هایی به وزن 12 کیلو داشتند، در حالی که بوقلمون‌های ما به وزن 14 کیلو رسیده بوده‌اند.

بسیج: الان وضع کاریتان چطور است؟

دریایی: همین چند وقت پیش یک دوره را تمام کردیم، اما برای دوره جدید مشکلاتی داریم که نتوانسته‌ایم کار را شروع کنیم.

یکی از این مشکلات این است که به ما اجازه خرید جوجه نمی‌دهند و می‌گویند بیماری هست و ما فعلا دست نگه داشته‌ایم تا مشکلات حل شود بعد دوره جدید را شروع کنیم.

بسیج: چند نفر در مرغداری شما فعالیت می‌کنند؟

دریایی: دوتا کارگر داریم که قبلا در یک مرغداری کار می‌کردند اما بعد از تعطیلی آن مرغداری بیکار شده بودند و ما آنها را در مرغداری خودمان مشغول کردیم.

بسیج: از پرورش بوقلمون راضی هستید؟

دریایی: بله و این نتیجه مشورت با یک فرد کار بلد و با تجربه بود کهاطلاعات خوبی درباره کارآفرینی از طریق بسیج سازندگی داشت و هر آنچه که می‌دانست در طبق اخلاص قرار داد و ما را راهنمایی کرد.

بسیج: شما گفتید چون دهیارشده بودید برای رسیدگی به امورات روستا بنایی را رها کردید، پس چطور به پرورش بوقلمون می‌رسید؟

دریایی: مقوله این دو موضوع جداست، من وقتی بنایی می‌رفتم باید صبح زود می‌رفتم و شب برمی‌گشتم و وقت کافی برای کار دهیاری نداشتم، اما پرورش بوقلمون زمان زیادی نمی‌خواهد و من روزی دو ساعت وقت برای مرغداری می‌گذارم، ضمن اینکه شریک و کارگرهم دارم که به من در کار می‌کنند تا من به هر دو مقوله برسم.

بسیج: در پایان اگر مطلبی دارید بفرمایید؟

دریایی: بسیاری از دوستان و آشنایان هستند که برای کارآفرینی ابراز علاقه می‌کنند و می‌خواهند برای شروع کار هزینه زیادی کنند، به آنها توصیه می‌کنم که برای شروع با مقدار کم شروع کنند تا اگر خدایی نکرده ضرر هم کردند، این ضرر زیاد نباشد و مشکلاتشان را زیاد نکند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات