ارشاد به «تولد اسرائیل» زیباکلام مجوز نداد

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتاب صادق زیباکلام مجوز نداد و نویسنده بعد از این روند شخصا دست به کار شد و امکان دانلود کتاب را به صورت غیرقانونی در فضای مجازی فراهم آورد.
کد خبر: ۸۶۳۶۷۴۳
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، «تولد اسرائیل» عنوان اثری است به قلم صادق زیبا کلام که هرچه تلاش کرد نتوانست از دولت دهم و کنونی مجوز نشر آن را اخذ کند.

او در این کتاب که شامل فصل‌های مختلف است به موضوع اسرائیل و یهود می‌پردازد و در بخشی از آن حضرت سلیمان را مورد هجمه قرار داده است.

کتاب با نگاهی به منابع تاریخی از زمان حضرت ابراهیم (ع) تا حضرت مسیح (ع)، به مرور تاریخ قوم یهود و چگونگی شکل‌گیری اسراییل پرداخته است اما برخی نکات قابل تامل در آن وجود دارد.

این مدرس دانشگاه هنگامی که توفیق نیافت مجوز کتاب را اخذ کند و به شکل قانونی آن را راهی بازار کتاب کند به تازگی آن را پس از آنکه به عنوان منبع درسی به دانشجویان خود معرفی می‌کرد حالا امکان دانلود آن را در فضای مجازی(تلگرام) برای علاقه‌مندان فراهم آورده است.

* پیشگفتار فصل پنجم کتاب «تولد_اسرائیل»

تشکیل نخستین فرمانروایی یهودی در دومین هزاره قبل از میلاد

در فصل گذشته دیدیم نخستین تلاش‌ها به‌منظور تشکیل حکومت در سرزمین کنعان یا فلسطین امروزی در دومین هزاره قبل از میلاد و پس از بازگشت یهودی‌ها از مصر به رهبری حضرت جاشوای نبی (ع) صورت گرفت.

او موفق می‌شود بخش‌های زیادی از کنعان را تصرف کند؛ اما نخستین حکومت یهودی‌ها که در تاریخ یهودیت از آن به حکومت «داوران» نام برده می‌شود بعد از رحلت او به وجود آمد. داوران مجریان شریعت بودند و مرکز «حکمرانی» آنان در بیت‌المقدس بود. «داور» هریک از دوازده قبیله به‌صورت شیخوخیت حکمرانی می‌کرد و حاکمیت آنان نزدیک به دو قرن به طول انجامید.

آنان به‌تدریج متوجه ‌شدند که نظام حکمرانی باید تحت زعامت یک فرمانده قرار داشته باشد. سرانجام یک فرمانروا برای همه دوازده طایفه برگزیدند. نام این پادشاه شائول بود. پس از شکست او از دشمنان یهودی ها، بزرگان یهود یکی از سرداران او را به نام «داود» برگزیدند؛ شخصیتی که ما او را به نام حضرت داود پیامبر(ع) می‌شناسیم. حضرت داود با نبوغ شگرف نظامی‌اش به‌سرعت یک «ارتش» نیرومند تشکیل داد و ازنظر رشد و توسعه اقتصادی پیشرفت‌های قابل‌توجهی پیدا کرد.

پس از چهل سال فرمانروایی داود نبی، سلیمان نبی(ع) فرزند چهارم وی جانشین او شد. مخارج دستگاه عریض و طویل حکومت حضرت سلیمان فشار زیادی برای اخذ مالیات وارد می‌نمود که موجب نارضایتی مردم از حکومت شد.

به‌طورکلی جامعه یهودی به دو دسته تقسیم می‌شود: آنهایی که از مصر بازگشته بودند و عمدتاً در نواحی شمالی سرزمین فلسطین ساکن شده بودند و یهودی‌هایی که در کنعان باقی مانده بودند و در نواحی جنوبی ازجمله بیت‌المقدس زندگی می‌کردند. مقامات حکومتی و رهبران دینی عمدتاً از یهودی‌های جنوبی بودند. فشار حکومت برای گرفتن مالیات موجب عمیق‌تر شدن نارضایتی شمالی‌ها شده بود. بنابراین بعد از فوت حضرت سلیمان جانشین او را به‌عنوان پادشاه جدید نپذیرفتند و دو بخش شمالی و جنوبی امپراتوری یهود بعد از قریب به هشتاد سال وارد کارزاری سهمگین با یکدیگر شدند. جنوبی‌ها شکست خوردند و امپراتوری بزرگ یهود به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم گردید منطقه شمالی سرزمین یا «کشور» اسراییل نام گرفت و بخش جنوبی که مرکز آن بیت‌المقدس می‌بود به نام یهودیه که هر دو خود را ذریه حضرت ابراهیم(ع) می‌دانستند. فصل پنجم ادامه تاریخ یهودیت بعد از فروپاشی امپراتوری حضرت داود و ایجاد دو کشور مستقل یهودی به نام اسراییل در شمال و یهودیه در جنوب است.

 

نشان دادن چهره حضرت سلیمان به این گونه جای تامل دارد...

بر اساس این گزارش صادق زیباکلام متولد سال 1327 در شهر ری، دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه برادفورد انگلستان و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است. از جمله‌ آثار او به کتاب‌های «هاشمی بدون روتوش»، «گفتن یا نگفتن»، «مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی»، «سنت و مدرنیته»، «تحولات سیاسی و اجتماعی ایران»، «جامعه‌شناسی به زبان ساده»، «برخورد یا گفت‌وگوی میان تمدن‌ها»، «هاشمی رفسنجانی و دوم خرداد»، «عکس‌های یادگاری با جامعه‌ی مدنی» و «ما چگونه ما شدیم؟» می‌توان اشاره کرد.

ارسال نظرات