رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت که جانباختگان فاجعه منا شهید اعلام خواهند شد.
کد خبر: ۸۶۳۶۵۰۶
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان "  حجت الاسلام شهیدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با اشاره به فاجعه منا در حج امسال که که جان باختن تعداد زیادی از حجاج ایرانی و غیر ایرانی منجر شد، گفت: وقتی اخبار این حادثه توسط آقایان قاضی عسگر و اوحدی خدمت مقام معظم رهبری رسید، ایشان اجازه دادند این جان باختگان با عنوان جان باختگان منا در گلزار شهدا دفن شوند.

شهیدی گفت: سپس طی جلساتی که با آقای قاضی عسگر درخصوص اینکه خواسته عزیزان این بود که جان باختگان منا، شهید محسوب شوند داشتیم گفتیم که باید تمایزی بین این شهدا با شهدای جنگ باشد. بحث‌های زیادی صورت گرفت و قرار شد این عزیزان «شهید منا» اعلام شوند.
وی گفت: در این زمینه مسائلی مطرح شد و به تفاهم رسیدیم که از این به بعد این عزیزان شهیدند و در ابعادی تحت پوشش بنیاد خواهند بود که زمینه‌های این خدمات را اعلام خواهیم کرد.

شهیدی افزود: این عزیزان فقط از خدمات فرهنگی بنیاد استفاده خواهند کرد و تنها همسر و فرزندان تحت تکفل بنیاد خواهند بود و وقتی مراجعه کنند بنیاد کارتی برایشان به عنوان خانواده شهدای منا صادر می‌کند.
وی گفت: فرزندانشان از مدارس شاهد و سهمیه دانشگاه استفاده می‌کنند و همه فرزندان از خدمت سربازی معاف خواهند شد.
همچنین از مراکز مشاوره و مدد کاری می‌توانند در سراسر کشور استفاده کنند .
رییس بنیاد گفت: سازمان حج و زیارت هم در مورد بیمه تقبل کرد سالانه حق بیمه را بپردازد که شامل افرادی می شود که بیمه ندارند.
رئیس بنیاد شهید با بیان اینکه سالانه تعدادی از این عزیزان را به سفرهای زیارتی اعزام خواهیم کرد و سهمیه برایشان قائل هستیم افزود:روی قبور این عزیزان طبق بخشنامه ای که خواهیم داد نام شهید حک خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور با اعلام این مطلب که ٤٢ شهید منای ما از جمله فرزند سردار انصاری در مدینه دفن شدند که خانواده ها اعلام کردند همان‌جا بمانند و ما در خدمت خانواده این عزیزان نیز خواهیم بود.
در این نشست خبری  سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز اعلام کرد: همانطور که به خانواده ها گفته بودیم کار در چند مرحله انجام شد.
وی افزود: پیکر تمام عزیزانی که خانواده‌هایشان می‌خواستند برگردد برگشت و در گلزار شهدا دفن شد. یکی دو مورد نیز وجود دارد که در حال پیگیری است.

وی گفت: این حادثه همه را داغدار کرد و همه وظیفه دارند نهایت تلاش را برای به سرانجام رسیدن این پرونده انجام دهند.
رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: این شهدا مانند شهدای مدافع حرم و هسته ای هستند و از مقام معظم رهبری هم تشکر می‌کنیم زیرا فراتر از آنچه ما فکر می‌کردیم ایشان انجام دادند و در بین همه کشورها ایران اولین کشوری بود که توانست اجساد را شناسایی کرده و برگرداند.

ارسال نظرات