انتقاد عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی از به تاخیر افتادن بررسی برنامه ششم :

اقتصاد مقاومتی تعلیق شد

شقاقی شهری گفت: با تاخیر در بررسی برنامه ششم عملا سیاستهای اقتصاد مقاومتی که در این برنامه گنجانده شده بود، هوا شد.
کد خبر: ۸۶۳۶۴۹۹
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی  با انتقاد از بی توجهی دولت و مجلس به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: بعد از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی دولت اقدام به نوشتن یک برنامه برای این سیاستها کرد و یک سال هم برای آن وقت گذاشت. بعد از نگارش این برنامه گزارشی از طریق دستگاههای نظارتی در اختیار رهبر معظم انقلاب قرار گرفت که حاکی از این بود که این برنامه، برنامه روزمره دستگاههاست و نیازهای لازم برای اجرای اقتصاد مقاومتی را برآورده نمی کند.

وی افزود: در مرحله بعد رهبری از دولت خواست که ستاد فرماندهی برای اقتصاد مقاومتی ایجاد شود و در این ستاد اصلاحات ساختاری و کارهای جدی برای اقتصاد مقاومتی انجام شود تا اقتصاد مقاومتی به عنوان همان کارهای روزمره به حساب نیاید.

این اقتصاددان گفت: دولت ستادی را به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل داد و اسم این ستاد را ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی گذاشت که اخیرا نام این ستاد به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تغییر نام داده است. بعد از آن دولتمردان در این ستاد 11 برنامه کلان نوشتند و سپس حدود دو ماه پیش نزد مقام معظم رهبری رفتند که گزارشی از برنامه های خود ارائه دهند.

شقاقی شهری تصریح کرد: نظر رهبری این بود که نباید برنامه ششم و برنامه اقتصاد مقاومتی جدا از هم باشد و اینها همه باید در یک برنامه نوشته شود. یعنی عملا برنامه ششم باید براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی نوشته شود.

وی بیان کرد: بعد دولت که برای نگارش برنامه ششم تا حدی پیش رفته بود، برنامه زا دوباره بازنگری کرد و مواردی که لازم می دید به عنوان اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم گنجاند. فارغ از این که برنامه هایی که دولت به عنوان اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم گنجاند، کفاف اجرای این سیاستهای را می دهد یا خیر، مسئله اصلی مسئله دیگری است. دولت این دو برنامه را با هم ادغام کرد و برنامه ششم را با 40 حکم مجزا نوشت و اعلام کرد که برای اجرای این برنامه نیاز به 40 حکم قانونی دارد و احکام دیگر را در لوایح قبلی داده بود و لازم به تکرار شدن آنها نیست.

به تاخیر افتادن برنامه ششم سیاستهای اقتصاد مقاومتی را هوا کرد

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: مجلس قبول نکرد و اعلام کرد که دولت به جای احکام قانونی باید خود برنامه را تقدیم مجلس کند. بنابراین شرایطی فراهم شد که  بررسی برنامه ششم را به مجلس بعد موکول کردند. با توجه به این که تا مجلس بعدی تشکیل شود احتمالا شهریورماه خواهد شد و اگر این پروسه طی شود سال بعد هم تمام می شود، با تاخیر افتادن در بررسی برنامه ششم اصطلاحا به جای برنامه ششم اقتصاد مقاومتی هوا خواهد شد.

شقاقی شهری افزود: متاسفانه برخی اقتصاددانان مجلس به این مسئله توجه نکردند و  با اتفاقی که میان مجلس و دولت افتاد و نتوانستند برنامه ششم را برای سال بعد تحویل دهند، اقتصاد مقاومتی قربانی شد. با توجه به حساسیتهای جامعه برای نگارش اقتصاد مقاومتی (حداقل روی کاغذ) حالا می بینیم که نه تنها همین مسئله هم اجرا نشد، بلکه اصل اجرای این سیاستها هم معلق ماند.  

دولت از به تاخیر افتادن بررسی برنامه ششم راضی است

وی با اشاره به نقش دولت در به تاخیر افتادن برنامه ششم خاطرنشان کرد: در این میان دولت هم راضی بود که برنامه ششم را مجلس بعد بررسی کند چون فکر می کرد که مجلس بعد با آنها همسوتر است. با این شرایط متاسفانه این همه وقت و هزینه ای که در این دو سال برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی صرف شد و حساسیتهایی که رهبری داشتند، شرایطی به وجود آمد که با تعویق در بررسی برنامه ششم، عملا سیاستهای اقتصاد مقاومتی هم تعطیل شود.

این اقتصاددان گفت: قرار بود در این فاصله ای که برنامه ششم در مجلس بررسی می شود مجمع تشخیص مصلحت نظام این برنامه را با سیاستهای اقتصاد مقاومتی مقایسه کند و تعارضات آن را به اطلاع دولت برساند تا دولت به برنامه اضافه کند. اما متاسفانه  اصل اجرای اقتصاد مقاومتی هوا شد.

مجلس حساسیتی برای اجرای اقتصاد مقاومتی ندارد

شقاقی شهری با انتقاد از مجلس بیان کرد: همانطور که مجلس برای برجام کمیسیون تخصصی ایجاد کرد و شبانه روزی کار کرد بهتر بود درباره برنامه ششم هم همین حساسیت را به خرج می داد. اینکه برنامه ششم هوا شود اصلا مهم نیست مهم این است که اقتصاد مقاومتی هوا شد. اگر قرار است برنامه پنجم تمدید شود، باید از مسئولین پرسید که اقتصاد مقاومتی در حال حاضر در کجای پازل برنامه های کشور قرار دارد؟

ارسال نظرات
آخرین اخبار