کارشناس کشاورزی استان گفت: افزایش دی‌اکسید کربن در جو زمین ذخیره‌سازی کربن در خاک را محدود می‌کند.
کد خبر: ۸۶۳۶۴۸۸
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ شاه کرم کمالی اظهار کرد: بر اساس باورهای پیشین که تصور می‌شد کربن خاک ممکن است پایدار نباشد، دانشمندان گزارش دادند که اضافه کردن میکروب‌های خاک بیش‌ترین اعمال کنترل مستقیم‌تر بر روی انباشت کربن نسبت به مدل‌های جهانی آب‌وهوا را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در این پژوهش علمی محققان می‌گویند، شناختی در درون مکانیزم‌های تعیین طولانی‌مدت ذخیره‌سازی کربن خاک، دانشی که می‌تواند به‌منظور بازنمایی بهبود مدل آب‌وهوایی چرخه جهانی کربن مورداستفاده قرار گیرد را فراهم می‌کند.

کارشناس کشاورزی استان خاطرنشان کرد: افزایش یافتن رشد گیاه ناشی از افزایش دی‌اکسید کربن در جو با میزان بالای انتشار دی‌اکسید کربن از سوی خاک مرتبط است و اگر دی‌اکسید کربن افزایش یابد ابداً باعث تقویت ذخیره‌سازی کربن خاک نمی‌شود و یا اینکه اثر بسیار کم خواهد داشت.

کمالی افزود: بر اساس باورهای پیشین کربن خاک ممکن نیست پایدار باشد و میکروب‌های خاک بیشترین اعمال کنترل مستقیم‌تر بر روی انباشت کربن نسبت به مدل‌های جهانی آب‌وهوا را نشان می‌دهد .

وی به تأثیر این پژوهش اشاره کرد و بیان کرد: شناختی در درون مکانیزم‌های تعیین طولانی‌مدت ذخیره‌سازی کربن خاک، دانشی که می‌تواند به‌منظور بازنمایی بهبود مدل آب‌وهوایی چرخه جهانی کربن مورداستفاده قرار گیرد را فراهم می‌کند.

کارشناس کشاورزی استان گفت: دی‌اکسید کربن از دلایل عمده از گرم شدن کره زمین است، موقعی که نفت، زغال‌سنگ و بنزین سوزانده می‌شود دی‌اکسید کربن در اتمسفر آزاد می‌شود و خاک‌ها حاوی بزرگ‌ترین استخری از کربن ارگانیکی کره زمین است، کمک به مقابله با افزایش سطح دی‌اکسید کربن و درنتیجه نقش کلیدی که به‌طور بالقوه در تعدیل تغییرات آب و هوایی بازی می‌کند.

کمالی اظهار کرد: کربن انباشته‌شده در خاک در طول سالیان متمادی از عمل فتوسنتز گیاهان و از بین رفتن موجودات زنده میکروسکوپی خاک ، عمدتاً باکتری‌ها و قارچ‌ها، کربن خاک را تجزیه می‌کنند و آن را به دی‌اکسید کربن تبدیل و آن در جو رها می‌کند.

وی بابیان اینکه، تعادل این دو فرایند و آینده فرونشستن کربن خاک نامشخص است خاطرنشان کرد: با مقایسه اطلاعات حاصل از آزمایش‌هایی که در سراسر جهان با مدل‌هایی از چرخه کربن خاک انجام‌شده محققان دانشمند آزمایش‌هایی را انجام داده‌اند که دریابند چگونه رهاسازی کربن خاک توسط میکروب‌ها به افزایش دی‌اکسید کربن واکنش نشان می‌دهند که آن‌ها دریافتند که سطوح بالاتری از دی‌اکسید کربن در اتمسفر مربوط به افزایش هر دو کربن ورودی و رهاشده از طریق خاک بوده است، بنابراین قبلاً نیز ملاحظه گردید که کربن خاک ممکن است که پایدار نباشد ، و میکروب‌های خاک کنترل مستقیم‌تری بر روی ذخیره‌سازی کربن که امروزه در مدل‌های جهانی آب‌وهوایی بازنمایی شده است دارند.

ارسال نظرات