عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مثل اینکه مهمترین عنصر برای دولت در تدوین برنامه ششم توسعه «اقتصاد و سیاست» است. در حالی که با فرهنگ ضعیف نه به اقتصاد درست می‌رسیم، نه به سیاست درست!
کد خبر: ۸۶۳۶۴۱۹
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، مقام معظم رهبری در تیرماه امسال در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری کشورمان، سیاست‌های کلی برنامه‌ ششم توسعه را ابلاغ کردند. این سیاست‌های کلی بر پایه‌ محورهای سه‌گانه‌ی «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه‌ی علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» و با درنظرگرفتن واقعیت‌های کنونی در صحنه‌ی داخلی و خارجی تنظیم شده است تا با تحقق اهداف برنامه‌ی ششم، به ارائه‌ الگوی برآمده از تفکر اسلامی در زمینه‌ پیشرفت که به‌کلّی مستقل از نظام سرمایه‌داری جهانی است، کمک کند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز در اواخر دی‌ماه لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را تقدیم مجلس کرد که بر اساس نظر برخی از مسئولان و کارشناسان فرهنگی، حوزه فرهنگ در لایحه‌ای که تقدیم مجلس شده، دارای نواقص و کاستی‌هایی است.

 

 

مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص گفت: در ماده نوزدهم لایحه برنامه ششم توسعه، یک اشاره بسیار کلی‌ به فرهنگ شده است؛ این اشاره خیلی خیلی کلی است، در حالی که در دستور مقام معظم رهبری، مسائل به صورت مفصل ذکر شده است.

وی اظهار داشت: دفاعیه‌های اساسی که باید به آن توجه شود مانند اقتصاد مقاومتی یا پیشتاز در عرصه علم و فن‌آوری، مقاوم سازی فرهنگی و ... بنده هیچ اشاره‌ای در لایحه برنامه ششم توسعه نمی‌بینم. اینکه ارزش‌های اسلامی باید برای جامعه تبیین شود اصلاً مطرح نیست.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نکته مهم زمان ما «فقدان فرهنگ» در جامعه و هم در دانشگاه‌ها است، عنوان کرد: به طور کلی اصلاً فرهنگ اسلامی در جامعه ما حاکم نیست بلکه یک سری از موارد زشت فرهنگ غرب نیز حاکم است.

استاد فلسفه علم گفت: فرهنگ غرب، نکات مثبتی دارد که ریشه‌های آن در فرهنگ اسلامی ما هم وجود دارد است مانند نظم، عقلانیت و دور اندیشی که این گونه مسائل واقعاً در زندگی ما وجود ندارد.

گلشنی ابراز داشت: سبک زندگی ما شباهتی به زندگی واقعی اسلامی ندارد. اینکه خبرنگار سی‌ان‌ان به ایران می‌آید و می‌گوید تهران را آمریکایی در این کشور دیدم نشان می‌دهد که سبک زندگی ما به دور از سبک زندگی اسلام است.

وی تصریح کرد: اینکه حضرت آقا درباره پیوست فرهنگی برای تمامی طرح‌های مهم سفارش می‌کنند، اینکه شما آثار فرهنگی تولید کنید، کاری کنید که هویت ایرانی-اسلامی تقویت شود. همگی در لایحه برنامه ششم توسعه فراموش شده است.

«رواج احساس حقارت»  مهمترین مشکل کنونی جامعه ایران است که حتی اشاره‌ای در لایحه برنامه ششم توسعه به این موضوع نشده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اخلاق اسلامی که در حال حاضر در جامعه ما مفقود است و باید تقویت شود اما خبری از آن نیست، اظهار داشت: مهمترین موضوعی که هم‌اکنون ما فاقد آن هستیم احساس خودباوری است که تقریباً در جامعه ما از بین رفته و نگاه‌ها به سوی غرب است.

وی خاطرنشان کرد: واقعاً تصور دولتمردان‌مان این است که این غربی‌ها هستند می‌توانند دستمان را بگیرند و ما را نجات دهند. بنده نمی‌گویم ما رابطه‌ای با غرب نداشته باشیم بلکه بایستی به خودمان متکی باشیم؛ موارد مثبت را بگیریم نکات منفی را غربال کنیم. به طوری کلی چیزی در این زمینه در جامعه ما مطرح نیست و فکر می‌کنیم که در تمامی جهات، نجات ما به دست غربی‌ها است.

گلشنی «رواج احساس حقارت» را مهمترین مشکل کنونی جامعه ایران برشمرد و گفت: حتی اشاره‌ای در لایحه برنامه ششم توسعه به این موضوع نشده است. بنابراین باید شاخص‌های هویت ایرانی-اسلامی روشن شود.

وی ابراز داشت: مثل اینکه برای دولت، مهمترین عنصر، اقتصاد و سیاست است و باید توجه داشت که فرهنگ ضعیف همه چیز را نابود می‌کند، نه ما را به اقتصاد درست می‌رساند و نه به سیاست درست، متأسفانه آن چیزی که باید در برنامه ششم دیده می‌شد درباره تقویت فرهنگ اسلامی- ایرانی اصلاً نمی‌بینیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیاناینکه بندهای ماده نوزدهم لایحه برنامه ششم توسعه بیش‌تر در راستای تأمین منافع غرب است تا منافع کشور خودمان، خاطرنشان کرد: واقعا باید لایحه برنامه ششم، تجدیدنظر شود. در این برنامه نسبت به چیزهایی تأکید شده که مشکلی در این زمینه نمی‌بینم از طرف دیگر باید روی یه سری از مسائل تأکید می‌شد اما اهمیت و توجه کمتری درباره آن‌ها صورت گرفته است.

فرهنگ ضعیف همه چیز را نابود می‌کند؛ نه ما را به اقتصاد درست می‌رساند و نه به سیاست درست

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش مؤثری می‌تواند در این خصوص ایفا کند و امیدوارم نقش فعال‌تری داشته باشد. خوشبختانه لایحه برنامه ششم به مجلس آینده موکول شد؛ چراکه با عجله نمی‌شد در این باره سخن گفت. شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از این به مسئله فرهنگ حاکم در داخل کشور و در دانشگاه‌ها توجه و عنایت کند.

گلشنی تصریح کرد: به نظر بنده خود اعضا باید مباحث مهم را در جلسات یادآوری کنند تا مدیریت جلسه مجبور شود به این مسائل بپردازد لذا شورا باید اجباراً، بادقت و حوصله، در فرصت بیش‌تری ورود پیدا کرده و به این مسائل بپردازد.

وی درباره اینکه آیا صِرف پرداختن اعضای مجلس شورای اسلامی به اصلاح لایحه برنامه ششم کفایت می‌کند، گفت: مجلس می‌تواند مفید باشد، اما بیش از این اندیشمندان محیط نباید ساکت بنشینند، باید با مقالات موجه استدلالی، روشنگری کنند که در این صورت مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی مجبور می‌شوند ورود کنند.

ارسال نظرات