جرأت دولتمردان در تراز یک سئوال از عامل ایدز در ایران
لوران فابیوس-سیاستمدار خون‌های آلوده از کابینه فرانسه رفت، او ۷ ماه قبل در تهران بود،پایتخت کشوری که فرآورده‌های آلوده خونی فرانسوی باعث ایدز و مرگ بیماران هموفیلی مردمانش شده بود ولی دولتمردانمان حتی جرأت نکردند یک سئوال از عامل ایدز در ایران کنند.
کد خبر: ۸۶۳۶۱۴۷
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج،چند ماهی از حضور پُرحاشیه لوران فابیوس - سیاستمدار خون‌های آلوده - در ایران نمی‌گذرد که در جدیدترین خبرها آمد او از کابینه فرانسه کنار رفته است، مردی که در تاریخ سیاسی دنیا وی را با فرآورده‌های آلوده خونی می‌شناسند، حتی در مذاکرات 1+5 با ایران نیز نقش پلیس بد را به نفع اسرائیل بازی کرد.

فابیوس کسی بود که در فرانسه نیز مردم این کشور به او و عملکردش اعتراض داشتند و دادگاه‌های متعددی را پشت سر گذاشت ولی با وجود این تمام این مستندات باعث نشد دولتمردان ما از فرصت طلایی مذاکرات و حضور او در تهران برای احقاق حقوق بیماران ایرانی استفاده کنند تا جایی که حتی به خود جرأت ندادند یک سئوال کوچک از فابیوس درباره خسارات فرآورده‌های آلوده خونی بپرسند.

وقتی برای احقاق حقوق هموطنت محکوم به دلواپس شوی

رنج آورتر زمانی بود که حتی برخی رسانه‌های داخلی بر این طبل کوبیدند که انتقاد به حضور فابیوس در ایران شائبه سیاسی دارد و منتقدین را به دلواپس بودن محکوم کردند، درحالیکه در جلوی چشم همین رسانه‌های داخلی؛ برخی کشورها در عرصه بین الملل، ایران را به عملکرد سه دهه گذشته‌اش محکوم می‌کردند که نمونه بارز آن در رفتار آمریکاییان مشاهده شد که به نماینده منتخب ایران برای حضور در سازمان ملل اجازه ورود و صدور ویزا ندادند زیرا ادعا داشتند حمید ابوطالبی در اشغال سفارت‌ آمریکا معروف به لانه جاسوسی دست داشته است.

منتقدین دلواپس نبودند!/ فابیوس باید جبران کند

در این رابطه احمد قویدل - مدیر عامل کانون هموفیلی ایران کسی که سالها با مشکلات بیمارانی که به دلیل فرآورده‌های آلوده خونی مُردند، ارتباط داشته است درباره برخی مواضع خود در آن روزهای که فابیوس به تهران آمده بود و گفته بود که مخالفان، دلواپس بیماران هموفیلی و ایدز نیستند، به تسنیم توضیح داد: بنده قبول دارم که برخی رسانه‌ها واقعاً و فقط به دنبال احقاق حقوق بیماران کشور بودند ولی دلیل مواضع آن روزهایم این بود که برخی رسانه‌ها هیچ وقت درباره این بیماران مطلبی ننوشته بودند و یکباره به این مقوله ورود کرده بودند و ما نیز به هیچ وجه نمی‌خواستیم قدیمی‌ترین پرونده بیماران ایرانی دچار مسائل سیاسی شود کما اینکه معتقدم برخی رسانه‌ها به واقع همانطور که از گذشته پیگیر پرونده بیماران هموفیلی بودند، انتقادات‌شان به حضور فابیوس در تهران صحیح بود زیرا کاملاً به این مسئله معتقدم فابیوس بالاخره باید نسبت به عملکردش درباره بیماران کشورمان جبران کند.

خسارتی که فرانسه مسبب است ولی شهروند ایرانی باید پولش را پرداخت کند

حال این بی‌سوادی بین المللی و فرصت سوزی زمانی حادتر می‌شود که براساس مستندات و اظهارنظر کارشناسان امر از جمله دکتر حسن ابوالقاسمی - رئیس اسبق سازمان انتقال خون ایران که می‌گوید: «فرانسه به کشورهای که واردات فرآورده‌های آلوده خونی داشته خسارات نیز داده است» ولی در این بی‌ارادگی مسئولان کشورمان هیچ خساراتی به بیماران ایرانی تعلق نگرفت و مضحک‌تر این است که خسارات این بیماران باید از مالیات خود شهروندان ایرانی پرداخت شود بطوریکه سید حسن هاشمی - وزیر بهداشت عنوان کرده است که «وزارت بهداشت سالانه 16 تا 17 میلیارد خسارت به خانواده‌های قربانی فرآوردهای خونی آلوده از فرانسه می‌دهد، در حالیکه ایران از این مسئله شکایت کرد و وکیل گرفت اما به خوبی نتوانست از قربانیان این پرونده حمایت کند».

با وجود اینکه هاشمی - وزیر بهداشت کنونی در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایش حاضر نشد اقدام خاصی در مطالبه‌گری از حضور فابیوس در ایران کند و حتی طی سفری به فرانسه تفاهمنامه‌های را نیز به خصوص در حوزه خون به امضاء رساند.

وزیر اسبق بهداشت: فرانسوی‌ها از دیدگاه ما متهم هستند

با این وجود دکتر هادی منافی - وزیر وقت بهداشت (بهداری سابق) در مورد واردات فرآورده‌های خونی آلوده به HIV در سال‌های 62 تا 63 از کشور فرانسه به رسانه‌ها عنوان کرده است« در زمان نخست وزیری فابیوس انجام غربالگری‌های مشتقات خون لغو شد و این مسئله موجب ورود فرآوره‌های خونی آلوده به ایران و بسیاری کشور‌های دیگر شد و به رغم اینکه فرانسوی‌ها از دیدگاه ما متهم هستند ولی در آن زمان هیچ شخصی مجرم شناخته نشد» « آن زمان به دلیل پایین بودن سطح علمی و مشکلات حوزه سلامت کشور و همینطور ضرورت جنگ، خون آلوده به کشور وارد شد چرا که در این خصوص آگاهی نداشتیم.»

اراده‌ای برای دریافت غرامت از فرانسه نیست

در این رابطه علی صابری حقوقدان شورای شهر تهران و وکیل پرونده بیماران هموفیلی نیز به تسنیم عنوان کرده بود که «ما به دلیل اینکه اراده‌ای در دولت برای پیگیری این پرونده ملی وجود ندارد برنامه خاصی درباره مواجه با فابیوس نداشتیم».

وی عنوان کرد: «دولت‌های ما در دوران مختلف هیچ اراده‌ای برای دریافت غرامت از فرانسه نداشتند. از طرفی دیگر شرکت مریو فرانسه که مسبب فرآورده‌های خون‌های آلوده است امروز دیگر ورشکست و فعالیت‌های این شرکت خصوصی به شرکت دیگری سپرده شده است. یعنی دولت فرانسه به نوعی تصدی‌گری کرده است. بنابراین باید این مسئله بررسی شود که ما با دولت فرانسه سروکار داریم و یا با یک شرکت خصوصی! و از طرفی دیگر نمی‌خواهیم پرونده ملی بیماران هموفیلی با واژه‌های شعاری، سیاسی شود. کما اینکه بنده در طول سال‌های گذشته که وکیل این پرونده بودم سعی بر آن داشتم این پرونده قربانی مسائل سیاسی نشود زیرا یک پرونده حقوقی است و نباید دستمایه سیاسی شود.»

بدنه وزارت بهداشت اطلاعات صحیحی ارائه نمی‌دهد

این حقوقدان شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر پرونده بیماران هموفیلی به حالت فرمایشی در آمده است و وزیر بهداشت کنونی نیز کار خاصی انجام نداده است. البته وی کارهای خوبی انجام داده است ولی بنده به شخصه به وزیر که در شورای شهر حضور داشت این انتقاد را کردم. در مورد پرونده بیماران هموفیلی نیز به هیچ عنوان کار خاصی از سوی وزارت بهداشت صورت نگرفت یعنی اجازه نمی‌دهند و این هم مربوط به بدنه وزارت بهداشت است که اجازه رسیدگی صحیح به پرونده‌های بیماران هموفیلی را نمی‌دهد.

پرداخت غرامت 300 میلیارد ریالی به بیماران از جیب شهروندان ایرانی نه فرانسوی

صابری در ادامه با بیان اینکه تاکنون 300 میلیارد ریال به برخی خانواده‌های بیماران هموفیلی ایرانی که بر اثر فرآورده‌های آلوده خونی فرانسه دچار HIV شدند دیه پرداخت شده است ولی این دیه از بیت‌المال کشور بوده است و فرانسه هیچ غرامتی به ایران نداده است، گفت: این در حالی است فرانسه به بیماران کشورهای دیگر بر اثر همین فرآورده‌های‌ آلوده خونی غرامت داده است و تنها به ایران غرامت نداده است و‌ آن نیز بر می‌گردد به مسئولان و نهادهای دولتی کشورمان که در دوران مختلف اراده‌ای برای دریافت این غرامت نداشتند.

دریافت غرامت میلیاردی از فرانسه حق 78 میلیون ایرانی است

وی تصریح کرد: بنابراین دریافت غرامت از فرانسه به خاطر فرآورده‌های آلوده خونی می‌تواند ثمرات بسیار مثبتی حتی بیشتر از مذاکرات 1+5 داشته باشد زیرا این غرامت دیگر قرار نیست به همان خانواده‌هایی که قبلاً غرامت دریافت کردند پرداخت شود بلکه این غرامت برای 78 میلیون ایرانی در حوزه سلامت هزینه خواهد شد یعنی ما با پرهیز از جنبه‌های سیاسی این قضیه به دنبال احیای جنبه‌های اجتماعی این مسئله هستیم.

بدنه وزارت بهداشت حُب و بغض دارد

این حقوقدان شورای شهر تهران با گلایه از اینکه چرا وزیر بهداشت پیگیر و راغب پیگیری پرونده بیماران هموفیلی ایرانی نیست، عنوان کرد: البته شاید وزیر بهداشت از ریز این پرونده اطلاع نداشته باشد و آن را به مدیران خود ارجاع دهد ولی متاسفانه بدنه وزارت بهداشت نوعی حُب و بغض در این باره دارد و اطلاعات صحیح ارائه نمی‌دهد. به طوریکه در گذشته شنیدیم که عنوان می‌کردیم اگر بتوانند در مقابل صابری وکیل پرونده و قویدل مدیر عامل انجمن بیماران هموفیلی ایران بایستیم و آنها را شکست دهیم دیگر هیچ مشکلی در این پرونده نخواهیم داشت. یعنی آنها در مقابل ما ایستادند و نمی‌خواهند از فرانسه غرامت بگیرند و این جای سؤال دارد.

صابری بیان داشت: متاسفانه در گذشته وزیر اسبق بهداشت به همراه یکی از نزدیکان رئیس قوه قضائیه فعلی بحث پیگیری پرونده بیماران هموفیلی را از چرخه اصلی آن خارج کردند و هم اکنون نیز ما مشاهده می‌کنیم کسانی که مسئولیت این پرونده را برعهده دارند همه در یک جا جمع شدند و دادگاه را به سمتی می‌برند که خسارات و غرامت بیماران هموفیلی کم و کمتر شود که شواهد بسیاری در این باره وجود دارد و در این باره حقوقدان‌ها می‌توانند به طور شفاف به این مسئله رسیدگی کنند ولی همانطور که قبلاً گفتم هر قاضی و وکیلی که درباره این پرونده اقدام کرده است متضرر شده است.

وزیر بهداشت: ایران نتوانست از قربانیان فرآوردهای خونی آلوده فرانسوی حمایت کند

در این راستا سید حسن هاشمی - وزیر بهداشت در مرداد ماه سال 94 در نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه تهران وزیر عنوان کرده بود:‌ «وزارت بهداشت سالانه 16 تا 17 میلیارد خسارت به خانواده‌های قربانی فرآوردهای خونی آلوده از فرانسه می‌دهد، در حالیکه ایران از این مسئله شکایت کرد و وکیل گرفت اما به خوبی نتوانست از قربانیان این پرونده حمایت کند.»

سردار قاسمی : نام فابیوس و فرانسه می‌آید جای ترکش‌هایمان درد می‌گیرد

سردار سعید قاسمی از فعالان جبهه فرهنگی کشور درباره بی‌تفاوتی دولت در زمینه احقاق حقوق شهروندان ایرانی در مقابله کشور فرانسه علی‌الخصوص شخص لوران فابیوس که در زمان نخست وزیری‌اش این فرآورده‌های خونی به ایران صادر شد و این شخص در مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 نیز بارها نقش پلیس بد را به نفع اسرائیل بازی کرد، به تسنیم عنوان می‌کند: ما بچه جبهه‌ای‌ها هر وقت می‌شنویم فرانسه و یا همین فابیوس، تمام جای ترکش‌هایمان درد می‌گیرد، یاد بمب‌های خوشه‌ای می‌افتیم، یاد میراژ اف 1 _ اف 3 می‌افتیم، یاد موشک‌های اگزوسه می‌افتیم، یاد رادار ... می‌افتیم، آخرین تهدید هم میتران (رئیس‌جمهور اسبق فرانسه) به ایران داشت مبنی بر اینکه اگر ایران حاضر نباشد جنگ را تمام کند به صدام سلاحی می‌دهیم که جنگ را یکسره کند.

سردار قاسمی به حضور "کنت الکساندر دومارانش" افسر ارشد ارتش فرانسه و مشاور امنیتی بین‌المللی برخی سران کشورهای جهان که تا روز آخر به عراقی‌ها مشاوره کارشناسی می‌داد، اشاره کرد و افزود: هولوکاست برای فرانسوی‌ها خدا شده است.

اصل ماجرا و فابیوس کیست؟

به گزارش تسنیم، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه کسی که در دوران نخست وزیری‌اش یکی از مطلعان و مسببان صادرات فرآورده‌های خون‌های آلوده به برخی کشورهای جهان از جمله ایران بوده است و همیشه انگشت اتهام به‌ سمت این سیاست‌مدار فرانسوی بوده است، فابیوسی که گرایش‌ها و حمایت‌های او از اسرائیلی‌ها بسیار مشهور است.

فابیوس دو رسوایی تاریخی را در دوران نخست‌وزیری‌ در کارنامه‌‌اش به ثبت رسانده است، یکی از این رسوایی‌ها در جولای 1985 اتفاق افتاد که طی آن کشتی جنگجویان رنگین‌کمان، متعلق به سازمان غیردولتی صلح سبز که علیه آزمایشات اتمی دولت فرانسه اعتراض می‌کرد، توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه با برنامه‌‌ریزی و به‌عمد منفجر شد و در جریان آن یک عکاس نیز به قتل رسید. فابیوس در سمت نخست وزیری، ابتدا از دخالت دولتش در این عملیات اظهار بی‌اطلاعی کرد اما پس از انتشار گزارش تحقیقات مستقل مسئولیت این انفجار را پذیرفت و وزیر دفاع کابینه را مجبور به استعفا کرد.

پرونده فرآورده‌های خون‌های آلوده فرانسوی

اما رسوایی دیگر فابیوس تبعات بسیار گسترده‌تری داشت که تاکنون نیز هم برای او و هم برای قربانیان ادامه داشته است. در دوران نخست‌وزیری او فرآورده‌های خون‌های آلوده به ویروس‌های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فرآورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و ... صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود و در نتیجه سبکسری انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت کننده به ویروسHIV و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند.

سه دهه رنج و بیماری بیماران هموفیلی کشورمان به‌عنوان قدیمی‌ترین پرونده حقوقی بیماران کشور، موضوعی که  حدود سه دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق، انستیتو "مریو" که اکنون در مالکیت شرکت سنوفی اونتیس فرانسوی است در خلال سال‌های 1984 و 1985 فاکتورهای انعقادی آلوده به "اچ‌آی‌وی" را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی کشورها نظیر آلمان (غربی)، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران صادر کرد.

در همان زمان سازمان انتقال خون ایران با شرکت فرانسوی "مریو" قرارداد واردات فرآورده‌های خونی برای مصرف پالایشگاه‌های داخلی انتقال خون منعقد کرده بود. پس از مصرف نخستین فرآورده‌های خونی این شرکت، گروهی از بیماران هموفیلی به بیماری‌های هپاتیت C و ایدز مبتلا شدند و پس از آن بود که گروهی از مبتلایان به این بیماری‌های خونی، از سازمان انتقال خون ایران شکایت کردند.

آلوده بودن این فاکتورها بر اساس گزارش‌ها از سوی نماینده این شرکت در ایران در نامه‌ای به مقامات این کشور فاش شد. همین گزارش‌ها به نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود حاکی از این بود که برخی از مقامات بهداشتی وقت ایران در پاسخ به این نامه نوشتند که آلودگی در خون‌ها وجود ندارد و مشخص نیست چرا گفته شده این خون‌ها آلوده است. سپس به‌دنبال مشخص شدن این موضوع که منشأ آلودگی فرآورده‌های خونی در پرونده هموفیلی‌ها خارجی بوده است سازمان انتقال خون ایران در سال 1387 نسبت به شرکت فرانسوی شکایت کرد اما از آن زمان تاکنون شکایت از این شرکت به نتیجه نرسیده است.

ماجرای کنارگیری فابیوس از کابینه فرانسه

کناره گیری لوران فابیوس وزیر امور خارجه جنجالی فرانسویها از کابینه اولاند طی روزهای اخیر بازتاب گسترده ای در رسانه های اروپایی داشته است. اگرچه اعلام شد که فابیوس به عنوان رئیس شورای قانون اساسی فرانسه برگزیده شده و حضور وی در کابینه دیگر توجیهی ندارد، اما از قبل موضوع برکناری وی از مسند وزارت امور خارجه مطرح بود.

در خاتمه باید عنوان کرد: لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که زمانی نخست وزیر این کشور بود و در زمان وزارتش فرآورده‌های خونی آلوده به ایران صادر شد در زمان سفرش به کشورمان و با وجود اعتراض‌های بسیار؛ هیچگونه واکنش مطالبه گرانه‌ای از طرف دولتی‌ها برای احقاق حقوق بیماران ایرانی صورت نپذیرفت و در این حالی بود که حتی رسانه‌های پیگیر احقاق حقوق بیماران هموفیلی که دچار HIV ایدز شده بودند را نیز به دلواپس بودن محکوم کردند، حال فابیوس دیگر از کابینه فرانسه رفته است و فرصت طلایی برای احقاق حقوق بیماران کشورمان کم رنگ‌تر شد کما اینکه ایرباس‌های فرانسوی راه خود را برای ورود به ایران باز کردند.

ارسال نظرات