مسئول بسیج دانشجویی شهید رجایی دانشگاه منابع طبیعی گرگان:

سی نِـَما منهای «فجر»/ دختران کشور چادر در فیلم را باور کنند یا لباس روی فرش قرمز را؟

سجاد شعبانی طی چند نقد به جشنواره فیلم فجر امسال گفت:اگر سال بعد نیز این روند بدحجابی‌ها و نفوذ فرهنگی دشمن در جشنواره ادامه داشت، لااقل نام «فجر» را از روی این جشنواره بردارند تا تقدس این کلمه میان جامعه از بین نرود.
کد خبر: ۸۶۳۶۱۳۴
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی ؛ در خصوص جشنواره فیلم فجر امسال با نقد به مسائل فرهنگی این جشنواره گفت: امسال هم مطابق سال های پیش، جشنواره فیلم فجر در کشور برگزار شد؛ اما امسال مسئله ای که شاید خیلی به چشم می‌آمد، جدا از مسائل سینمایی، مسائل فرهنگی این جشنواره بود.

 

وی افزود: مسئله اول که مورد انتقاد قرار می‌گیرد، نوع پوشش بازیگران و علی‌الخصوص بازیگران خانم حاضر در جشنواره است. آیا بازیگر خانمی که در فیلم‌های خود در نقش ناطق مذهبی ایفای نقش می‌کند و با چادر و حجاب کامل اسلامی جلوی دوربین حاضر می‌شود و در روز جشنواره با آن سرو وضع در جامعه حاضر می‌شود می‌تواند الگوی خوبی برای دختران جوان ما باشد؟

 

شعبانی تأکید کرد: آیا بازیگر آقایی که نقش روحانی و یا رزمنده دوران دفاع مقدس را قبول می‌کند و در روز جشنواره مدل لباس پوشیدنش با مدل لباس پوشیدن بازیگران غربی تفاوتی ندارد، می‌تواند به عنوان الگوی مناسب به پسران جوانمان معرفی شود؟

 

وی متذکر شد: این گفته زمانی نمود پیدا می‌کند که از لحاظ علم رفتاری و جامعه‌شناسی، مردم ایران به شدت الگو پذیر هستند، و می‌توان نشانه این الگوپذیری را ظرف یک هفته در کوچه و بازار پیدا کرد حال نقش وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی کشور در این بین چیست؟

 

مسئول بسیج دانشجویی شهید رجایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان همچنین بیان داشت: آیا این وزارتخانه به جای آن که اول فرهنگ عمومی مردم را تغییر دهد بهتر نیست به فرهنگ عمومی بازیگران خود بپردازد تا به تبع آن فرهنگ مردم نیز تغییر کند؟ اصلا دلیل آن ‌که بازیگران ما به فرهنگ غربی گرایش پیدا کرده‌اند چیست؟ این سئوالاتی است که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توان پرسید و از ایشان درخواست می‌کنم جواب این سئوالات را بدهند.

 

شعبانی بیان کرد: مسئله دوم، مسئله فرش قرمز جشنواره است. فرش قرمز یا همان رِد کارپت از جمله فرهنگ‌ها و رسومات معروف سینمای غرب است و در جشنواره‌هایی نظیر اسکار و کن مشاهده می‌شود. امسال نیز این رسم به فرهنگ ما نفوذ کرد و قسمتی از پازل پروژه نفوذ فرهنگی دشمن را تکمیل کرد که با اعتراض دو تن از کارگردانان و بازیگران انقلابی و مذهبی ما روبه‌رو شد.

 

وی متذکر شد: ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان فیلم های «چ» و «آژانس شیشه‌ای» که امسال با فیلم «بادیگارد» وارد جشنواره شد به فرش قرمز جشنواره واکنش نشان داد و در مصاحبه‌ای اعلام کرد: فرش قرمز برایم حرام است.

 

شعبانی تصریح کرد: اینگونه واکنش از یک کارگردان ارزشی که چهار سیمرغ بهترین فیلم در سال‌های قبل جشنواره را دارد، خیلی خطرناک است و به دقت مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید روی آن فکر کنند.

 

مسئول بسیج دانشجویی شهید رجایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به واکنش پرویز پرستویی اشاره کرد و بیان داشت: واکنش بعدی از سوی پرویز پرستویی بود، بازیگر فیلم هایی نظیر «مهمان داریم» و «آژانس شیشه‌ای» که با سه سیمرغ بهترین بازیگر مرد از رکوردداران دریافت سیمرغ است و امسال با فیلم «بادیگار» قدم به جشنواره گذاشته است نیز در واکنشی به فرش قرمز آنرا رسمی غربی عنوان کرد.

 

وی یادآور شد: با کمی تفکر به این نتیجه می‌رسیم که فرش قرمز جز مکانی برای خودنمایی و به عرضه گذاشتن پوشش غربی عده‌ای از بازیگران، ارزش آنچنانی ندارد و می‌توان با کمی کار کارشناسی در سال های بعد در جهت اصلاح آن برآمد.

 

شعبانی خاطرنشان کرد: مسأله سوم کمبود فیلم های متناسب با نام جشنواره است، شاید بتوان گفت کمترین فیلم های اکران شده، فیلم های دفاع مقدس و فیلم‌های مرتبط  با انقلاب اسلامی است.

 

وی با طرح این سئوال که آیا این کم کاری از سوی کارگردانان بوده و یا فیلم های با این مضامین از جشنواره حذف شده است!؟ گفت: از جمله فیلم هایی که می‌توانست در این جشنواره با استقبال خوبی مواجه شود فیلم‌هایی با موضوع مجاهدت های شیعیان مظلوم سوریه و یا جانفشانی‌های مدافعین حرم بود که متاسفانه با کم لطفی روبرو شد.

 

مسئول بسیج دانشجویی شهید رجایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در خاتمه تاکید کرد: در پایان خواستارم اگر سال بعد نیز این روند بد حجابی‌ها و نفوذ فرهنگی دشمن در جشنواره ادامه داشت، لااقل نام «فجر» را از روی این جشنواره بردارید تا تقدس این کلمه میان جامعه از بین نرود و با گفتن کلمه فجر، مردم یاد مدل‌ها و الگو‌های غربی نیفتند.

خبرگزاری دانشجو
انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار