سردبیر فصلنامه علمی «پاسخ» گفت: چنبره اختاپوسی فرقه‌ها و جریان‌های انحرافی در جغرافیای فکری انقلاب اسلامی مسأله‌ای تصادفی و اتفاقی نیست و ایران به عنوان قلب تشیع آماج حملات این گروه‌ها است.
کد خبر: ۸۶۳۶۰۹۲
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام علیرضا صدری‌اقدم سردبیر فصلنامه علمی «پاسخ» مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با بیان اینکه شیوه مقابله دشمن با جریان فکری انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف تغییر کرده است، اظهار داشت: هر از گاهی نیز شاهد تغییرات تاکتیکی در این جبهه هستیم، چه اینکه در برهه‌ای، رویکرد نظامی برای فرونشاندن امواج سهمگین انقلاب در دستور کار مراکز تصمیم‌سازی دنیای استکبار قرار گرفت، اما به اذعان خود آن‌ها نتیجه بخش نبوده و برد موشک‌های تئوریک انقلاب اسلامی، مرزها را درنوردیده و نفس رحمانی حضرت امام(ره) قلب‌های بی‌شماری را تسخیر کرده است.

وی با اشاره به چرایی تأسیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات افزود: در دهه هفتاد و همزمان با پایان جنگ تحمیلی، تمرکز برنامه‌ریزی جهان غرب بر رویکرد فرهنگی متمرکز شد تا جایی که هجمه علیه باورهای ریشه‌دار مردم و مبانی فکری تشیع توسط برخی از جریان‌ها و گروه‌ها از جمله «حلقه کیان» به صورت سیستماتیک شدت بیشتری یافت. این مسأله ضرورت تاسیس مرکزی را که بعدها به «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات» شهرت یافت از سوی مراجع عظام و اندیشمندان حوزوی ایجاب کرد.

صدری‌اقدم با بیان اینکه به موازات افزایش جریان‌های فکری، حضور فرقه‌ها و معنویت‌های بدلی و عرفان‌واره‌ها در فضای فرهنگی جامعه ابراز داشت: برخی از اینها کاملاً از موضع یک دین وارد صحنه شدند و باورهای مردمی را هدف قرار دادند که به عنوان نمونه می‌توان به میسیونرهای امروزی جریان پروتستان اشاره کرد، اما برخی دیگر از جریان‌ها خزنده‌تر بودند و با برخی از آموزه‌های دینی همسانی می‌کردند و همین مسأله موجب شد تا به عنوان جریان خودی وارد سبد فکری مردم شوند.

*جامعه امروز نیازمند بازخوانی بینش عرفانی امام(ره) است

وی ادامه داد:‌ نمونه این جریان‌ها فرقه‌ای موسوم به عرفان کیهانی یا حلقه است که در یک دوره‌ای در مناطقی از شهرهای بزرگ به ویژه تهران به صورت ضعیف مشاهده شد و حساسیت نخبگان فرهنگی ما را به دنبال داشت، جریانی که به نوعی خود را با ظاهر دینی و عرفانی معرفی می‌کرد، اما در عین حال شناخت ماهیت و چیستی آن نیازمند زمان بود. شخصی با نام طاهری ابتدا با ادعای درمان همه بیماری‌ها از طریق فرادرمانی اقدام به تشکیل کلاس‌هایی می‌کند و شاگردانی را برای خود دست و پا می‌کند و کم کم دایره فعایت‌های خود را از تهران به سایر شهرها گسترش می‌دهد.

سردبیر فصلنامه علمی «پاسخ» با اشاره به اینکه عرفان کیهانی فرقه‌ای است که مدعی ارتباط با روح القدس است، بیان داشت: این فرقه مدعی است هر کسی بتواند با روح‌القدس ارتباط بر قرار کند، بیماری‌های جسمی و روحی‌اش درمان می‌شود، از آنجا که چنین ادعایی ورود هم به حوزه علم پزشکی و هم معارف دینی است، لازم بود برخی از محققان، متون و سخنرانی‌های این فرقه به ویژه مهره اصلی را مطالعه کنند تا با رویکردی علمی و در چارچوب تعالیم قرآنی و وحیانی به ارزیابی و راستی‌آزمایی دیدگاه‌های این فرقه بپردازند، به همین منظور پاسخ برخی این ادعاها در دومین فصلنامه داده شده است.

وی با تأکید بر اینکه جامعه امروز نیازمند بازخوانی بینش عرفانی و منش رحمانی امام(ره) است، افزود: یکی از ویژگی‌های عرفان امام، ظلم ستیزی است که اساسا عرفان‌های دروغین با این مقوله ها کاری ندارند. توجه به مستضعفین جامعه از خصوصیات عرفان امام است که ارتباط حقیقی عرفان را با همه اقشار جامعه ترسیم کرده است، ترویج و تبیین اندیشه امام(ره) به ویژه در بعد عرفانی و اجتماعی جامعه را در مقابل ویروس‌های فکری و فرهنگی مصون می‌دارد، بدون تردید چنبره اختاپوسی فرقه‌ها و جریان‌های انحرافی در جغرافیای فکری انقلاب اسلامی مسأله تصادفی و اتفاقی نیست و ایران به عنوان قلب تشیع آماج حملات این گروه‌ها است.

*برای خانواده کلاس زبان انگلیسی از یادگیری معارف خداشناسی مهم‌تر است

صدری‌اقدم با انتقاد از سازکارهای فرهنگی کشور اظهار داشت: متأسفانه در جامعه ما سازوکاری مطلوب برای مسائل فرهنگی وجود ندارد و هر فرد یا جریانی به راحتی وارد فضای ذهنی افراد می‌شود و تا قربانیانی از جامعه نگیرد دستگاه‌های مسئول اقدام موثری انجام نمی‌دهند، در بدنه اجرایی کشور چه در دولت و زیر مجموعه‌ها مانند وزارت ارشاد و وزارت علوم نیز دغدغه‌ چندانی برای شناسایی و چاره‌اندیشی در مواجهه با چنین جریاناتی دیده نمی‌شود و در نهایت گروه‌های دغدغه‌مند مستقل چه در حوزه و چه در دانشگاه دنبال این قضایا را می‌گیرند، حتی نهادهای امنیتی کشور نیز به بُعد فرهنگی قضیه کمتر توجه دارند و تنها از این جهت که چنین تفکری مشکل امنیتی برای کشور درست می‌کند، به مقابله همت می‌گمارند.

وی ادامه داد: زمانی که جوان جویای معنویت ما به هر دلیلی با یک جریان عرفان‌نمایی مانند فرقه عرفان کیهانی روبرو می‌شود، چنانچه ملاکهای درستی برای راستی‌آزمایی نداشته باشد، به مسلخ خواهد رفت و قربانی خواهد شد. بالا بردن سواد دینی که منجر به شکل‌گیری باور نظام‌مند در ذهن جوان می‌شود، گمشده برنامه‌های فرهنگی ما است، در واقع سواد دینی گاه تنها به یاد گرفتن رساله فروکاست می‌شود، در حالی که اصلی‌ترین معرفت دینی فراگیری توحید به معنای حقیقی کلمه است، خوب زمانی که برای خانواده ما کلاس زبان انگلیسی از یادگیری معارف خداشناسی و انسان شناسی مهم‌تر می‌شود، باید منتظر عواقب آن در جامعه بود.

ارسال نظرات