علی محمد احمدی گفت: با اینکه دولت نگاه برون گرایانه به اقتصاد دارد ولی سرمایه گذاران داخلی نگرانی نداشته باشند؛از دولت می خواهیم تا اولویت برنامه ریزی را به سرمایه گذار داخلی دهد.
کد خبر: ۸۶۳۵۷۳۴
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، براساس نماگرهای اقتصادی سه ماهه اول امسال رشد شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی منفی 4.2 درصد و رشد صدور پروانه ساختمان منفی 17.8 درصد بوده که با وجود منتشر نشدن نرخ رشد اقتصادی، این دو عدد به روشنی گویای رکود عمیق در بخش تولید بود.

به نظر می‌رسد رکود در سه ماهه دوم و سوم تشدید شده و بسته خروج از رکود دولت پاسخی کوتاه مدت به این وضعیت بود که البته اجرای آن برای بخش خودرو نتایج مثبتی را در بر نداشته است.

کاهش درآمد نفت عامل مهم در تشدید رکود کنونی

 وضعیت رکود به معضل حادی در اقتصاد تبدیل شده است، اوضاع به حدی پیچیده است که گفته می‌شود یکی از تولید کنندگان بزرگ فولاد برای دپو تولیدات خود به اجاره مزارع اطراف متوسل شده و دیگر انبارهایش گنجایش ندارند. این شرایط در نهایت منجر به نامه 4 وزیر به رئیس جمهور شد که پس از آن بسته خروج از رکود مطرح و اجرایی شد. در قالب این بسته اعتبار برای تامین مالی خرید 110 هزار خودرو تزریق شد و 7500 میلیارد تومان هم برای طرح های عمرانی در نظر گرفته شد. وزیر اقتصاد گفته 380 هزار میلیارد بدهی دولت و 160 هزار میلیارد تومان بدهی شرکت ملی نفت است که این در واقع معادل نیمی از تولید ناخالص داخلی است. چرا اقتصاد به این وضعیت دچار شده و چه باید کرد؟

اگر سرمایه‌گذار احساس نا امنی کند؛ برای سرمایه‌گذاری نمی‌آید و سرمایه با امنیت به مناطق مختلف ورود می‌یابد.

علی محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: بعد از برجام، مولفه مهم امنیت سرمایه گذاری برای  سرمایه گذاران  داخلی و خارجی است  تا بتوانند نقشی تقویت کننده در جهت بازسازی تولید داخلی داشته باشد.

وی نفوذ اقتصادی را عاملی برای تخریب اقتصاد داخلی دانست و گفت: بصیرت و دانش افزایی نسبت به اقتصاد داخلی می تواند در برابر نفوذ عاملی موثر باشد.

احمدی در پایان تبیین کرد: با اینکه دولت نگاه برون گرایانه به اقتصاد دارد ولی سرمایه گذاران داخلی نگرانی نداشته باشند؛از دولت می خواهیم تا  اولویت برنامه ریزی را  به سرمایه گذار داخلی دهد.
ارسال نظرات