شعر آئینی تاثیر دین و باورهای دینی بر شعر است

استاندار کردستان هنر و شعر را برآورده کردن نیازهای غیرمادی و روحی انسان عنوان کرد و گفت: شعر آیینی یعنی همان تاثیری که دین و باورهای دینی بر شعر ما داشته است.
کد خبر: ۸۶۳۴۹۳۰
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، عبدالمحمد زاهدی در آیین اختتامیه اولین جشنواره منطقه ای شعر آیینی که با حضور شاعران، هنرمندان و مسئولان در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر، اظهار داشت: زبان مهم‌ترین وسیله ارتباط بشر زبان است، انسان از زمانی که پا به عرصه وجود گذاشت بعد از اینکه با ایما و اشاره مقاصد خود را به دیگران فهماند دست به اختراع زبان زدو زبان وسیله انتقال پیام و برآورد کردن نیازهای انسان‌ها است.

وی با بیان اینکه انسان ها صرفا در نیازهای مادی و فیزیکی دنیا خلاصه نمی شوند، گفت: هنر و شعر رفع نیازهای روحی انسان است وشعر فراتر از نیازهای مادی برای انسان ها بود.

زاهدی گفت: انسان فطرتا خداجو و دین باور استزیرا خدا جویی در نهاد آدمی استو مهمترین قطب بشر دین داری و خداجویی است، که بر گفتار و رفتار افراد تاثیر می‌گذارد و تاثیرپذیری آن از طریق شعر و هنر بر روی انسان بیشتر است.

استاندار کردستان اظهار داشت: زمانی که از شعر آیینی سخن میگوییم یعنی همان تاثیری که دین و باورهای دینی بر شعر ما داشته است.

وی افزود: در حوزه شعر آئینی مفاهیم والای دینی توسط شخصیت‌های دینی و مدیحه‌سرایان و مرثیه‌سرایان در قالب شعر عنوان شده است؛حوادثی همچون عاشورا تاثیری مهمی در شعر آئینی داشته و این را در اشعار شاعران سنی و شیعه مذهبی مشاهده می شود.

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره منطقه‌ای شعر آیینی امروز 20 بهمن ماه با حضور استاندار کردستان، فرمانده سپاه بیت المقدس استان و تعدادی از شاعران برجسته کشوری و استانی در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، قرائت بیانیه هئیت داوران جشنواره شعر آئینی، اجرای مراسم دف نوازی، قرائت شعر شعرا و تجلیل از شاعران شعر آئینی از دیگر بخش های این مراسم بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار