ادعای عدم تاخیر در ارائه لایحه بودجه ۹۵ آن هم از سوی رئیس‌جمهور در حالی است که امسال لایحه بودجه با ۴۲ روز تاخیر ارائه شد.
کد خبر: ۸۶۳۴۷۶۹
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج رئیس جمهور در تازه‌ترین اظهارات خود همزمان با آئین بهره‌برداری از 138 پروژه استانی با صدای بلند گفت:‌ «امسال حتی یک روز هم در ارائه لایحه بودجه تأخیر نداشتیم.»

روحانی در توضیح این جمله به برجام اشاره کرد و بیان داشت:‌ «شبی که برجام اجرایی شد، فردای آن روز لوایح برنامه ششم و بودجه سال 95 را تقدیم مجلس کردیم.»

به همین علت رئیس جمهور با این استدلال به ظاهر منطقی اعلام کرد: امسال هم می‌توانیم با صدای بلند بگوییم، حتی یک روز در ارائه لایحه بودجه تأخیر نداشتیم. برای روشن شدن و موشکافی این موضوع بهتر است به قانون رجوع شود.

رئیس جمهور خوشبختانه یک حقوقدان بوده و اشراف کامل به قوانین از جمله قانون خاص زمان ارائه بودجه دارد.

گره زدن لایحه بودجه سال 95 بر مبنایی شب نهایی شدن برجام بیشتر شبیه شوخی با افکار عمومی محسوب می‌شود طبق قانون آئین نامه داخلی مجلس دولت حداکثر تا 15 آذر ماه باید بودجه سالانه را تقدیم مجلس کند.

از آنجایی که بودجه پیش‌بینی دخل و خرج یکسال کشور بوده و به دلیل حساسیت از جهت کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و افت شدید درآمدهای دولت انتظار این است که با اجرای برجام بتوان با افزایش میزان صادرات، جبران مافات کاهش قیمت نفت شود. بنابراین گره خوردن بودجه سال بعد با این استدلال به برجام منطقی به نظر می‌رسد، اما اینکه بخواهیم برای کاهش فشار و توپ مطالبات در زمین دیگران انداخته شود، قابل قبول نیست. اینکه با صدای بلند تأخیر آن را منکر شویم، آن هم از زبان رئیس جمهور دور از انتظار است.

دولت 27 دی ماه سال جاری لوایح بودجه 95 و برنامه ششم توسعه با 42 روز تأخیر نسبت به زمان قانونی ارائه کرد. تغییر مبنای قانونی زمان ارائه بودجه به لحاظ قانونی نادرست بوده و طرح آن از سوی یک حقوقدان بعید به نظر می‌رسد.

رئیس جمهور با توجیه عدم تأخیر ارائه لایحه بودجه که انشاءالله با نیت خیرخواهانه است، به دنبال تصویب آن در مجلس تا پایان سال است.

همین طور انتظار می‌رود، رئیس جمهور به دنبال ارائه پاسخ به مطالبات و وعده‌های داده شده در افکار عمومی در مورد بهتر کردن وضع معیشت مردم باشد، همچنین قرار بود هر ۱۰۰ روز به ارائه گزارش اوضاع اقتصادی بپردازد و از پیشرفت در زندگی مردم سخن گوید.

در حال حاضر توقعات جامعه از اجرای برجام بیش از گذشته افزایش یافته و همه انتظار دارند عواید این دستاورد بزرگ برای دولت و مردم حداقل در کوتاه‌مدت آثار خود را در رفاه و معیشت آنان نشان دهد، اما بعیدی‌نژاد معاون وزیر امور خارجه در تازه‌ترین اظهارات خود آب پاکی را روی دست همه چشم‌انتظاران ریخت و گفته است قرار نیست، برجام توسعه اقتصادی و صنعتی ایجاد کند.

مثل اینکه مسئولان فراموشی گرفته و یا خود را به فراموشی زده‌اند که یک روزی آب خوردن نیز به برجام گره خورد و با همین استدلال و دیدگاه افکار عمومی جامعه را به خود نزدیک و همراه کردند، حال چه شده است وعده‌های دیروز، امروز نفی می‌شود.

آن زمان که چرخ سانتریفیوژهای هسته‌ای به چرخیدن زندگی مردم پیوند زده شد، مسئولان فکر پس از آن را باید می‌کردند، البته اقدامات و تلاش‌ مجدانه‌ای برای رونق و رشد اقتصادی و چرخیدن چرخ تولید انجام شده، اما به دلیل آنکه آثار آن میان‌مدت و بلند‌مدت انشاءالله خواهد بود، در شرایط کنونی دولت باید پاسخگو باشد برای ارتقای رفاه و معیشت مردم چه برنامه‌ای دارد.

پاسخ روشن نیست، چرا که بسته‌ نیم‌بند خروج از رکود هم متوقف و اجرای آن برای خرید کالای با دوام نیمه‌کاره رها شد. دولت باید تدبیری برای ظرفیت خالی کارخانه ها و دستان پینه‌بسته کارگران بنگاه‌ها چاره کند و به جای درآوردن رأی خود در یارکشی‌ گروه‌های سیاسی، آن را از طریق خدمت به مردم و با نیت صادقانه طلب کند.

منبع: خبرگزاری فارس
ارسال نظرات