گزاش «بسیج» از آمارهای عجیب و غریبی که روحانی آن را فریاد می‌زند

صدای بلند تحلیل‌های غیرواقعی اقتصادی!

حسن روحانی هروقت در مورد آمار و ارقام اقتصادی سخن می‌گوید وضعیت جالبی به وجود می‌آید و حتی حامیان وی برای دفاع از این آمارها به زحمت می‌افتند!
کد خبر: ۸۶۳۴۷۵۵
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج, حسن روحانی با اظهارنظرهای اقتصادی و ارائه آمارهای عجیب و غریب انتقادات بسیاری را برانگیخته و حتی شگفتی اقتصاددانان حامی دولت را هم برانگیخته است. نمی‌دانیم مشاوران اقتصادی رئیس‌جمهور که چنین آمار و ارقامی را در اختیار وی قرار می‌دهند دقیقا چه کسانی هستند چرا که در کابینه روحانی چندین جزیره اقتصادی با فرماندهان اختصاصی قرار دارند. مرور تنها بخشی از اظهارات اقتصادی روحانی به وضوح نشان می‌دهد که جملات اقتصادی کاملا با رنگ پوپولیستی رنگ‌آمیزی شده و معلوم نیست چرا روحانی به تکرار آنها اصرار دارد چراکه دیگر این آمار و ارقام و اطلاعات پوپولیستی خریدار ندارد.
مرور اظهارات اقتصادی روحانی به وضوح این مساله را آشکار می‌کند:

از رکود خارج شده‌ایم: روحانی این جمله را در شهریور 1393 از حرم امام رضا (ع) گفت و خبر خروج از رکود را با هیجان خاصی اعلام کرد. این در حالی بود که بسیاری از کارشناسان اقتصادی آن را غیر واقعی می‌دانستند. خروج از رکود نشانه‌هایی دارد که افزایش تورم یکی از نشانه‌های آن است و خروج از رکود همزمان با کاهش شدید تورم بسیار شرایط سخت و یک اقتصاد قدرتمند را می‌طلبد. دولت اعتقاد داشت توانسته همزمان با کاهش 20 درصدی تورم رونق اقتصادی را هم به ارمغان آورده اما این رویا حقیقت نداشت.

تورم بهمن 93 صفر درصد بوده است: روحانی در  اسفند سال گذشته در جمله‌ای تاریخی که حتی رئیس‌جمهور سابق هم نتوانست هیچ‌گاه خود را راضی کند که چنین آماری بدهد از تورم صفر درصدی بهمن‌ماه سخن گفت. قطعا معنای اظهارات روحانی این بود که تورم در بهمن 93 نسبت به دی‌ماه تغییر یا افزایشی نداشته است اما روحانی نمی‌دانست که چنین جمله‌ای کاملا غیر علمی و حتی در اقتصاد تهوع‌آور است! این جمله آن‌قدر بد بود که هواداران سخت‌کوش روحانی هم نتوانستند از آن دفاع کنند چراکه دفاع از آن یک گل‌به خودی محض بود! با فرمول روحانی بانک مرکزی می‌توانست هر ماه اعلام کند که تورم فلان ماه منفی بوده است چرا که طبق آمارها, هر ماه نرخ تورم کاهش می‌یابد.

همه وعده‌هایی را که به مردم دادیم توانستیم محقق کنیم: روحانی در 25 اسفند سال گذشته ادعای عجیبی مطرح کرد؛ ادعایی که فقط به درد تبلیغات ریاست‌جمهوری سال 96 می‌خورد اما گویا آقای رئیس‌جمهور طاقت نیاورد و ادعا کرد همه وعده را محقق کردیم! روحانی باز هم با هیجان خاصی گفت که :به مدد الهی و عنایت ولی عصر(عج) و توجهات ائمه اطهار(ع) و حمایت و همراهی مردم و توجه ویژه مقام معظم رهبری، همه وعده‌هایی را که به مردم دادیم توانستیم محقق کنیم و در پیشگاه مردم شرمنده نیستیم... وعده ما به مردم این بود که در سال ۹۳ از رکود خارج شویم و آمار ۹ ماهه که بانک مرکزی اعلام کرده است نشان می‌دهد که رشد ما نسبت به سال ۹۲ بیش از ۳.۶ درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال رشد ۱۲ ماهه ما به سه درصد برسد." آمارهای دولتی گویا روحانی را هم گمراه کرده چرا که هیچ‌گاه هیچ کارشناسی باور نکرد که در زمان دولت یازدهم از رکود خارج شدیم. آمارهای فعلی بانک مرکزی کاملا این موضوع را ثابت می‌کند.

با صدای بلند می‌گویم در ارائه لایحه بودجه و برنامه ششم توسعه تاخیر نداشتیم: این اظهارنظر دیگر ربطی به آمار نداشته و خود روحانی بهتر از هر کس می‌داند که بررسی بودجه سالانه به زمان زیادی احتیاج دارد و نمایندگان نمی‌توانند با توجه به تعطیلی انتخاباتی بودجه 95 را در زمان اندک بررسی کنند. روحانی می‌داند که در ارائه لایحه بودجه حداقل یک ماه تاخیر وجود داشته و این اظهارنظر آن هم از زبان رئیس‌جمهور و با صدای بلند خیلی عجیب و تامل‌انگیز است! بعد از ارائه لایحه بودجه کمیسیون‌ها باید آن را بررسی کنند و بعد در صحن علنی مطرح می‌شود. بررسی لایح بودجه حداقل به 55 روز زمان احتیاج دارد و این روال معمول همه دولت‌هاست. جالب اینکه از اعضای کابینه همین دولت انتقادات بسیاری به بی‌نظمی‌های بودجه‌ای دولت قبل وارد می‌شد و حالا که این بی‌نظمی گریبان دولت فعلی را گرفته آنها با فریاد "تاخیر نداشتیم" سیاست "فرار به جلو" انجام می‌دهند. در مورد لایحه برنامه ششم نیز همین اتفاق رخ داده و برنامه پنجم به علت تاخیرهای دولت تمدید شده است. دولت بی‌انضباطی بودجه‌ای انجام داده اما از اینکه با صفت بی‌نظمی خوانده شود متنفر است و با صدای بلند حقیقت را کتمان می‌کند.
51 درصد وعده استانی و 70 درصد اعتبارات محقق شده است: روحانی امروز باز هم در مورد وعده‌ها سخن گفت و از محقق شدن 51 درصدی وعده‌های استانی خبر داد؛ یعنی یک درصد بیشتر از 50 درصد: "با توجه به آماری که الان ارائه شد خوشحالیم که آنچه که به مردم استان‌ها در سفرهای استانی وعده دادیم 70 درصد اعتباراتش اختصاص داده شده و در اختیار قرار گرفته و ان‌شاءالله حدود 30 درصد مابقی هم تخصیص داده خواهد شد و در اختیار مجریان قرار می‌گیرد. البته توافق کردن با آقای نوبخت سخت است در سفرهای استانی که ایشان معمولاً می‌گویند بودجه نداریم و در آنجا مشکل داریم و نرویم ولی به هر حال ما تاکنون اکثر استان‌ها حضور یافتیم و قول‌هایی را هم که دادیم تا الان بیش از 51 درصد آن را اجرا کردیم و به اتمام رساندیم." روحانی در حالی از تحقق 51 درصدی وعده‌های استانی خبر می‌دهد که استان‌ها همواره در تامین بودجه‌های جاری مشکل داشته‌اند و دولت بودجه‌های استانی را به سختی تامین می‌کند. اگر آمارهایی که به روحانی می‌دهند درست باشد باید حداقل 51 درصد از مشکلات اعتباری استان‌ها حل شده باشد اما گزارش‌های اقتصادی استان‌ها چیز دیگری نشان می‌دهد.

دولتی‌ها همیشه عاشق آمارهایی هستند که به نفع آنهاست اما معلوم نیست چه کسی باعث می‌شود آمارهای غیرعلمی و شگفت‌انگیز را روحانی اعلام کند. قطعا ادامه این روند به اعتبار آمارها و روحانی لطمه می‌زند؛ اعتباری که پوپولیست‌ها هم برای به دست آوردن آن سختی‌های بسیاری می‌کشند.

ارسال نظرات