مرکز آمار ایران اعلام کرد: متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا ساختمان‌ مسکونی کلنگی معامله شده در بنگاه‌های معاملات ملکی کشور 11 میلیون و 744 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 0.7 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.5 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۸۶۳۴۷۳۴
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از مرکز آمار ایران، با توجه به اینکه کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در شهرهای بزرگ، باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می‌شود، از متوسط تعدیل شده (وزنی) کل کشور از متوسط تعدیل شده (وزنی) استانی استفاده شده است.

برای مقایسه متوسط تعدیل شده (وزنی) با استفاده از روش جدید، این متوسط از نیمه‌ اول سال 1391 به صورت جداگانه در جداول 6 تا 9 در انتهای نشریه آمده است.

متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی

متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 11 میلیون و 744 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 0.7 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.5 درصد افزایش داشته است (متوسطه دوره‌های قبل با استفاده از روش جدید محاسبه شده است)، همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملاتی ملکی در کل کشور نسبت به دوره قبل 21.0 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 36.0 درصد، کاهش داشته است.

در میان استان‌های کشور، بیش‌ترین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده 39 میلیون و 424 هزار ریال در استان تهران و کمترین آن 585 هزار ریال در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

همچنین کمترین میزان قیمت خرید و فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی، مربوط به استان یزد با 75 هزار ریال و بیش‌ترین میزان آن در استان تهران با 250 میلیون ریال به دست آمده است.

متوسط قیمت خرید و فروش هر متر زیربنای مسکونی

متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملاتی ملکی در سطح کل کشور 14 میلیون و 758 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 1.2 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 3.0 درصد افزایش داشته است. (متوسط دوره‌های قبل با استفاده از روش جدید محاسبه شده است)، همچنین تعداد معاملات فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور نسبت به دوره قبل 15.1 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 24.4 درصد، کاهش داشته است.

مقایسه متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در میان استان‌های کشور نشان می‌دهد که بیش‌ترین آن 34 میلیون و 831 هزار ریال در استان تهران و کمترین آن 1821 هزار ریال در استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است.

از سوی دیگر، کمترین قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده در این دوره مربوط به استان خوزستان با 98 هزار ریال و بیش‌ترین میزان آن متعلق به استان تهران با 246 میلیون و 429 هزار ریال بوده است.

ارسال نظرات