این اقتصاددان گفت: اقتصاد جهانی به شکلی دایمی در معرض نوسانات است بالا یا پایین رفتن رشد اقتصادی، توفانهای عظیمی را در اقتصاد کشورهای وابسته ایجاد می کند.
کد خبر: ۸۶۳۴۵۵۶
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،طبق نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی بحران جهانی اقتصاد در راه است؛ از هم اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران حالت تدافعی به خود گرفته‌اند، به ویژه در صنایع مصرفی و خدمات درمانی. این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به خوبی فهمیده اند که بحران بزرگی در راه است. در اروپا که در ۶ ماه اخیر با کاهش مداوم ارزش سهام روبه‌رو بوده حالت تدافعی شدیدتر است. در امریکا، بزرگترین، اقتصاد دنیا هم اوضاع خوب نیست. بخش تولید در حال سقوط است. آمار بخش خدمات نیز حاکی است که رشد مطلوبی حاصل نشده است. دیوید فولکرتس لانداو، اقتصاددان ارشد دویچه بانک پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصادی آمریکا در ۲۰۱۶ به زیر ۲ درصد سقوط می‌کند. او می‌گوید: این یک رقم هشدار دهنده است و حاکی از یک سالم نیست.

حجت الله عبدالملکی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اینکه چه راهکارهایی موثر است اگر عطسه اقتصادی سه غول اقتصادی دنیا،اقتصاد ایران را به سرفه متداوم مبتلا نسازد اظهار داشت: تلاطمات موجی در سه اقتصاد دنیا دیده می شود؛ در چین وقتی رکود اقتصادی میشود تمام اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد، اگراتحادیه اروپا از بعد سیاسی و امنیتی یا اقتصادی آسیبی ببیند کل اقتصاد جهان را تحت پوشش قرار می دهد و نوعی موج ایجاد می کند.

وی گفت: در اقتصاد آمریکا یک بحران در عرصه انرژی می تواند این اقتصاد را به تلاطم بیندازد دلایل این رویدادها  به این جهت است که به هر میزان ترکیب با اقتصاد جهانی بیشتر باشد نوسانات بیشتر است.

عبدالملکی با بیان اینکه اقتصاد جهانی به شکلی دایمی در معرض نوسانات است افزود: بالا یا پایین رفتن رشد اقتصادی، توفانهای عظیمی را در اقتصاد کشورهای وابسته ایجاد می کند.

این اقتصاددان با انتقاد از اینکه سرمایه خارجی، امتیازاتی را از ایران می گیرد اشاره کرد: ایران کشوری با دارایی و منابع سرمایه ای بسیار است، میزان نقدینگی حدود 900 هزار میلیارد تومان جایگاه ویژه سرمایه ای را برای کشور محسوب کرده است اینکه مسوولان اصرار برسرمایه گذاری خارجی دارند عملی منطقی به شمار نمی رود.

 وی گفت: به لحاظ سیاسی ،جذب سرمایه گذاری خارجی ارائه امتیازاتی خاص از ایران است از سوی دیگر مدیریت سرمایه خارجی نسبت به شاخص شکنندگی جهانی دشوارتر است پس می توان سرمایه داخلی را به کار گرفت تا از تکانه های آسیب سرمایه خارجی در امان بمانیم.

ارسال نظرات