فوربس اعلام کرد وابستگی ترکیه به واردات گاز بعد از تنش با روسیه بیشتر شده و امنیت انرژی این کشور 20 درصد کمتر از کشورهای OECD است،‌موسسات بین‌المللی پیش‌بینی کرده اند تا 6 سال دیگر 87 درصد تامین برق ترکیه وابسته به گاز می‌شود.
کد خبر: ۸۶۳۴۱۳۱
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
  به گزارش خبرگزاری بسیج، نشریه اقتصادی فوربس در گزارشی اعلام کرده است که تنش‌های جاری بین ترکیه و روسیه وابستگی ترکیه را به انرژی خارجی بیشتر کرده و بزرگترین نگرانی برای این کشور درست کرده است.

در این گزارش آمده است، مهمترین دغدغه ترکیه در تأمین گاز است که مصرف آن در این کشور در سال 2012 از نفت پیشی گرفت. تامین  99 درصد گاز مصرفی ترکیه وابسته به واردات است، 60 درصد گاز این کشور را هم روسیه تأمین می‌‌کند.

بر اساس این گزارش، ترکیه دومین مصرف‌کننده بزرگ گاز روسیه است و سال گذشته 10 میلیارد دلار به شرکت گازپروم روسیه پرداخت کرد. در این میان ایران 20 درصد و آذربایجان 10 درصد گاز مصرفی ترکیه را از طریق خط لوله تأمین می‌کند.

LNG که عمدتاً از کشورهای نیجریه و الجزیره است حدود 13 درصد گاز این کشور را تأمین می‌کند. دو هفته نامه معروف فوربس تأکید کرده است که به ترکیه که عضو OECD و عضو سازمان انرژی است، سفارش شده منبع تأمین گاز خود را متنوع کند.

در همین راستا روسیه هم تلاش کرده تا مشتری خود را بیشتر در هند و چین جستجو کند.

این اقدام در واکنش به سقوط هواپیمای جنگی روسیه در مرز ترکیه است که در ماه نوامبر اتفاق افتاد.

مؤسسات معتبری ارزیابی کرده‌اند که در قرن 21 امنیت انرژی ترکیه 20 درصد کمتر از میانگین امنیت کشورهای عضو OECD خواهد بود. این بررسی که بین 25 کشور انجام شده ترکیه جایگاه بیست و سوم را دارد.

بر اساس این گزارش ترکیه برای تأمین برق مصرفی خود بیشتر از گاز استفاده می‌کند که 50 درصد برق مصرفی ترکیه از منبع گازی است. این در حالی است که OECD و سازمان ملل متحد و بانک جهانی تأکید دارند که تأمین برق از انرژی‌های پاک مانند باد و انرژی خورشید انجام شود.

بر اساس بررسی‌ها در سال 2022 یعنی تا 6 سال دیگر 87 درصد برق مصرفی ترکیه از طریق گاز تأمین خواهد شد.

ارسال نظرات