با همت شهرداری و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ابرکوه؛

نشست تخصصی، ایمنی در کارگاههای عمرانی، دغدغه های معماری بومی ایران برگزار شد

با حضور مسئولین شهرستان، کارفرمایان، پیمانکاران و علاقه مندان دراین عرصه در محل سالن ارشاد ابرکوه و با همت شهرداری و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، نشست تخصصی، ایمنی در کارگاههای عمرانی، دغدغه های معماری بومی ایران برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۳۳۷۹۴
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از ابرکوه: در این مراسم که با حضور سخنرانان ویژه ای برگزار شد، مسائلی در زمینه آموزش و آگاهی کارگران در زمینه رعایت نکات ایمنی و اهمیت و ضرورت آن و شاخصه های معماری بومی ایران و به ویژه شهر ابرکوه مطرح شد.

حسنعلی مسلمان یزدی ،دکتری سازه و هوش مصنوعی در این نشست اظهار داشت: بیشترین علت بروز حوادث در کارگاههای ساختمانی طبق آمارهای موجود، عدم آموزش و نظارت صحیح کارفرمایان، ایمن نبودن محیط کار، نقص فنی دستگاهها، عدم حفاظت فردی و کم توجهی به تامین صحیح وسایل و تجهیزات دانست.

وی با اشاره به میزان مشاهده حوادث رخ داده در پروژه های ساختمانی افزود: کار با ماشین آلات، کار با بالابرها، سقوط اجسام و افراد و بخورد با جرثقیل رها شده، بیشترین آمار حادثه در این زمینه را در بر دارد.

مسلمان یزدی افزود: با وجود آشنایی حدود 80 درصد از کارشناسان در زمینه ایمنی در کارگاهها، چرا بیشترین آمار حوادث را در ایران داریم.

وی علت اصلی حادثه را عوامل مستقیم یا اولیه و عوامل ثانویه یا غیر مستقیم عنوان کرد و افزود: آموزش به افراد می تواند از بروز حادثه جلوگیری کند و این از جمله وظایف اولیه پیمانکاران است.

این کارشناس، عدم آگاهی ایمنی ،سخت شدن کار با وسایل ایمنی، عوامل اقلیمی، اجرا قانون را عواملی دانست که کارگران از وسایل حفاظت فردی استفاده نمی کنند.

وی در پایان سخنرانی خود تاکید نمود: آموزش، نظارت، علائم هشداردهنده، تهیه چک لیست ها و استفاده از فن آوری های جدید گام های موثری برای ایمنی در پروژهای مهم می باشد.
در ادامه این نشست، سید بهشید حسینی، استاد دانشگاه شهید بهشتی، ضمن نگرانی در مورد یکسان سازی شهرها اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که حدود 50 هزار سال گذشته که بشر هوشمند شد و تکامل یافت و برای نجات از یکجا نشینی و برآورده کردن نیازهای دیگر خود به غیر از شکار، تصمیم به ایجاد یک سرپناه نمود که بایست از مصالح اطراف خود استفاده نماید.

وی افزود: در ایران با توجه به گونه های اقلیمی متفاوت، بایست برای جلوگیری از یکسان سازی شهرها ، به معماری سنتی خود با توجه به اقلیم و شرایط محیطی اهمیت زیادی قائل شویم و در حفظ آن کوشا باشیم؛ چونکه معماری سنتی ما بسیار غنی می باشد و هویت ما را نشان می دهد.

سید بهشید حسینی اذعان داشت: باید راه حلی پیدا کنیم و آیین نامه ای برای هر شهری تهیه شود تا با مصالح بومی آن منطقه، معماری با همان سبک سنتی انجام شود، تا به هویت و فرهنگ خودمان بازگشت داشته باشیم.

وی در پایان صحبت های خود به این موضوع اشاره داشت و افزود: در 50 سال آینده فرزندان ما در مورد چگونگی حفظ امانت از ما سوال می کنند و ما در برابر این امانت مسئول می باشیم و با حفظ اصالت خود می توانیم جهانی شویم.

در ادامه این نشست به واحدهایی که بیشترین حادثه در آن اتفاق می افتد، پیامدهای حادثه ناشی از کار، مستندات قانونی ، آئین نامه های حفاظت فنی و بهداشت کار و مقررات ملی ساختمان اشاره شد و به ماده های قانونی این موضوعات اشاره شد.


ارسال نظرات