رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان:
بخش کشاورزی سهم ویژه ای در اقتصاد مقاومتي و نيز ارتباط مستقیمی با امنیت غذائی و اشتغالزائی دارد.
کد خبر: ۸۶۳۳۷۴۴
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، همایش علمي كردن كشاورزي با عنوان "کشاورزی علمی و استقلال اقتصادی" به مناسبت دهه فجر با حضور دكتر جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و زینعلی مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان و حجت الاسلام طالبی امام جمعه قیدار در سپاه ناحیه خدابنده برگزار شد.

فرمانده سپاه خدابنده در ابتدا ضمن خیر مقدم گویی و تبریک ایاو الله دهه فجر، به ارائه گزارشی درباره عملکرد سپاه خدابنده در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: در طول سال جاری۲ شبکه در۴۰روستا در راستای سطح تولید،بهره وری و مطلوب شدن وضعیت معیشتی مردم راه اندازی شده است که از این تعداد ۱۶شبکه در ۳۲ روستا به صورت کامل عملیاتی شده است.

ولی اله ابراهیمی افزود: بیش از ۲۰مورد همایش و نشست با موضوع اقتصاد مقاومتی برگزار شده است و بیش از یک و نیم میلیارد تومان در این مورد وام داده شده است و اردوهای محرومیت زدایی به مناطق محروم انجام شده است و در حال حاضر ۲۵ کارگاه پرورش قارچ در شهرستان خدابنده فعال است و این شهرستان نیازی به وارد کردن این محصول از جاهای دیگر ندارد.

وی به انتخابات در پیش رو نیز اشاره کرد و ادامه داد: در انتخابات دو نکته بسیار اهمیت دارد اول حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رأی و دیگر انتخای اصلح که شاخص های آن این است که از معتمدین انقلاب درباره کاندیداها پرسیده شود و دیگر اینکه از کسی که لیست انتخابات را می دهد ببینید متدین و ولایت مدار و انقلابی هست در این صورت به وی رأی دهید.

ابراهیمی در پایان سخنان خود تصریح کرد: عمل به فرمان ولایت و ولایت مداری باید سر لوحه افراد باشد که به قول فرمایش آیت اله بهاء الدینی نتیجه این کار عاقبت بخیری است همان چیزی که به طور مثال شامل شهید صیاد شیرازی شد.

همچنین رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان در همایش علمي كردن كشاورزي به مناسبت دهه فجر در شهرستان خدابنده گفت: اقتصاد مقاومتی به این معنی است که اداره امور اقتصادی کشور بر اساس مباحث دینی و ابزارهای اقتصادی در راستای تحقق استقلال اقتصادی صورت پذیرد که البته این کار دارای الزاماتی است که مورد تاکید رهبری نیز هست.

حسين جعفری افزود: متاسفانه عزم جدی در محقق شدن اقتصاد مقاومتی در جامعه وجود ندارد واین امر جز با مشارک و تکیه بر مردم عملیاتی نمی شود.

وی اظهار داشت: در سال۹۱ بیست و یک میلیون تن محصولات کشاورزی وارد کردیم که این رقم زیادی است ولی در سالهای اخیر وضعیت بهتر شده است ولی تا رسیدن به وضعیت مطلوب هنوز فاصله زیادی داریم.

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: اقتصاد مقاومتی ریاضت نیست بلکه در کنار روند رو به رشد،آسیب های اقتصادی را کاهش می دهد و استفاده از تمام ظرفیت های دولتی و مردم را می طلبد و مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز باید مورد توجه جدی باشد.

وی تصریح کرد: حمایت از تولید ملی و صنعت کشاورزی،مدیریت مصرف و فرهنگ سازی در این زمینه بسیار راهگشاست زیرا که حدودا۳۰درصد محصولات کشاورزی که با مشکلات فراوان تولید می شود تبدیل به ضایعات می شود و این امر نشان می دهد که اقتصاد با فرهنگ گره خورده است.

جعفری با بیان اینکه تمام فعالیت ها و کارکردهای اقتصادی باید متناسب و همراه با مباحث علمی باشد تصریح کرد: بخش های مختلف صنعت،خدمات و کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی سهیم هستند و بخش کشاورزی سهم ویژه ای دارد و ارتبط مستقیمی با امنیت غذائی و اشتغالزائی دارد.

وی افزود: کشاورزی ۵/۷درصد،صنعت و مسکن۱-درصد و رشد خدمات شش دهم درصد در رشد اقتصادی کشور سهیم هستند و ۹۸ درصد تولیدات کشاورزی توسط مردم صورت می گیرد و منابع غنی ژنتیکی چه دامی و چه گیاهی پشیبان بخش کشاورزی هستند و تجربه و دانش بومی کشاورزان در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار حیاتی است.

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان در پایان سخنان خود به برخی از مشکلات در این زمینه اشاره کرد و گفت: کمبود بارشها و پراکندگی های نامناسب و توسعه نیافتگی و صنایع تبدیلی در روستاها از مهمترین مشکلات در این زمینه است و استفاده از افرادی که تخصص و تعهد دارند،بسیج همه امکانات،ملی گرائی، افزایش تحقیقات کاربردی و آموزش منجر به تغییر رفتار بسیار راه گشاست.

وی ادامه داد: آموزش های مهرتی در بین کشاورزن بسیار ضعیف است و این در حالی است که کشاورزان سرمایه های کشور هستند و از سالمترین و مظلوم ترین افراد جامعه هستند و باید به مسئله آموزش و مطالبات آنها توجه بیشتری شود.

در پایان این برنامه از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی و نيز كارشناسان مربي طرح بسيج همگام با كشاورز در شهرستان خدابنده تقدیر و تجلیل شد.

ارسال نظرات