معاون اجرایی مرکز بهداشت استان مرکزی مطرح کرد
معاون اجرایی مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ، در 15 نقطه حاشیه شهر اراک، محلات، دلیجان، خمین و شازند سرشماری صورت گرفت و اطلاعات 150 هزار نفر وارد سامانه سلامت ایرانیان شد.
کد خبر: ۸۶۳۳۴۴۵
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، دکتر شهریار حسینی در نشست خبری با اشاره به افزایش تعداد موالید در استان مرکزی اظهار داشت: 22 هزار موالید در سطح استان اتفاق افتاده که نسبت به سال گذشته در 6 ماهه نخست امسال 242 تولد صورت گرفته است و نشان دهنده این است که روند افزایش را سپری می‌کنیم.

وی افزود: بسته‌های خدمتی باروری سالم در زمینه آموزش و تشویق جوانان به ازدواج، افزایش بسته خدمتی نازایی و تک فرزندی که در این زمینه بهورزان و مراقبین سلامت بحث آموزش بارداری سالم را به جامعه مخاطب خود راائه می‌دهند و برای این منظور در بخش درمان نازایی‌ها وزارتخانه با بیمه‌ها وارد رایزنی شده تا بخشی از هزینه‌ها را تامین کنند.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: چنانچه درمان ناباروری صورت گیرد به خودی خود سیاست‌های جمعیتی که هدف مقام‌معظم رهبری است بی‌شک تامین می شود، همچنین رایگان شدن زایمان طبیعی در مراکز دولتی کمک کننده بوده است.

حسینی با اشاره به اضافه شدن بسته خدمتی دیگر برای سال آینده در راستای افزایش جمعیت گفت: بسته خدمتی جلوگیری از سقط برای سال آینده اضافه خواهد شد، در زمان مشاوره ازدواج کتاب دیگری با عنوان "بارداری سالم" در اختیار زوجین جوان قرار می‌گیرد تا در کنار آموزش ترغیب به بحث فرزندآوری شوند.

وی افزود: در سطح استان 95 مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و 327 خانه بهداشت وجود داشته و متوسط جمعیت روستایی در شهرستان اراک زیر 4 هزار نفر است که برای روستاهای کمتر از 4 هزار نفر نیز مرکز بهداشتی درمانی تعبیه شده است.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: امسال مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی برنامه مشترکی را با بخش بهداشت دنبال می‌کند تا همکاری بهداشت و درمان ارتقاء یابد و امیدواریم تا پایان سال یک پایگاه را در روستایی که جمعیت زیادی نسبت به سایر روستاها داشته و فاصله بین مرکز بهداشتی درمانی تا اورژانس و مرکز اورژانس تا اولین بیمارستان زیاد است، داشته باشیم، این برنامه جزو یکی از 15 برنامه ملی توسعه‌ای در بخش بهداشت است.

حسینی با اشاره به لزوم افزایش سطح آگاهی مردم در حوزه بهداشت گفت: از سال 84 برنامه پزشک روستایی در دستور کار قرار گرفت و در حال اجرا شدن است، بایستی نیازهای واقعی مردم به آنان گوشزد شود.

وی افزود: با طرح تحول بهداشت در شهرها بیشترین مشکل را در شهرها داریم بنابراین از حاشیه شهرها آغاز کرده‌ایم، در 15 نقطه حاشیه شهر اراک، محلات، دلیجان، خمین و شازند را سرشماری کردیم که 150 هزار نفر اطلاعاتشان وارد سامانه سلامت ایرانیان شده است.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: اجرای طرح تحول سلامت یکی از سیاست‌های بسیار مهم در حوزه بهداشت و درمان به شمار می‌رود و انتخاب سفیر سلامت در خانواده‌ها اهمیت بخشیدن به این موضوع را دو چندان می‌کند.

حسینی ادامه داد: بیش از 400 خانه و مرکز بهداشت در این استان مرکزی ارائه خدمات می‌کنند، در سال گذشته با وجود کمبود اعتبارات عمرانی 38 میلیارد ریال در زمینه تجهیز مراکز درمانی بهداشتی روستاها هزینه شده و با توجه به استقرار پایگاه‌های سلامت در حاشیه شهر‌ها انتظار می‌رود مردم در راه‌اندازی آن مشارکت و به این مراکز مراجعه کنند.

وی افزود: درگذشته رابطان بهداشت در دو یا سه پایگاه حضور داشتند، به ازای 40 خانوار ساکن در شهر یک نفر به عنوان داوطلب یا رابطین سلامت خواهیم داشت که رابط بین مردم و پایگاه سلامت هستند، در راستای ارتقاء بحث سلامت جامعه و اجرای برنامه طرح تحول بهداشت در هر خانواده یک نفر به عنوان سفیر سلامت انتخاب و رابط مرکز سلامت با خانواده خود است.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: برای افزایش اطلاعات افرادی که از علم پزشکی اطلاعی ندارند، کتاب خود مراقبتی توسط افراد برجسته حوزه علوم پزشکی تدوین شده و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد تا بتوان از طریق آموزش این افراد را توانمند کرد که تا پایان سال 30 هزار جلد از این کتاب چاپ و رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

حسینی با اشاره به بهره‌گیری از توان کارشناسان بهداشت در مراکز سلامت در راستای طرح تحول بهداشت گفت: در سطح استان 21 نفر دارای کارشناسی محیط و 17 نفر بهداشت حرفه‌ای فعالیت دارند که از این تعداد 11 نفر در اراک به کارگیری شده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات