"فعالیت 24 مرکز جامعه سلامت در استان مرکزی"

در طرح تحول بهداشت پوشش عادلانه خدمات سلامت در اولویت قرار دارد

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: در طرح تحول بهداشت، پوشش جامع و همگانی مردم و در یک کلام پوشش عادلانه خدمات سلامت در اولویت قرار دارد.
کد خبر: ۸۶۳۳۴۰۵
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، دکتر سعید حیدری در نشست خبری با اشاره به در خط مقدم بودن خانه‌های بهداشت در حوزه سلامت اظهار داشت: پس از به ثمر نشستن نهال انقلاب اسلامی برای ارتقاء شاخص سلامت کشور خانه‌های بهداشت روستایی ایجاد شدند و بهورزانی از خود روستاها در این مراکز مشغول شدند.

وی افزود: در سال 84 در ادامه سیاست‌های ارتقاء شاخص بهداشت در کشور به دنبال افزایش مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه نشینی در شهرها سیاست‌های تکمیلی ادامه داشت و در نهایت در طرح تحول نظام سلامت انچه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است مناطق حاشیه‌ای شهرهاست.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: براساس قانون برنامه پنجم توسعه برنامه اجرایی وزارت بهداشت در حوزه سلامت تعریف شد و براساس تحلیل وضعیت موجود اصلاحاتی صورت گرفت و برنامه اجرایی در نظر گرفته شد، در قالب این طرح 15 برنامه و 10 پروژه پشتیبانی تعریف شد.

حیدری با اشاره به اهداف برنامه تحول نظام سلامت گفت: ارتقاء شاخص‌های بهداشتی با رویکرد حاشیه شهرها، افزایش رضایتمندی پرسنل و مردم، بهبود کیفیت خدمات ارائه شده و برقراری عدالت در سلامت از اهداف این برنامه است.

وی افزود: در طرح تحول نظام سلامت هر پایگاه 5 مراقب سلامت مستقر بوده که هر یک به 2 هزار و 500 نفر از جمعیت پوشش مسائل بهداشتی را می‌دهند و متوسط بیش از 12 هزار نفر جمعیت را در هر پایگاه تحت پوشش قرار دارند تا پیش از این منتظر بودیم تا افراد به ما مراجعه کنند ولی رویکردی که در پیش گرفته شده این است که کارشناسان حوزه بهداشتی به سراغ جمعیت هدف خود می‌روند.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: در مرحله اول که از زمشتان سال گذشته کلید خورده است تعداد 15 پایگاه سلامت در حاشیه شهر‌های اراک، شازند، دلیجان، محلات و خمین راه‌اندازی شد که ایجاد 15 پایگاه جدید را نیز در برنامه آتی در دستور کار قرار دادیم.

حیدری با اشاره به تبدیل پایگاه‌های سلامت در طرح تحول نظام سلامت گفت: 37 پایگاه بهداشتی در سطح استان مرکزی در برنامه طرح تحول نظام سلامت به پایگاه سلامت تبدیل کردیم و به واقع پس از احداث پایگاه‌های سلامت در حاشیه شهر‌ها کم کم این پایگاه‌ها به سمت مراکز شهر سوق پیدا کرد و نیروهای پایگاه‌ها تقویت شد و تعمیرات و بازسازی نیز صورت گرفت.

وی افزود: در مرحله دوم اجرای برنامه مراکز بهداشتی شهری را به سمت مراکز جامع خدمات سلامت ارتقاء دادیم و از کارشناسان تغذیه، دو پزشک مجرب، کارشناس بهداشت روان بالینی، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای، مراقبین سلامت مستقر و مرکز سلامت جامعه به معنای واقعی راه‌اندازی شده که هر 2 یا 4 پایگاه سلامت را تحت پوشش خود قرار داده است.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: جمعیتی بالغ بر 20 تا 50 هزار نفر را پوشش می‌دهد، اولویت اصلی ما در زمینه اجرای طرح تحول بهداشت توجه به بیماری‌های غیر واگیر از قبیل دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی است.

حیدری ادامه داد: 7 مرکز راه‌اندازی شد و 17 مرکز بهداشت نیز تبدیل شد و در مجموع 24 مرکز سلامت جامع در سطح استان دیده شد، 67 پایگاه سلامت نیز در راستای اجرای برنامه تحول راه‌اندازی شده که اهداف خاصی را نیز دنبال می‌کند.

وی افزود: در مراکز جامع سلامت تمامی گروه‌های سنی را تحت پوشش قرار دارند، ارتقای بهداشت مدارس، لزوم خدمات مشاوره‌ای مناسب، ترک دخانیات، پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر، بیمار یابی منطقه و اجرای طرح‌های پیشگیری، مدیریت خطر و بلایا با شمارکت شورای محلی از اهداف کلی راه‌اندازی این مراکز است.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: نیروهای به کارگیری شده در این مراکز طی فراخوانی دعوت شدند که پس از بررگزاری آزمون 147 ساعت آموزش در قالب 11 بسته خدماتی در مراکز بهورزی دانشگاه علو پزشکی فراگرفتند و همچنین موظف شدند که 578 ساعت نیز آموزش ضمن خدمت را سپری کنند.

حیدری با اشاره به سیاست‌های کلی جمعیت و اقدامات مراکز بهداشتی در این راستا گفت: باروری سالم و سلامت باروری در دستور کار مراکز بهداشت قرار دارد و به این منظور آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهیم و تنها برای بیماری‌های پرخطر بحث تنظیم خانواده را مد نظر قرار داده‌ایم.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به نگرش بیشتر زوج‌های جوان نسبت به بحث فرزندآوری گفت: متاسفانه در سال‌های نخست زندگی مشترک زوج‌های جوان نسبت به این بحث نگرش منفی بوده و به دنبال تغییر این نگرش با برنامه‌های آموزشی خود هستیم بنابراین در مراکز مشاوره قبل از ازدواج آموزش‌های لازم برای بحث فرزندآوری را به آنان ارائه می‌دهیم.

وی تصریح کرد: آمار تولد در استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و به دنبال تغییر نگرش‌ها در این مبحث هستیم، در زایمان طبیعی نیز استان جزو برترین‌ها بوده است.

حیدری با اشاره به مباحث پیشگیری در حوزه بهداشت و درمان گفت: قصد داریم تا در هر خانواده‌ای یک سفیر سلامت داشته باشیم و به این منظور اتاق‌های آموزشی در هر پایگاه در نظر گرفته شده، رابطین سلامت و سفیران سلامت پل ارتباطی میان مراکز بهداشت و جمعیت هستند.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان داشت: علی رغم سرمایه گذاری که در این حوزه توسط دولت با ایجاد مراکز جامع سلامت صورت گرفته است، موضوع پیشگیری احساس می‌شود و باید با تلاش همه جانبه اطلاع رسانی را انجام دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار