مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه مدل 2008 اولین محصولی است که پژو در ایران تولید می‌کند از پیش‌بینی قیمت 58 تا 77 میلیونی سه خودروی جدید پژو خبر داد.
کد خبر: ۸۶۳۳۳۳۸
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه مدل 2008 اولین محصولی است که پژو در ایران تولید می‌کند اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در آینده خودرو 301 با قیمت 58 میلیون تومان، 208 با قیمت 68 میلیون تومان و 2008 با قیمت 77 میلیون تومان عرضه شود این در حالی است که این قیمت در آینده نهایی خواهد شد.


یکه زارع در ادامه ابراز امیدواری کرد در سال‌های پیش رو و در شرایط پسابرجام محصولاتی با برند ایران خودرو بتواند روانه بازار شود.

وی ادامه داد: شهریور سال 92 سهم ایران خودرو از بازار صادرات کشور 36 درصد بود که اکنون به 54 تا 65 درصد رسیده و قرار است در چهار سال آینده به 70 درصد افزایش یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: از ابتدای سال 93 هیچ خودروی ناقصی در کشور تولید نشده و در همین سال بیش از یک هزار میلیارد تومان کاهش هزینه صورت گرفت و بدهی از 3 هزار و 700 میلیارد تومان به 2 هزار و 600 میلیارد تومان رسید.

یکه زارع  اظهار داشت: قرارداد اخیر با فرانسه چند ویژگی دارد از جمله این که به موجب این قرارداد سرمایه خارجی وارد کشور شد و از سوی دیگر موجب اشتغالزایی هم خواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه عنوان کرد: در بهمن سال 90، شرکت فرانسوی پژو ایران را ترک کرد و ما هم برای ادامه همکاری با این شرکت فرانسوی قراردادهای تنبهی زیادی لحاظ کردیم تحت اینکه این شرکت موظف به پرداخت غرامت شد و از سوی دیگر سهم نهایی تجاری این شرکت تنها 15 درصد خواهد بود که این رقم، رقم ناچیزی است.

در رابطه با دریافت غرامت ایران خودرو از پژو افزود: در قرارداد با پژو یک بسته حمایتی غرامتی تعریف شده که در آن پرداخت نقدی هم پیش‌بینی شده است.

* تولید مشترک محصولات فیات

یکه‌زارع در ادامه از همکاری ایران‌خودرو با شرکت فیات خبر داد و در پاسخ به این سوال که آیا همکاری با فیات منجر به همکاری کرایفلر منتهی خواهد شد، گفت: ما دوست داریم با شرکت‌های قوی در دنیا کار کنیم ولی در این زمینه از سیاست‌های کشور پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: در حال حاضر پلت‌فرم‌های مشترکی بین شرکت‌های آمریکایی وجود دارد و این اتفاق دور از ذهن نیست که از طریق فیات، تکنولوژی‌ تولید خودروهای آمریکایی به ایران وارد شود.

** 80 درصد قرارداد پژو محرمانه نیست

مدیرعامل ایران خودرو گفت: 80 درصد قرارداد پژو محرمانه نیست و ما از تمام دستگاه‌هایی که می‌خواهند در مورد آن صحبت کنند استقبال کرده و هر اطلاعاتی که بخواهند در اختیارشان قرار خواهیم داد.

مدیرعامل ایران خودرو رقم دقیق غرامت ایران از پژو را 427 میلیون و 600 هزار یورو اعلام کرد که 116 میلیون یورو مربوط به مسائل جاری و 311 میلیون و 600 هزار یورو به مسائل آتی مربوط می‌شود.

یکه‌ زارع ادامه داد: از رقم 116 یورو خسارت مربوط به مسائل جاری و گذشته، 25 میلیون یورو بابت دریافت قطعات مجانی از پژو محاسبه خواهد شد که البته بخشی از این رقم دریافت شده است.

وی افزود: همچنین 11 میلیون یورو بابت تجهیزات خط تولید پژو 207 در نظر گرفته شده که این تجهیزات به صورت مجانی به ایران اعطا می‌شود.

مدیرعامل ایران خودور افزود: همچنین 11 میلیون یورو از طلب‌هایی که پژو از ایران خودرو داشته در موضوع غرامت دیده شده و این رقم به صورت نقدی پرداخت نخواهد شد.

به گفته وی شرکت پژو بابت تولید خودرو با برند پژو در ایران خودرو قبل و بعد از تحریم‌ها طبق قرارداد باید 69 میلیون یورو به عنوان رویالیتی (امتیاز مونتاژ خودرو) از ایران خودرو دریافت می‌کرد که در توافق انجام شده قرار شد این مبلغ پرداخت نشود.

به گفته وی درمورد 316 میلیون و 600 هزار یورو خسارت تعیین شده مربوط به مسائل آینده نیز قرار شد در خریدهایی که ایران خودرو در زمینه قوای محرکه از پژو انجام می‌دهد تخصیص دریافت کند که البته این تخصیص بر روی قیمت‌های ثابت فیکس شده و بر اساس فرمول قیمت اعمال خواهد شد.

به گفته یکه‌زارع، شرکت پژو همچنین متعهد شده که به ارزش 4 میلیون یورو خدمات کارشناسی به ایران خودرو ارائه دهد و دراین راستا در مدت یک سال کارشناسان پژو در ایران خودرو مستقر خواهند شد تا برای محصولات تولیدی پژو در ایران در جهت بهبود کیفیت اقدام کنند.

وی تصریح کرد: نزدیک به یک میلیون و 600 هزار یورو نیز جهت آموزش کارشناسان ایران خودور در فرانسه در نظر گرفته و علاوه بر این قرار است در زمینه محصولات فعلی نیز با ارزش یک میلیون یورو کار شود به طوری که پژو این محصولات را در اختیار ایران خودرو قرار دهد تا بر روی آن‌ها کار کنیم.

وی  درمورد رقم رویالیتی پرداختی گفت: در توافق با پژو به نتیجه رسیدیم که برای دو میلیون دستگاه خودرویی که خودمان بر روی پلاتفرم‌های پژو تولید کرده‌ایم رویالیتی 30 یوروی پرداخت شود که با محاسبه 70 یورویی که از این محل روی هر کدام از این دو میلیون خودرو پرداخت نمی‌کنیم می‌توان به رقم 140 میلیون یورو خسارت پرداختی از این محل از پژو اشاره کرد.

به گفته مدیرعامل ایران خودرو بابت تولید محصولات پژو در ایران طبق قرارداد قبلی، رقم رویالیتی به 140 یورو رسیده بود که قرار شد تا هر زمان که پژو 405، پژو 206 و پژو 207 در ایران تولید می‌شد بابت این خودروها 10 یورو پرداخت شود که با در نظر گرفتن تیراژ سال آینده کل درآمد حاصل از این محل 140 میلیون یورو محاسبه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این ارقام بدون در نظر گرفتن رقم سرمایه‌گذاری پژو در ایران محاسبه شده است گفت: بله این خسارت هیچ ربطی به رقم سرمایه‌گذاری پژو ندارد و فرانسوی‌ها بیش از 200 میلیون یورو در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

وی تاکید کرد: اثر مستقیم دریافت غرامت از پژو بر روس سود و زیان ایران خودرو 47 میلیون یورو خواهد بود.

یکه زارع ادامه داد: اگر میزان ساخت داخل تعیین شده در قرارداد پژو محقق نشود، وزارت صنعت اجازه ورود قطعات را نخواهد داد.

وی درمورد اینکه چه تضمینی برای داخلی سازی قطعات پژو وجود دارد؟ گفت:در شرکت مشترکی که توسط ایران خودرو و پژو ایجاد می‌شود هر کدام از دو طرف، 50 درصد سهم خواهند داشت.

یکه زارع تصریح کرد: در دو سال اول، مدیرعامل این شرکت از ایران خودرو تعیین می‌شود و رییس هیات مدیره نیز از شرکت پژو حضور خواهد داشت و این موضوع در دو سال، بعد برعکس خواهد شد.

‌وی تصریح کرد: هر دو نفر از قدرت اجرایی بالایی برخوردار خواهند بود.

یکه‌زارع در واکنش به این موضوع که نمایندگان مجلس قصد دارند طرح تحریم قرارداد پژو را به هیات رییسه مجلس ارایه کنند،گفت:وقتی مجلس به نتیجه برسد و این موضوع به تصویب برسد، ما به این موضوع 100 درصد احترام خواهیم گذاشت.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: در دو روز آخری که در فرانسه بودیم هیات مدیره پژو بر سر اینکه ایران خودرو توانسته امتیازات بالایی را برای خودش بگیرد، مشکل پیدا کرده بودند.

یکه زارع در مورد حق رویالیتی (امتیاز مونتاژ خودرو) در قرارداد جدید با پژو به چه صورت دیده شده و چه تفاوتی با قرارداد قبلی خواهد داشت؟ اظهار داشت رویالیتی بر اساس یک فرمول مشخص در قرارداد جدید تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: رویالیتی برای داخلی سازی زیر 25 درصد پرداخت نخواهد شد و با افزایش داخلی سازی، مبلغ رویالیتی نیز افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: مبلغ رویالیتی در قرارداد جدید نسبت به قرارداد قبلی، عادلانه‌تر و به نفع شرکت جوینت ونچر است.

وی افزود: در قرارداد جدید توانستیم بیشترین منافع را برای ایران خودرو ایجاد کنیم.

 
*احداث کارخانه جدید برای تولید محصولات پژو

 مدیرعامل ایران‌ خودرو با بیان اینکه شروع تولید محصولات پژو در کارخانه فعلی ایران خودرو صورت خواهد گرفت‌، گفت:‌بعد از سه یا چهار سال یک سایت مستقل و کارخانه جدید برای تولید مشترک محصولات پژو احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه اواخر سال آینده پژو 2008 به تولید خواهد رسید، افزود: میزان داخلی‌سازی این محصول در سال 40 درصد و بعد از 4 سال به 70 درصد می‌رسد.

وی تصریح کرد: برای افزایش داخلی‌سازی محصولات پژو در ایران، قطعه‌سازان ایرانی با قطعه‌سازان فرانسوی همکاری خواهند داشت و حتی ممکن است قطعات برخی خودروهای لوکس پژو که در ایران تولید نمی‌شوند نیز توسط قطعه‌سازان ایرانی به تولید برسد.

به گفته یکه‌زارع از سرمایه‌گذاری 250 میلیون یورویی پژو در ایران، 54 میلیون دلار صرف واحدهای قطعه‌سازی ایران، انتقال دانش فنی و تحقیق و توسعه در این بخش خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق قرارداد جدید با پژو می‌توانیم از پلت‌فرم موجود در شرکت مشترک برای تولید محصولاتی با برند ایران‌خودرو استفاده کنیم، گفت:‌ طی 20 روز آینده کار طراحی اولین خودروی تولیدی در این زمینه آغاز خواهد شد و طی 2 تا 2.5 سال آینده به تولید می‌رسد، بنابر این در قرارداد پژو مونتاژکار نخواهیم بود.

وی همچنین با انتقاد از قرارداد خودروسازان ایرانی با شرکت رنو فرانسه گفت:‌ در قرارداد رنو هیچ سرمایه‌گذاری در ایران از سوی فرانسوی‌ها انجام نشده و فقط یکسری قالب‌ها توسط رنو تهیه شده و در اختیار واحدهای قطعه‌سازی کشور قرار گرفته است.

مدیرعامل ایران‌ خودرو در مورد نحوه قیمت‌‌گذاری محصولات پژو در ایران گفت:‌قیمت‌گذاری خودرو ربطی به قرارداد ندارد و نمی‌توانیم در این مورد تعیین و تکلیف کنیم.

وی افزود: قیمت خودورها بر اساس قوانین ناظر بر قیمت‌گذاری در زمان تولید محصولات تعیین خواهد شد.


* تولید پژو 508 و پژو 5008 در مرحله بعدی همکاری‌ها


یکه‌زارع در ادامه از برنامه‌ریزی برای تولید دو محصول پژو 508 و پژو 5008، در مرحله بعدی همکاری ایران‌خودرو و پژو خبر داد و گفت: در مرحله اول تولید پژو 2008، پژو 208 و پژو 301 پیش‌بینی شده است.

وی توضیح داد: قیمت پژو 2008 با گیربکس اتوماتیک 78 میلیون تومان و نوع دستی این خودرو 72 میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود تا در مورد پژو 208 نیز باید به قیمت 68 میلیون تومانی این خودرو با گیربکس اتوماتیک و قیمت 67 میلیون تومانی آن با دنده دستی اشاره کنیم.

به گفته وی، قیمت پژو 301 با گیربکس اتوماتیک حدود 62 یا 63 میلیون تومان و نوع دستی آن 58 میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود که البته این قیمت‌ها با توجه به شرایط فعلی برآورد شده و باید ببینیم در آینده به چه قیمتی تولید خواهند شد.

وی با بیان اینکه تولید محصولات پژو در ایران در سال 2020 یا 2021 به 200 هزار دستگاه خواهد رسید، گفت: 30 درصد از محصولات تولیدی صادر خواهد شد که قیمت آنها بیش از 10 تا 12 هزار یورو خواهد بود.

یکه‌زارع تأکید کرد: محصولات صادراتی با برند پژو تولید می‌شوند و در بازارهای این شرکت عرضه خواهند شد.

وی از عرضه پژو 207 تولیدی ایران‌‌‌خودرو در خرداد سال آینده به بازار خبر داد و گفت: ممکن است برای سنجش ذائقه مشتریان تعدادی پژو 2008 به صورت CBU به کشور وارد شود.

وی با بیان اینکه دیگر امکان تولید محصولاتی مانند پژو 405 با قیمت 40 تا 45 میلیون تومان وجود ندارد، گفت: در همکاری با شرکت‌های خارجی هیچ خودرویی ارزان‌تز از 65 یا 70 میلیون تومان عرضه نخواهد شد.

* امضا قرارداد تولید سواری‌های بنز تا دو هفته آینده


مدیرعامل ایران‌ خودرو در ادامه در مورد همکاری‌های ایران‌خودرو با شرکت‌های خارجی دیگر نیز گفت: شرکت بنز با شرکت ایران‌خودرو دیزل تفاهمنامه‌ای منعقد کرده که طبق آن یک شرکت فروش و خدمات پس از فروش با سهم 51 درصدی بنز و سهم 49 درصدی ایران‌‌خودرو دیزل ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد:‌همچنین بنز 30 درصد از سهام شرکت ایدم را مجدداً در اختیار می‌گیرد و 20 درصد از سهام شرکت محورخودرو را نیز خواهد داشت و علاوه بر این شرکت گواه توسط شرکت جوینت ونچر فروش و خدمات پس از فروش ایران‌خودرو دیزل و بنز خریداری خواهد شد.

وی از انعقاد قرارداد برای تولید محصولات سواری بنز در ایران طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: در چنین شرایطی پالس‌هایی از طرف شرکت BMW داشته‌ایم ولی به احترام نمایندگی رسمی این شرکت، به تقاضای آنها پاسخ ندادیم.

مدیرعامل ایران‌ خودرو در پایان از مذاکره برای تأمین بخشی از ناوگان تاکسیرانی کشور از طریق محصولات بنز خبر داد و گفت: در صورت نهایی شدن این موضوع، بخشی از ناوگان تاکسیرانی کشور از طریق تولید محصولات بنز در ایران تأمین خواهد شد.
ارسال نظرات