یک اقتصاددان گفت: قرارداد پژو می تواند کرسنت تجاری ایجاد نماید و جای بس تعجب است که کرسی نشینان اقتصادی کشور بدون بهره مندی از نظرات کارشناسانه اقدام به بستن قرار داد پژو کرده‌اند.
کد خبر: ۸۶۳۳۳۱۴
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، از همان روزی که رئیس جمهور به همراه بیژن زنگنه وزیر نفت در نشستی با مدیران عامل شرکتهای نفتی بین المللی از جذابیت قراردادهای جدید نفتی ایران سخن گفت مشخص بود که تسهیلات ویژه‌ای برای توانمدی‌های خارجی در نظر گرفته شده است. 

روحانی در روزهای نخست آغاز به کار دولت یازدهم نیز با حضور در نشست اقتصادی داووس در نشستی مشترک با مدیران عالی شرکتهای نفتی بین المللی پیامی مهم برای این شرکتها داشت: ایران می گوید به ما نگاه کنید، ما از یک طرف حداقل ریسک و از طرف دیگر منابع عظیمی را دارا هستیم، در ایران حضور یابید و ما شرایطی رقابتی پیش‌روی شما قرار خواهیم داد و شما خوشحال خواهید شد. سود سرمایه‌گذاری‌های شما قابل توجه خواهد بود.

این در حالی است که این دیدگاه بین المللی برای قرارداد پژو نیز وجود دارد و سرمایه گذاران داخلی و مکارشناسان و مردم از دید دولت یازدهم برای فاش نمودن قراردادها جایگاهی ندارند و نامحرمان رفتارها و عملکرد دولت می باشند.

دکتر علی یونسی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره بر اینکه وزیر صنعت قرارداد پژو را محرمانه خوانده است اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی اجازه نخواهد قراردادهای بین المللی محرمانه بین وزیر و دولت باقی بماند و توسط کمیسیون ها بررسی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه  قرارداد پژو می تواند کرسنت تجاری ایجاد نماید افزود: جای بس تعجب است که کرسی نشینان اقتصادی کشور بدون بهره مندی از نظرات کارشناسانه اقدام به بستن قرار داد پژو کرده علی رغم اینکه خساراتی هنگفت برای صنایع خودروسازی و اقتصاد کشور در دوران تحریم داشته است.

یونسی با انتقاد از اینکه مسوولان هر بار با سلیقه خود گزینه ای را مطرح می سازند تاکید کرد: به قرارداد های بین المللی هیچ گاه با ابعاد محرمانه نباید نگریسته شود هرازگاهی مدیران خبرهایی را بیان می دارند که تبعات بدی را برای اقتصاد کشور داشته است این در حالی است که مسوولی امسال زمستان را بر اساس خبرهای غربی بسیار سخت پیش بینی کرد ولی آنچه به واقعیت پیوست دیدگاهی غیر از نگاه مسوولی است که متکی به داده های خبری از بیگانگان شده است.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: وقتی مسئولی جذابیت قرارداد برای طرف خارجی اعم از شخص سرمایه گذار یا شرکت سرمایه گذار را مهم بداند و منافع ملی را در نظر نیاورد طبیعی است که باید قراردادهای نفتی، پول های بلوکه شده، قرارداد پژو فرانسه و هواپیمای ایرباس را محرمانه تلقی سازد.

ارسال نظرات