معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان:

بهره برداری از بازارچه صنایع دستی در 15 اسفند سال جاری

عملیات اجرایی بازارچه صنایع دستی از شهریور امسال آغاز شد و در 15 اسفند سال جاری نیز به اتمام و بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۸۶۳۳۲۴۵
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: مجموعه بازارچه صنایع دستی در محوطه ای جنب بنای رختشویخانه زنجان که هیچ کاربری خاصی نداشت و در عمل متروکه بود، احداث شده است.

محمود علی محمدی افزود: این بنا که از پتانسیل های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان محسوب می شود.

وی یادآورشد: عملیات اجرایی این بازارچه از شهریور امسال آغاز شد و در 15 اسفند سال جاری نیز به اتمام و بهره برداری می رسد.

علی محمدی اظهار کرد: در ابتدا بنا بود فقط بازارچه صنایع دستی طی یک ماه در این محل احداث شود اما با پیشرفت کار بخش های دیگری نیز به این بازارچه اضافه شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در فازهای بعدی کارگاه های تولید صنایع دستی و شربتخانه نیز به این بنا اضافه شد.

وی به کاربری شربتخانه اشاره و خاطرنشان کرد: در شربتخانه انواع دمنوش، شربت های گیاهی، عرقیجات سنتی و دسر سرو می شود و بازدیدکنندگان و گردشگران می توانند در کنار بازدید از بازارچه زمانی را نیز در این محل سپری کنند.

علی محمدی ادامه داد: این بازارچه در کنار نمایش صنایع دستی زنجان، مکانی برای تولیدکنندگان و فرصتی برای افزایش زمان حضور و توقف گردشگران در این استان محسوب می شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در قسمتی از این بازارچه صنعتگران به تولید انواع صنایع دستی از جمله ملیله، حکاکی روی مس، ظروف مسی، چاروق، چاقو، چرم، جاجیم و مینا کاری خواهند پرداخت.

وی به موقت بودن سازه های به کار رفته در این بازارچه اشاره کرد و افزود: در ابتدا بنا بود به دلیل عبور یکی از معابر پیش بینی شده در طرح تفصیلی شهر این بنا با سازه های موقت احداث شود.

علی محمدی یادآورشد: مسئولان شهرداری پس از مشاهده کیفیت بنا و نوع کاربری آن، تصمیم گرفتند تا چنین مکانی برای همیشه در همین محل مستقر شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: از همین رو بناست تا طرح تفصیلی شهر در کمیسیون ماده پنج شهرداری مطرح و دچار تغییراتی شود و بازارچه به صورت بنایی دائمی باقی بماند.

وی اظهار کرد: پس از آنکه بازارچه در 15 اسفند به بهره برداری رسید، عملیات اجرایی برای انجام ریزه کاری ها و استحکام بخشی به بنا آغاز می شود.

علی محمدی خاطرنشان کرد: هم اکنون موزه و کارگاه های آموزش صنایع دستی واقع در عمارت دارایی و بنای رختشویخانه جمع آوری شده است و همه آنها به این بازارچه منتقل می شوند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در این بازارچه 22 غرفه پیش بینی شده است اما بناست تا در هر غرفه بیش از یک صنعتگر حضور داشته باشد از این رو نمی توان از هم اکنون تعداد صنعتگرانی که در آن مستقر می شوند را تخمین زد.

عملیات اجرایی شهرک تخصصی صنایع دستی از پنج سال قبل آغاز شده است اما هم اکنون فقط 14 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا کنون دو بار به پیمانکار این پروژه التیماتوم برای سرعت بخشی به روند ساخت و ساز داده شده است.

زنجان صاحب صنایع دستی ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقو سازی، مسگری، حکاکی روی مس، فرش بافی، سفال، جاجیم و گلیم بافی است

ارسال نظرات
آخرین اخبار