هیات انصار ولایت دارالعباده هر هفته شب های جمعه میزبان یکی از علمای یزد است.
کد خبر: ۸۶۳۲۸۶۵
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: نماز جماعت مغربپنج‌شنبه 15 بهمن‌ماه مسجد ارگ، همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید جواد آیت‌اللهی؛ امام جمعه موقت شهر یزد اقامه شد.

در این محفل که با قرائت دعای پرفیض کمیل نیز همراه بود، حجت‌الاسلام والمسلمین آیت‌اللهی بعد از اقامه نماز مغرب و عشا ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی و شهید محراب، آیت‌الله صدوقی(ره)، به بیان نکات ارزشمند اخلاقی پرداخت.

امام جمعه موقت یزد اظهار داشت:‌ یکی از چیزهایی که محبوب بالذات هر انسانی است خیر و خوبی است و همه انسان‌هایی که از لحاظ عقلی سالم‌اند، خیر و خوبی را دوست دارند. قطعاً انسان‌ها دنبال خیرات و خوبی‌ها هستند و اصلاً زندگی تلاشی است برای رسیدن به خیر وخوبی. منتها سلیقه‌ها و عقیده‌ها فرق می‌کند و هرکس چیزی را خیر و خوبی می‌داند؛ ولی آنچه بین همه عقلای عالم مشترک است، این است که همه تلاش می‌کنند که به خیر و خوبی برسند. انسان‌ها در این زمینه دو دسته‌اند:‌ 1. کسانی که به مبدأ و معاد عقیده ندارند. 2. کسانی که به مبدأ و معاد عقیده دارند.

دسته اول تلاش می‌کنند تا به خیرات این دنیایی مثل ثروت، ریاست، قدرت، پست، مقام و... برسند ولی در مورد دسته دوم که ما هم جزء آنها هستیم، دستور دینمان این است که هم خیر دنیا هم خیر آخرت را مد نظر داشته باشیم.

امام جماعت این هفته مسجد ارگ افزود:‌ در آیه «...رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» (بقره، 201) که حضرت رسول(ص) هم زیاد در قنوت نمازهایشان می‌خوانده‌اند و مؤمنین هم می‌خوانند، می‌فرماید: ما هم حسنه و خوبی دنیا را می‌خواهیم و هم خوبی و حسنه آخرت را.

حجت‌الاسلام والمسلمین آیت‌اللهی در تبیین اینکه چه کنیم که هم خیر دنیا داشته باشیم و هم خیر آخرت، گفت: مولای متقیان امیرمؤمنان(ع) از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل فرمودند که «من اعطي أربع خصال في الدنيا فقد اعطي خير الدنيا والاخرة» .هرکس که چهار خصلت به او داده شود خیر دنیا و آخرت به او داده شده است: «ورع يعصمه عن محارم الله»؛ (ورع (تقوایی) که او را از معاصی بازدارد).

اولین چیزی که باعث خیر دنیا و آخرت می‌شود این است که گناه نکنیم. چون گناه، هم دنیا را خراب می‌کند هم آخرت را. همه دینداران قبول دارند که گناه بد است اما بعضی فکر می‌کنند گناه، فقط برای آخرت شرّ است و اگر گناه کنیم از وقتی ما را در قبر می‌گذارند مشکلاتمان شروع می‌شود. بعضی ‌می‌گویند بگذارید در دنیا خوش باشیم، حال آنکه گناه شر دنیا و شر آخرت است و هیچ خیری در گناه نیست.

حقیقت گناه آتش است. خدا درباره کسانی که مال یتیم می‌خورند می‌فرماید:‌ «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا...» (نساء، 10)؛ (آنان که اموال يتيمان را به ستم می‌خورند شکم خويش پر از آتش می کنند.) این مَثَل نیست بلکه حقیقت همین است منتها انسان در این دنیا نمی‌تواند اینها را ببیند.

وی با اشاره به گناه غیبت و تعبیر خوردن گوشت مرده در قرآن کریم تأکید کرد: این تعابیر مَثل نیست بلکه حقیقت است. فعلاً پرده‌ای جلوی چشمان ماست و وقتی پرده کنار رود خواهیم دید که آنچه در قرآن کریم و روایات آمده حقایق است.

امام جمعه موقت شهر یزد ادامه داد:‌ ماهیت گناه آتش است. گناه آتشی است که انسان در دنیا روشن می‌کند و در آخرت خودش در آن آتش می‌سوزد. یعنی خدا برای ما آتش روشن نکرده بلکه انسان با دست و اختیار خود آتش جهنم را روشن می‌کند و هرکس هم در آتشی که خود روشن کرده می‌سوزد؛ «وَ لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ اُخْرَی».

از ذات انسان‌ها آتش بیرون می‌آید چون هر گناه آتش است و گناه در وجود انسان جمع می‌شود و در جهنم از ذات انسان آتش می‌آید. گناه دنیای انسان را هم می‌سوزاند. پس اگر می‌خواهیم به خیر دنیا و آخرت برسیم باید گناه نکنیم چون گناه نور را از انسان می‌گیرد و در عوض آن، نار را جایگزین می‌کند. آنان که چشمان باز دارند آتش‌ها را می‌بینند ما که چشم باز نداریم گلوله آتش می‌شویم و می‌خندیم و خوشیم!

وی خاطر نشان کرد:‌ حلم و بردباری دومین خصلتی است که خیر دنیا و آخرت را به همراه دارد. می‌توان با حلم، جهل و نادانی انسان‌های نادان را به خودشان برگرداند، چون اگر حلیم نباشیم جهل نادانان بر ما اثر می‌کند. الان ایام انتخابات است بعضی نادان هستند و وقتی بچه‌های مذهبی را می‌بینند عمداً حرف‌هایی می‌زنند و می‌خواهند آنها را عصبانی کنند اما باید حلیم بود چون با بردباری می‌توانیم نادانی آنها را از خود دفع کنیم و ان‌شاءالله آنها را هم هدایت کنیم.

خصلت سوم برای کسب خیر دنیا وآخرت «...حسن خلق یعیش به فی الناس» اخلاق خوبی که با آن در میان مردم زندگی کنیم. اگر می‌خواهی مردم دوستت‌ بدارند اخلاقت را درست کن. اگر بخواهی دیگران تو را دوست بدارند باید اسباب دوستی فراهم کنی. پیامبر(ص) فرمودند: اخلاق خوب گناه را پاک می‌کند همانطور که آفتاب یخ را آب می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آیت‌اللهی با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) که می‌فرمایند:‌ «ثلاثه یوجبن الموده الدین و...»؛ دینداری، بخشش و تواضع را از اسباب ایجاد دوستی برشمرد و افزود:‌ این همه تبلیغات منفیعلیه امام(ره) شده ولی کسی از امام(ره) ذره‌ای بد نمی‌گوید چون مردم از امام(ره) پاکی و صفا دیده‌اند. پس کسی که برای خدا کار کند در دل مردم جای دارد.

منبع: دارالذکر

ارسال نظرات