عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: استکبار هزار نگرش دارد نباید اجازه داد تا امریکایی ها و فرانسوی فضای اقتصادی به ویژه خودرویی را خراب کنند.
کد خبر: ۸۶۳۲۵۵۳
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، در شرایطی از نهایی شدن قراردادشرکت ایران خودرو با پژو فرانسه خبر دریافت می شود  که بزرگترین مزیت ایجاد شده در این قرارداد برای ایران، صادرات 30 درصد از تولیدات مشترک ایران و فرانسه است.

این موضوع در حالی به عنوان یک نقطه قوت در قرارداد جدید با پژو فرانسه مطرح شده که در واقع یک مزیت جدید برای پژو ایجاد می‌کند و این شرکت می‌تواند در قالب تولیداتش در ایران، بخشی از آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کند.

به این ترتیب شرکت پژو نه تنها بابت تولیداتش در ایران سود بالایی کسب می‌کند، بلکه از امکانات کشور نیز برای گسترش شبکه صادرات خود بهره‌مند خواهد شد.

نباید این موضوع را نادیده گرفت که صادرات تولیدات مشترک ایران خودرو و پژو، برای ایران نیز سودمند است،اما باید دید تفاهم صورت گرفته بین این دو شرکت خودروساز تا چه حد منافع دو شرکت را تأمین خواهد کرد و آیا در نهایت، توافق برد-برد که چندین مرتبه در صحبت‌های یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو مورد تأکید قرار گرفته است، محقق خواهد شد؟

آنچه مورد انتظار همگان برای توافق جدید با پژو بود، انتقال سطح بالای دانش فنی و مهمتر از آن، جبران خسارت واردشده در هنگام ترک ایران توسط پژو بود، موضوعی که ظاهراً در قرارداد جدید با پژو، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

عباس فلاحی بابا جان نماینده مردم اهر و عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج با اشاره بر اینکه با وجود بد عهدی پژو در دوران تحریم دولت به عقد قرار داد ادامه داده است و خسارات  ناشی را از این بد عهدی را ایران خودرو بپردازد یا پژو اظهار داشت: پژو خسارت زیادی را به ما در دوران تحریم  وارد آورده است که در این بدعهدی  علیه ایران، پژو خسارتی را پرداخت نکرده است.

در شرایطی از نهایی شدن قرارداد این شرکت با پژو فرانسه خبر داده است که بزرگترین مزیت ایجاد شده در این قرارداد برای ایران، صادرات 30 درصد از تولیدات مشترک ایران و فرانسه است.

این موضوع در حالی به عنوان یک نقطه قوت در قرارداد جدید با پژو فرانسه مطرح شده که در واقع یک مزیت جدید برای پژو ایجاد می‌کند و این شرکت می‌تواند در قالب تولیداتش در ایران، بخشی از آن را به کشورهای دیگر نیز صادر کند.

به این ترتیب شرکت پژو نه تنها بابت تولیداتش در ایران سود بالایی کسب می‌کند، بلکه از امکانات کشور نیز برای گسترش شبکه صادرات خود بهره‌مند خواهد شد.

نباید این موضوع را نادیده گرفت که صادرات تولیدات مشترک ایران خودرو و پژو، برای ایران نیز سودمند است،اما باید دید تفاهم صورت گرفته بین این دو شرکت خودروساز تا چه حد منافع دو شرکت را تأمین خواهد کرد و آیا در نهایت، توافق برد-برد که چندین مرتبه در صحبت‌های یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو مورد تأکید قرار گرفته است، محقق خواهد شد؟

آنچه مورد انتظار همگان برای توافق جدید با پژو بود، انتقال سطح بالای دانش فنی و مهمتر از آن، جبران خسارت واردشده در هنگام ترک ایران توسط پژو بود، موضوعی که ظاهراً در قرارداد جدید با پژو، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه در شرایطی که نیاز ایران به خودرو پژو بود پژو عملکرد خوبی نکرد اظهار داشت: دولت در قرار دادها دید سیاسی، انتخاباتی نداشته  باشد و به شکلی اکتسابی تنظیم نماید، تجربه پیشین را دولت جدی بگیرد و از سیاسی کاری در قرارداد بستن با پژو دوری کند و با شفافیت مردم را در جریان قراردادها قرار دهد.

فلاحی باباجان گفت: استکبار هزار نگرش دارد نباید اجازه داد تا امریکایی ها و فرانسوی فضای اقتصادی بلاخص خودرویی را خراب کنند و در قراردادها دولت اهتمام داشته تا تعهد از طرف مقابل در تعهدنامه تجاری را بگیرد و خسارت  وارده را از پژو را دریافت کند.

عضو کمیسیون عمران خاطر نشان کرد: اغلب کارشناسان اقتصادی از قضیه قرارداد بستن دولت با پژو دلگیر بودند و این سوال را از دولت دارند چرا دولت دوباره اشتباه خود را تکرار کرد؟!

ارسال نظرات