ذوالفقاری گفت: قیمت نفت به یک ششم رسیده، این شرکت‌ها خوراک مواد اولیه را با همان قیمت نفت بشکه‌ای ۱۴۰ دلار به ما می‌فروشند. آقای وزیر هم نه تنها به داد ما نمی‌رسد، بلکه در جبهه مقابل ما قرار داد.
کد خبر: ۸۶۳۲۵۴۹
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج؛حیدر ذوالفقاری رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان پارافین در گفتگویی در رابطه با مشکلات این صنعت بیان داشت: صنعت ما متأسفانه با مشکلات زیادی مواجه است، به طوری که تا به حال هم از سوی کشورهای خارجی و هم در داخل از سوی برخی از شرکت‌هایی که خوراک مواد اولیه ما را تأمین می‌‌کنند، تحریم بودیم زیرا این شرکت‌ها که خوراک مواد اولیه صنعت ما را از پالایشگاه و شرکت نفت تأمین می‌کنند اقدام به خام فروشی مواد اولیه صنعت کرده و عملا ما را در شرایط بسیار بدی قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: الان حتی اگر مشکلات مربوط به تحریم‌ها هم حل شود، امیدی به حل شدن مشکلات صنعت خود نداریم زیرا از سوی داخل کشور است که به صنعت فشار وارد می‌‌شود، به طور مثال با این که قیمت نفت به یک ششم قیمت قبلی رسیده است اما این شرکت‌های وابسته به وزارت نفت قیمت خوارک خود را با همان قیمت نفت بشکه‌ای 140 دلاری به ما می‌فروشند.

وی تأکید کرد: حتی این شرکت‌ها مواد و خوراک خام را بسیار بالاتر از مشتریان خارجی به ما می‌فروشند بنابراین ما نمی‌توانیم محصولات خود را در بازارهای جهانی به فروش برسانیم و در نتیجه بیکاری و تعطیلی واحدها بسیار زیاد شده است.

ذوالفقاری بیان داشت: دو شرکتی که خوراک اولیه مواد کارخانجات را تأمین می کردند شرکت نفت (الف) و نفت (س) بودند که متأسفانه در دوران اصلاحات تصویب کردند که این دو شرکت خصوصی شود، البته در واقع خصوصی هم نشده اند، شرکت (ن- الف) به تأمین اجتماعی داده شده و شرکت (ن- س) نیز به صندوق بازنشستگی وزارت نفت داده شده، و مدیران این دو نیز به سلایق خود قیمت گذاری کرده و هر بار که بخواهند به تولیدکنندگان پارافین مواد اولیه می‌دهند و هر بار نخواهند نمی‎‌دهند. آقای وزیر صنعت هم نه تنها به داد ما نمی‌رسند که خودشان نیز در جبهه مقابل ما قرار دارند.

وی اضافه کرد: به دلیل همین مشکلات است که در کل بین 80 کارخانه کوچک الان می‌توان به جرأت گفت تنها 10 کارخانه توانسته‌اند سرپا بمانند، این ده تا هم رو به ورشکستگی هستند.

رئیس اتحادیه پارافین تصریح کرد: قبلا تصویب شده بود که باید قیمت گذاری مواد اولیه 5 درصد زیر قیمت جهانی به تولیدکنندگان داخل واگذار شود، اما عملا نه تنها این موضوع عملی نشده است بلکه حتی گاهی تا 40 برابر قیمت جهانی مواد را به ما عرضه می‌کنند.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات دیگر صنعت ما بحث واردات است، به طوری که تعرفه واردات محصولات مشابهِ محصولات ما به میزانی است که واردات این کالا از تولید آن در داخل کشور برای من تولیدکننده بسیار به صرفه تر و مفید تر است، لذا چنان چه جلوی این واردات گرفته نشده و پس از بحث لغو تحریم‌ها این مشکل نه تنها حل نشده بلکه دروازه‌های کشور بیش از گذشته به چنین محصولاتی باز شود، بدون شک باید فاتحه این تعداد اندک تولیدکننده داخل را نیز خواند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با چنین وضعیتی نمی‌توان ادعا کرد که از تولیدکننده داخلی حمایت می‌‎شود، البته در برخی صنایع مانند صنعت خودرو بدون هیچ حساب و کتابی حمایت بسیار زیاد بوده است. اما در بسیاری از صنایع دیگر که صنایع مهم این کشور هم هستند حمایتی وجود ندارد.

منبع: نسیم

ارسال نظرات