طی روزهای گذشته تعدادی از درخت‌های واقع در عرصه‌های فضای سبز محدوده متعلق به وزارت راه و شهرسازی در محدوده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قطع شدند.
کد خبر: ۸۶۳۲۴۱۶
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، بررسی های اولیه نشان می دهد این حادثه در راستای ساخت و ساز غیر قانونی وزارت مسکن و شهرسازی در محدوده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی صورت گرفته است به طوری که در زمینی به وسعت 12 هزار متر مربع، تعدادی از درختان به وسیله لودر قطع شده اند.

عکس های هوایی این منطقه به خوبی نشان می دهد وزارت راه و شهرسازی اقدامات غیر قانونی در خصوص قطع درختان را در گذشته نیز در این منطقه انجام داده است آنچنان که دخل و تصرفات در سال 88 در محدوده فضای سبز این منطقه اتفاق افتاده و در سال 89 ساختمانی احداث شده اما با توجه به محصور بودن مکان و عدم امکان ورود به محدوده در گذشته، اعمال قانون در خصوص ارتکاب این جرائم صورت نگرفته است.

در حالیکه وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول شورای عالی معماری و شهرسازی ایران ( نهاد عالی سیاستگذار در امر شهرسازی و معماری ) بوده و متولی طرح های جامع شهری است، این اقدامات غیر قانونی رخ داده است.

این اراضی در پهنه جی 121 و جی 311 قرار دارند که بر اساس ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر تهران جزو اراضی رود دره ها وتفرج گاه ها به حساب آمده و در عرصه جنگلی حفاظتی و محدوده باغسار،قرار گرفته است؛ آنچنان که طبق قانون هر گونه بارگذاری و طراحی بر اساس توجیه مطالعات زیست محیطی و هیدرولوژیک و طی فرآیند قانونی مقدور است.

در حالیکه آلودگی هوای شهر تهران بیش از گذشته نیاز به هوای پاک و محیط زیست سالم را ایجاب می کند در چنین شرایطی تهران هزینه ها ی غیر قابل توجیه حضور دولت را با قطع درختان پرداخت می کند. در این شرایط انتظار می رود نهادهای ناظر بر امر ساخت و ساز، متولیان و فعالان محیط زیست با ورود به موقع از اقدامات غیر قانونی و قانون گریزی وزارت راه و شهرسازی جلوگیری بعمل آورند.

پیگیری این موضوع از سوی شهرداری تهران حکایت از آن دارد که در رابطه با قطع درختان ، فرآیند قانونی طی نشده و شهرداری تهران نیز این بار به این پرونده ورود پیدا می کند تا از تضییع حق شهروندان جلوگیری بعمل آید.

ارسال نظرات