گزارش "بسیج" از بی توجهی دولت به سیاست های کلی جمعیت
اما مهمترین موضوع در این خصوص حذف سیاست های جمعیتی از برنامه ششم توسعه است، با توجه به ابلاغیه مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان بر موضوع مهم و تاثیرگذار جمعیت چرا دولت در برنامه ششم توسعه این محور اساسی را حذف کرده است؟ برای همه دلسوزان انقلاب این سوال پیش آمده است که آیا پیر شدن نیروی انسانی و از کار افتاده شدن آن و نبود جایگزین مناسب برای آنان دغدغه دولت نیست؟آیا افزایش نیروی جوان و متخصص در شکوفایی آینده ایران اسلامی بی تاثیر است؟
کد خبر: ۸۶۳۲۳۲۴
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
خبرگزاری بسیج-سرویس فرهنگ و جامعه: بیش از یکسال از ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری به روئسای قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می گذرد، در متن این ابلاغیه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملّی؛ و باتوجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور به‌عنوان یک فرصت و امتیاز؛ جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیت اشاره شده و در ادامه این نامه سیاستهای کلی جمعیت تشریح شده است.

در اوایل دهه شصت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به تغییر فرهنگی و جایگزین شدن ارزش های اسلامی در جامعه زاد و ولد رشد چشمگیری داشت در نخستین سرشماری جمعیت کشور پس از انقلاب در سال ۱۳۶۵ مشخص شد و مسئولان متوجه رشد ۳/۹ درصدی جمعیت در کشور شدند،تا اینکه در سالهای پایانی دهه شصت و اوایل هفتاد در نتیجه سیاستهای دولت سازندگی هاشمی رفسنجانی به یکباره رشد جمعیت کنترل و رو به توقف رفت،پس از پایان جنگ و رشد چشمگیر جمعیت، مسئولین وقت سیاست کنترل جمعیت را در پیش گرفتند که در پی آن قانون تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در سال ۱۳۷۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. دکتر سید علی‌رضا مرندی، وزیر بهداشت وقت، کسی بود که اجرای سیاست‌های کنترل جمعیت را در آن زمان کلید زد و در مجلس قانونی در این خصوص تصویب شد،  قانون  تصویب‌شده، امتیازاتی چون بیمه، مرخصی زایمان مادر، پرداخت هزینه نگه‌داری و حق اولاد به فرزندان چهارم و بعد از آن تعلق نمی‌گرفت. همچنین رادیو ـ تلویزیون و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان و ارشاد موظف به اجرای برنامه‌هایی با هدف آموزش و ترویج مسائل مربوط به کنترل جمعیت شدند. به این ترتیب شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» که به رژیم شاهنشاهی نسبت داده می‌شد، بار دیگر مطرح و به شکل گسترده‌ای در کشور تبلیغ شد.

دولت هاشمی رفسنجانی تمام ظرفیت و توان خود را بکار برد تا خواسته یا ناخواسته اهداف دشمنان در خصوص کنترل نسل مسلمانان و کم شدن شیعیان محقق شود، در برهه ای که کشورهای غربی دنبال ازدیاد نسل و زاد و ولد بودند و راه کارهای تشویقی ارائه می کردند در کشور ما علی رغم وجود منابع طبیعی و امکانات لازم متاسفانه قضیه برعکس عمل شد.

با روی کار آمدن دولت نهم و دهم در خصوص افزایش جمعیت تدابیر ویژه ای دیده شد،رئیس دولت دهم در اوایل دوره به انتقاد از سیاست کنترل جمعیت پرداخت و خبر از نابودی «نام ایران» در «۴۰ سال آینده» در صورت تداوم رویکرد فعلی داد. وی طی سخنانی که ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ از تلویزیون سراسری پخش شد، گفت: «بنده با این‌که دو بچه کافی است مخالفم». او این سیاست را یک سیاست غربی خواند و تأکید کرد که «این‌که برخی خیال می‌کنند ما روزی مردم را می‌دهیم، اشتباه است.» حسینعلی شهریاری، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، در گفت‌و‌گو با «پارلمان نیوز» اظهارات رئیس جمهور وقت را با توجه به مسئله بیکاری و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای زندگی مطلوب، به دور از منطق دانست. مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت اصلاحات و نماینده مجلس هشتم و نهم، با انتقاد از سخنان رئیس دولت دهم، گفت: «دولت مشکلات افراد بیکار جامعه را که درصد بالایی را تشکیل می‌دهند حل کند، جمعیت صد میلیونی پیش‌کش». اما پس از «اشتباه» خواندن تداوم سیاست کنترل جمعیت توسط رهبری و تأکید بر افزایش جمعیت و «جبران این اشتباه»، منتقدان سابق به موافقان «تئوری افزایش جمعیت» تبدیل شدند. رهبر جمهوری اسلامی به مواضع رئیس جمهور وقت مهر تأیید زد و در مردادماه سال ۱۳۹۰ گفت: «ایران ظرفیت داشتن جمعیت ۱۵۰ میلیونی را دارد. من معتقد به کثرت جمعیتم. هر اقدام و تدبیری که می‌خواهد برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه میلیون انجام بگیرد».

سیاستهای تشویقی ازدیاد نسل تا سال 1392 هر چند فراز و نشیب هایی داشت اما در سیستم دولتی و حاکمیتی اجرا می شد و بسته های تشویقی نیز به جوانان برای ازدواج و فرزند آوری نیز داده می شد اما پس از انتخابات ریاست جمهوری و حاکم شدن تفکرات همسو با دولت هاشمی رفسنجانی و برگشتن همان اندیشه ها و عقاید در سیستم تصمیم گیری دولت متاسفانه بنا به دلایل و بهانه هایی تمامی آیتم های حمایتی و تشویقی برای ازدواج و تولید نسل برداشته شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده که می بایست یکی از ارکان حمایت از خانواده ها و ارزش های اسلامی که طبق آیات قران و روایات متعدد که تاکید بر فرزندآوری دارند باشد، متاسفانه دیدگاهی فیمینیستی و کاملا مخالف با این اندیشه های دینی دارد و با نگاهی غربی به اصل مهم و بنیادین خانواده می گوید:"با وجود مشکلاتی مثل اشتغال و مسکن و ازاین‌دست مسائل، بیشتر از یک یا دو فرزند خیلی عقلانی نیست و به شرطی اصلاح می‌شود که تسهیلات و امکانات لازم برای یک زندگی سالم و رفاه نسبی در اختیار جوانان قرار گیرد."

خانم مولاوردی در حالی این ادعا را مطرح می کند که ارتباط مشخصی بین رفاه و افزایش فرزندآوری وجود ندارد، چنان که اکنون ثروتمندترین استان های کشور، کمترین نرخ باروری و محروم ترین استان ها، بیشترین نرخ باروری را دارند. حتی در یک شهر مثل تهران نیز آمارهای رسمی نشان می دهد که اقشار مرفه، فرزندآوری کمتری نسبت به قشر متوسط جامعه دارند. به هر حال خانم مولاوردی که به داشتن افکار فمینیستی مشهور است، در حالی رفاه را شرط فرزندآوری بیشتر مردم می داند که خود برای تامین رفاه خانواده ها گام قابل ذکری برنداشته است و بیش از آن که به اولویت های مهمی مانند «بیمه ی زنان خانه دار» و «افزایش مرخصی زایمان زنان» بپردازد، به مسائل فرعی و دست چندمی مانند «ورود زنان به ورزشگاه ها» و «خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر» پرداخته است. وی همچنین در مرداد ماه سال جاری و در اظهارنظری عجیب مدعی شد که ظرف یک سال و نیم، 47 هزار زن شاغل به دلیل مرخصی زایمان اخراج شده اند!

عیسی کلانتری مشاور معاون اول رئیس جمهور که خود از وزرای دولت هاشمی رفسنجانی بوده است نیز به نوعی سیاست های ابلاغی جمعیت را غیر منطقی و غیر کارشناسی برمی شمارد، روزنامه اصلاح طلب تعادل درباره این بخش از سخنان کلانتری نوشته است: «وي (کلانتری) نقبي هم به فرمان مقام معظم رهبري درباره افزايش جمعيت در آينده زد و گفت كه با وضعيت كنوني توليد غذاي كشور در شرايط آبي كنوني و اهميت و تاكيد بر امنيت غذايي و خودكفايي در توليد، نهايتا در سال1420 مي‌توانيم براي 33ميليون نفر از جمعيت كالاي اساسي تامين كنيم. درنهايت هم وي اين‌طور نتيجه‌گيري كرد كه ديگر پتانسيل توليد در كشور وجود ندارد ولي هرطور مصلحت كشور است. به گفته اين وزير اسبق كشاورزي ايران، در حال حاضر كه كشور 80ميليون جمعيت دارد غذاي 45ميليون نفر از محل واردات تامين مي‌شود و اگر قرار باشد به 155ميليون نفر برسيم بايد غذاي 133ميليون نفر را وارد كنيم.»

اما مهمترین موضوع در این خصوص حذف سیاست های جمعیتی از برنامه ششم توسعه است، با توجه به ابلاغیه مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان بر موضوع مهم و تاثیرگذار جمعیت چرا دولت در برنامه ششم توسعه این محور اساسی را حذف کرده است؟ برای همه دلسوزان انقلاب این سوال پیش آمده است که آیا پیر شدن نیروی انسانی و از کار افتاده شدن آن و نبود جایگزین مناسب برای آنان دغدغه دولت نیست؟آیا افزایش نیروی جوان و متخصص در شکوفایی آینده ایران اسلامی بی تاثیر است؟

صلاحی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تنها علت عدم اجرای سیاست های افزایش جمعیت نبود اعتبار لازم است، افزود: طبق تاکیدات و سفارشات مقام معظم رهبری باید مشکلات کمبود جمعیتی رفع و جلوگیری از پیری و سالمندی جمعیت مدنظر دولت قرارگیرد، به عبارت بهتر باید تناسب جمعیتی در کشور شکل گیرد.

سیاستهای منفعلانه دولت و بیم تهدید های بیرونی در نتیجه کم شدن تعداد مسلمین جهان خصوصا شیعیان باعث شده است که برخی از مراجع و علما نیز وارد صحنه شوند و موضع بگیرند، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، طی سخنانی نسبت به «تحرکات وهابیت» در کشور هشدار داده و گفته است: «کانون اصلی تشیع در حال حاضر ایران است و آنها به همین دلیل به دنبال مبارزه با جمهوری اسلامی هستند و در این مسیر یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایشان تغییر بافت جمعیتی و افزایش اهل‌سنت است، ضمن این‌که در کنار این فعالیت‌ به خرید زمین، خانه و املاک تجاری از شیعیان هم روی آورده‌اند».

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی نیز در دیدار جمعی از دبیران الهیات مدارس شهرستان تربت‌جام، سیاست کنترل جمعیت را یک «سیاست صهیونیستی» عنوان کرد و اظهار داشت: «مخالفان در کشورهای شیعه‌نشین همان سیاست صهیونیست‌ها را در مسئله زاد و ولد دنبال می‌کنند، به این معنا که ضمن آن‌که خودشان به شدت به فکر ازدیاد جمعیت هستند، اما شیعیان را به کنترل و کاهش جمعیت ترغیب می کنند.» وی اضافه کرد: «این‌که اکنون می‌بینیم در برخی از نقاط کشور جریان وهابیت فعالیت‌های خود را گسترده کرده و جمعیت سنی‌ها در این مناطق رو به فزونی گذاشته است، اینها از جمله واقعیاتی است که ما باید به درستی عمق آنها را درک کنیم و متأسفانه برخی هم به دلیل غفلت و تدابیر غلط مسئولان کشور در امر کنترل جمعیت صورت گرفته است.»روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، آمارهای منتشره در خصوص جمعیت را «تکان‌دهنده» دانست و در صورت خودداری از «اقدام حساب‌شده»، پیش‌بینی کرد «تهدید بزرگی» در راه است.

اینک با توجه به اهمیت موضوع ازدیاد نسل و فرامین مقام معظم رهبری که بارها در سخنرانی ها و یا ابلاغ سیاست های کلی جمعیت و برنامه توسعه ششم مطرح کرده اند نیاز است قوای دیگر و مسئولان دولتی و حاکمیتی نیز به صورت جدی در این خصوص ورود جدی کنند و در این برهه خاص و شرایط حساس بین المللی که رشد جمعیت و نیروی انسانی می تواند در جهت دفع تهدید ها و ارتقای امنیت و پویایی و نشاط و شکوفایی کشور کمک کند حتما وارد صحنه شوند و توطئه های عوامل داخلی و خارجی بیگانگان را خنثی کنند.

ارسال نظرات