خبرگزاری بسیج: مدیر کل جهاد کشاورزی استان تهران گفت: برای ادامه حیات کشاورزی در مناطق مختلف کشور از جمله استان تهران چاره ای جز حرکت به سمت آبیاری های مدرن و تکنولوژیک نداریم.
کد خبر: ۸۶۳۲۰۷۹
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ علی اشرف منصوری در مراسم تبادل تفاهم نامه سه جانبه همکاری در مدیریت بر منابع آب سد فشافویه، توسعه سیستم نوین آبیاری با هدف افزایش بهره وری در مزارع و باغات کشاورزی را رویکرد اصلی جهاد کشاورزی عنوان کرد.

وی از تجهیز حدود 7 هزار هکتار از اراضی استان تهران که بخش عمده آن در شهرستان ری قرار دارد به آبیاری مدرن خبر داد و افزود: به رغم محدودیت های مالی برای آبیاری تحت فشار سرمایه گذاری گسترده ای شده است.

منصوری خواستار همراهی و همکاری کشاورزان در این زمینه شد و افزود: در بخش کشاورزی به جای افزایش افقی و سطح به دنبال افزایش عمودی یعنی بهره وری در سطح دنبال می شود.

وی گفت: امروز در صنعت کشاورزی، تولید با کنترل مصرف آب و بذر، تهیه زمین و مکانیزاسیون امکانپذیر است.

منصوری بر توسعه واحدهای گلخانه ای تاکید کرد و افزود: در این زمینه با همکاری بانک کشاورزی 20 هزار میلیارد ریال فراهم شده است.

به گفته وی، یک هکتار واحد گلخانه ای معادل 12 هکتار فضای آزاد کشاورزی است و 12 برابر کشاورزی سنتی تولید و به ازای هر هکتار 6 اشتغال مستقیم را ایجاد می کند.

منصوری از کشاورزان خواست که از فرصت ماه بهمن استفاده کرده و قبل از نزدیک شدن پایان سال برای جذب منابع تخصیص یافته بانکی برای توسعه کشاورزی گلخانه ای بشتابند.

وی گفت: استان تهران به رغم مرکزیت از نظر توسعه مکانیکی کشاورزی وضعیت مطلوبی ندارد و حتی از سایر استان ها عقب تر است و برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان تهران یک خط اعتباری با 170 هزار میلیارد ریال سهم جهاد کشاورزی ایجاد شده است.

منصوری همچنین با بیان اینکه حفاظت از اراضی کشاورزی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است مورد نظر است، افزود: طرح حفاظت از اراضی کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است ضمن اینکه همه طرح های کشاورزی از پرداخت عوارض معاف شده اند.

  تفاهم نامه سه جانبه همکاری در مدیریت بر منابع آب سد فشافویه بین جمالی پور فرماندار ویژه شهرستان ری، ارتقایی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران و منصوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران منعقد شد.

این تفاهم با هدف مدیریت بر تامین و تقسیم آب سد شهید کلانتری فشافویه بدون ورود به ساختگاه سد و مدیریت بر سازه آن انجام شد و بر اساس آن از 12 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در این سد 4.6 دهم درصد به دامداری و 7.4 دهم درصد به کشاورزی اختصاص می یابد.

سد فشافویه هم اکنون 12 میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد که با لایروبی و برداشت اضافه زمین، امکان ذخیره 30 میلیون متر مکعب آب را نیز دارد.

منابع آب این سد از سیلاب های رودخانه کرج و کن و همچنین روان آب های شهرها و شهرک های اسلامشهر، بهارستان و رباط کریم تامین می شود.

فشافویه یکی از بخش های شهرستان ری بوده که دارای دو دهستان و شامل دره پهناوری است که میان آرادکوه و حسن آباد در شمال و کوه مره در جنب و کوه های کورابلاغ در جنوب غربی قرار دارد.

زمین های شمالی آن نیز در نقاطی که شیب مناسب دارند قابل کشت هستند و غلات، حبوبات، پنبه، چغندر، سیب زمینی، انجیر و انار از جمله فراورده های کشاورزی این بخش است.

 

ارسال نظرات