علی اشرف خانلری
خبرگزاری بسیج: همزمان با ایام الله دهه فجر و با همت و تلاش اداره کتابخانه های شهرستان ری و کتابداران کتابخانه شیخ کلینی و مسئولین مدرسه استثنایی دانش شهرستان ری نشست کتابخوان ویژه کودکان با نیازهای خاص، در شهرستان ری برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۳۲۰۷۲
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی اداره کتابخانه‌‌‌‌‌های شهرستان ری، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این نشست از مقام انسانیت به عنوان والاترین مقام هستی یاد کرد و فعالیت برای این کودکان را خدمت به مقام انسانیت دانست.

مختارپور، فعالیت برای کودکان با نیازهای خاص را خدمت به مقام انسانیت دانست و از مقام انسانیت به عنوان والاترین مقام در این هستی یاد کرد و در همین زمینه به حدیث قدسی «ان الله خلق آدم علی صورته» اشاره کرد و گفت: تجلیل از مقام انسان و انسانیت یک کار الهی و زیباست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به اولیاء و مربیان دانش آموزان این مدرسه گفت: «ما نیازمند شکل‌های دیگر هستیم» اولیاء و مربیان این کار ارزشمند را انجام می‌دهند و بنده فقط در مقام تجلیل از آنها هستم. هیچ فردی مدعی نیست که شکل‌های معمول ارتباطی که در میان ما انسان‌ها برای ارتباط و یادگیری وجود دارد محدود به همین روش‌های متداول است. مولانا در قرن هفتم در غزلی با مطلع «جنتی کرد جهان را زشکر خندیدن/ آنکه آموخت مرا همچو شکر خندیدن» به «شکل‌های دیگر» اشاره می کند.

وی با اشاره به این بیت از غزل «به صدف مانم، خندم چو مرا درشکنند/ کار خامان بود از فتح و ظفر خندیدن» فعالیت دانش آموزان این مدرسه در به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده‌شان را به مرواریدهایی تعبیر کرد و آن را حاصل زحمات و تحمل سختی از سوی مربیان و والدین این عزیزان دانست.

مختارپور در پایان سخنان خود از برگزار‌کنندگان این نشست، به ویژه «زهرا انارکی»،‌ مسئول کتابخانه شیخ کلینی شهرری و «عظمت امامی»، مدیر مدرسه دخترانه دانش تقدیر کرد.

 نشست کتاب‌خوان با معرفی کتاب «نوابغ و مشاهیر معلول جهان» نوشته منصور برجیان،‌ توسط آرزو آریا‌منش، کتابدار بخش کودک کتابخانه شیخ کلینی آغاز شد و در ادامه کتاب‌های «من خودم می‌توانم کارهایم را انجام دهم» نوشته چرل کینگزلی امیل،‌ توسط ریحانه سلطان (دانش آموز و بازیگر فیلم سینمایی بچه‌های ابدی)؛‌ «اولین قلک من» نوشته رضا رضایی‌نصیر،‌ توسط فرنوش کاشی (دانش آموز)؛‌«ما مسئول هستیم» نوشته زهرا فرمانی، توسط نویسنده اثر؛ «از صدای خودم خوشم نمیاد» نوشته مرسلاباکور وینر،‌ توسط فاطمه بهجتی (دانش آموز)؛ «می‌خواهم نماز بخوانم» نوشته حمید مقامی، توسط زینب رسولی (دانش آموز)؛ «آواز سوسک» نوشته عباس یمینی‌شریف، توسط طاهره رجبی (دانش آموز)؛ «قصه‌های 14 معصوم (ع )» نوشته یوسف درودگر،‌ توسط ریحانه جواهری (دانش آموز)؛ «شیوه‌های ارتباط مؤثر» نوشته محمود شیخ‌پور،‌ توسط الناز محسنی (مربی مقطع پیش دبستانی) و «طوفان در گندم‌زار» سروده سیروس ذکائی، توسط شاعر اثر معرفی شد .

مهارت کتابخوانی؛ مهارتی لذت‌بخش

عباس جمالی‌فرد، ‌معاون مدارس استثنایی شهرستان‌های استان تهران نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نشست کتاب‌خوان ویژه کودکان با نیازهای خاص، از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،‌ به عنوان بانی برگزاری این برنامه ها تقدیر کرد. وی مربیان مدارس استثنایی را به دلیل آنکه مسئولیت مناسب‌سازی کتاب‌ها را برای ارائه به دانش آموزان برعهده دارند، ‌همیار کتابخانه‌ها دانست.

جمالی با تأکید بر توجه به سیر فناوری‌ها در آموزش کودکان، خطاب به مربیان گفت: کتابخوانی را به عنوان یک مهارت لذت‌بخش کنید؛ ‌کتابخوانی یک مهارت است و مهارت به تدریج آموخته خواهد شد؛ برای تداوم انجام این مهارت، ‌لذت آن باید به کودک چشانده شود.

 نشست کتابخوان ویژه کودکان با نیازهای خاص، با حضور علیرضا مختارپور‌ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ محمدهادی ناصری‌ مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ عباس جمالی‌فرد ‌معاون مدارس استثنایی شهرستان‌های استان تهران؛‌ علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ اکرم نادری معاون مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ علی اکبر قربانی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ری و اصحاب رسانه، کتابداران و دانش آموزان مدارس برگزار شد.

 

ارسال نظرات